گوناگون

کدام پاسخ امام به شاه به زندانی شدن امام منتهی شد

2312662 894به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران،،‌در آغاز محرم سال 1383 ق برابر با خرداد 1342 ش، قم به صورت پایگاه ضد رژیم درآمده و شور خاصی در آن برپا بود.

در عصر عاشورای آن سال برابر با سیزدهم خرداد 1342 ش حضرت امام خمینی(ره) با حضور در مدرسه فیضیه، طی سخنان کوبنده‏ای، ضمن انتقاد شدید از رژیم پهلوی و اربابان آمریکایی و اسرائیلی شاهِ ایران، پرده از جنایات طاغوت برداشتند.

حضور مردم در سخنرانی به اندازه‏ای بود که تمام صحن فیضیه و دارالشفاء، صحن حرم حضرت معصومه، میدان آستانه و اطراف، مملو از جمعیت بود.

در پی سخنرانی افشاگرانه حضرت امام، در سحرگاه پانزدهم خرداد سال 1342، دژخیمان رژیم ستمشاهی به خانه ساده و بی‏آلایش امام در قم یورش برده و امام را دستگیر و دور از چشم مردم به زندانی در تهران منتقل کردند.

هنوز چند ساعتی از این حادثه نگذشته بود که فریاد مردم معترض و انقلابی، علیه حکومت دیکتاتوری شاه بلند شد و خواستار برقراری حکومت اسلامی و پایان دادن به رژیم ستمشاهی شدند.

به همین جرم بود که گلوله‏های برخاسته از خشم و کینه حکومت ننگین شاه، قلب هزاران مسلمان انقلابی بپاخاسته را در این روز نشانه رفت و با به خاک و خون کشیدن آنان، قیام خونبار و جاوید پانزدهم خرداد 42 شکل گرفت.

 

سید محمد صادق قاضی طباطبایی همرزم حضرت امام و آیت‌الله طالقانی در گفت‌وگو با خبرنگار تاریخ خبرگزاری فارس در مورد قیام 15 خرداد اظهار داشت: ساواک قبل از 12 خرداد (عاشورا) بسیار سعی کرد تا امام خمینی(ره) را از نقش تاریخی خود بازدارد اما نه تنها  تسلیم این فشارها نشد و اعلام کرد در عصر عاشورا سخنرانی خواهد کرد.

 

وی با اشاره به سخنرانی جالب امام در عصر عاشورا در پاسخ به شاه که روحانیون را مفت‌خور خواند، فرمودند: من شما را نصیحت می‌کنم. ما که آیت‌الله بروجردی از دنیا می‌رود 600 هزار تومان بدهی دارد ایشان مفت‌خور است؟. ما آیت‌الله حائری از دنیا می‌روند و آقا زاده ها شام نداشتند بخورند ایشان مفت خورند؟ اما آنهایی که در کاخ‌ها زندگی می‌کنند و بانک‌های خارجی را پر از پول کردند مفت خور نیستند؟!. دنیا باید قضاوت کند مفتخوار کی است؟

 

طباطبایی ادامه داد: بعد از این سخنرانی ماموران صبح فراد قبل از اذان صبح، به خانه امام حمله کردند و امام از ماموران خواست اجازه بدهد نماز بخواند اما ماموران اجازه ندادند و امام فرمود نماز را در ماشین پشت به قبله خواندم. بعد از دستگیری امام در شهرهای مختلف از جمله قم و تهران مردم تظاهرات کردند.

 

وی گفت: برادر علی دوانی مورخ در قم رادیوسازی داشت من نوار  عصر عاشورای امام را در قم ضبط کردم و به او دادم تاکید کردم اگر ساواک بفهمد روزگارت را سیاه می‌کند.

 

این مبارز در پایان خاطرنشان کرد: آن وقت یکی از ضبط صوت‌ها باید می‌خواند و یکی دیگر باید ضبط می‌کرد دوانی گفت شب تا صبح برای شما در منزل ظبط می‌کنم و ده تا نوار ظبط کرد و به من داد. من هم منتشر کردم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا