گوناگون

کسی فکر خود را ارباب افکار دیگران نداند/ پرچم یا حسین(ع) می‌تواند کشور را حفظ کند

به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله العظمی عبدالله جوادی آملی، ظهر پنج شنبه در شانزدهمین اجلاسیه اساتید سطح عالی و خارج حوزه‌های علمیه قم که در مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) برگزار شد، در سخنانی اظهار داشت: بین ما که در حوزه دینی هستیم با جهان شرق و غرب مشترکاتی در خصوص توجه به علم وجود دارد و تشویق به علم در همه ملت‌های بوده و خواهد بود.

وی اظهار داشت: ارزش علم به معلوم بوده و این معلوم است که به علم شرف می‌بخشد و عالم را گرامی می‌ دارد.

استاد برجسته حوزه علمیه قم با بیان اینکه ما در فرهنگ دینی خود دو مرگ و دو زندگی داریم که در مرگ طبیعی انسان فاتح است و این ما هستیم که مرگ را می‌میرانیم افزود: آن کسی که مرگ و زندگی را آفرید فرمود، همه ما مرگ را می‌چشیم و این ما هستیم که مرگ را پشت سر می‌گذاریم و به عالم برزخ می‌رویم.

وی تصریح کرد: آن چیزی که حق است و با ساختار نظام خلقت هماهنگی دارد، ماندنی و جاویدان خواهد بود و اگر کسی عملش حق بود و به حق مرتبط بود تا زمانی که خداوند بخواهد ماندنی می‌شود.

علم غیر دینی نداریم

آیت الله جوادی آملی، با بیان اینکه ما علم غیر دینی نداریم، افزود: در حوزه علمیه اگر بحث شود امام صادق(ع) و امام باقر(ع) چه کردند علم دینی می‌شود و اگر کسی در خصوص فعل خداوند بحث کرد آن علم دینی است و اگر از او گذشت و لاشه علم را به دانشگاه برد مردنی و باطل است.

وی عنوان کرد: کار الهی، کاری هماهنگ است و امروز هم در عالم و خلقت خداوند که نگاه می‌کنید اختلافی وجود ندارد.

این مفسر قرآن کریم با بیان اینکه ما زمانی می‌توانیم در دل‌های مردم جا داشته باشیم که نظام ارباب و رعیتی از دل ما رخ ببندد افزود: نبایدکسی بخواهد فکر خود را ارباب افکار دیگران بداند و خداوند نیز در قرآن آورده، ما به هیچ پیامبری دستوری ندادیم که نظام ارباب و رعیتی را ترویج کند.

IMG16405167

در حوزه‌های علمیه عالم ربانی تربیت شود

آیت الله جوادی آملی، با بیان اینکه ما می‌خواهیم در حوزه‌های علمیه عالم ربانی تربیت شود، افزود: ارباب و رعیتی این است که من هر چه بگویم‌‌‌ همان است، که البته این تفکر نسخ شده و انسان باید فکر خود را عرضه کند و به دیگران اجازه اظهار نظر بدهند.

برای حوزه‌های علمیه زینده نیست که نتوانند پا در جای پیامبران بگذارند

وی با بیان اینکه اساتید در حوزه‌های علمیه باید آیین پرواز و راه و روش پریدن به سمت الهی را به طلاب یاد دهند افزود: برای حوزه‌های علمیه و لباس روحانیت زینده نیست که نتوانند پا در جای پیامبران بگذارند.

این مرجع تقلید شیعیان افزود: در روز قیامت از اساتید و طلاب و فضلا سئوال خواهند کرد که چرا با وجود استعدادهایی که به آن‌ها داده شد از این ظرفیت‌های به خوبی استفاده نکردند و اساتید و فضلا نباید خود را ارزان بفروشند که اگر اینگونه باشد حوزه دارای وزانت خاصی خواهد شد.

آیت الله جوادی آملی، عنوان کرد: آخوند عادی شدن کار چندان مشکلی نیست اما طلبه وقتی وارد حوزه می‌شود که چندین استاد محقق دارد انگیزه‌ای در او برای تحصیل عمیق معارف اسلامی ایجاد می‌شود.

وی با بیان اینکه ما به کشور علاقمند هستیم و بیشترین شهید را هم روحانیت تقدیم انقلاب کرده است، افزود: وقتی به تاریخ جنگ تحمیلی نگاه می‌کنیم می‌بینیم که بعد از دو هزار روز جنگ، روحانیت هزار شهید تقدیم انقلاب کرد.

جلال و شکوه عترت و قرآن است که توانسته ملت ما را نگه دارد

استاد برجسته حوزه علمیه قم، افزود: پرچم سه رنگ عرضه ندارد دین را حفظ کند، اما پرچم یا علی(ع) و یا حسین(ع) می‌تواند پرچم سه رنگ را حفظ کند و این عظمت، جلال و شکوه عترت و قرآن است که توانسته ملت ما را نگه دارد.

IMG16403808

وی با بیان اینکه، پرچم سه رنگ نه در جنگ جهانی اول و نه جنگ جهانی دوم و نه در کودتای ۲۸ مرداد نتوانست از دین پاسداری کند، افزود: این پرچم یا زهرا(س) که عرضه دارد پرچم سه رنگ را حفظ کند که نشانه‌اش حادثه مسجد گوهرشاد است.

آیت الله جوادی آملی، اضافه کرد: در انقلاب اسلامی مسجد و حسینیه‌ها بودند که حرکت کردند و این نهضت را به پیروزی رساندند و ما باید بدانیم که دشمنان همواره در کمین ما قرار دارند.

وی با بیان اینکه امروز کارهایی که در عرصه فضای مجازی صورت می‌گیرد در قبال آن‌ها مسئولیم افزود: روحانیت و حوزه‌ها باید بدانند در فضای مجازی چه می‌گذرد، آن‌ها باید بدانند که اقتصاد مقاومتی به چه معنا است.

این مفسر قرآن کریم با بیان اینکه، اقتصاد مقاومتی یعنی ملتی که جیبش خالی است اهل مقاومت نیست، افزود: کسی که دستش خالی است در تعبیر قرآن کریم فقیر است و این شخص نمی‌تواند از خود دفاع کند چه برسد به اینکه بخواهد از خود مقاومت نشان دهد.

آیت الله جوادی آملی، در پایان عنوان کرد: حوزه‌های علمیه از سایر مراکز علمی کشور در جایگاه بالاتری هستند چون معلول آنها با ارزش‌تر است و به همین دلیل علم آن نیز از سایرین بالا‌تر است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا