گوناگون

کلیات طرح آموزش جوانان در آستانه ازدواج تصویب شد/ ارتقای دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی

به گزارش خبرگزاری مهر، در یکصد و بیست ششمین جلسه شورای فرهنگ عمومی استان به ریاست حجت الاسلام والمسلمین سعیدی امام جمعه قم در سالن جلسات استانداری برگزار شد، چندین دستور جلسه مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

در ابتدای جلسه حجت الاسلام والمسلمین سید محمد سعیدی ضمن اشاره به ایام پایانی ماه شعبان المعظم و فضیلت این ایام از تمامی مسئولین و دستگاه های اجرایی استان که در برگزاری هرچه باشکوه تر اعیاد شعبانیه بخصوص نیمه شعبان شرکت داشتند تقدیر و تشکر کرد.

در ادامه تولیت آستانه مقدس حضرت معصومه(س) با اشاره به نزدیکی ماه مبارک رمضان بر برگزاری مجالس قرآن همچون سال‌های گذشته در استان تأکید کرد و از لزوم رعایت ظواهر شرعی در سطح شهر در این ماه پر خیر و برکت گفت و خواستار برخورد قانونی و قاطع با روزه خواران در سطح شهر توسط مسئولین ذیربط شد.

حجت الاسلام سعیدی افزود: از انجا که بسیاری از نگاه‌ها به دلیل اینکه قم، محل خیزش مردمی و تحقق انقلاب اسلامی بوده، به قم است از  ابتدا تاکنون مسئولان نظام سعی کرده اند مسئولانی کارآمد برای شهر مقدس قم تعیین کنند.

وی همچنین اختلاف در مسائل اجرایی استان را طبیعی دانسته و آن را نشانگر حرکت و پویایی و فعالیت مسئولان استان بیان کرد و افزود: حریم های فرهنگی در استان باید مورد توجه قرار گیرند و نباید این حریم ها شکسته شوند و حریم شخصیت های فرهنگی و بزرگان استانی نیز باید حفظ و محترم شمرده شود.

رئیس شورای فرهنگی عمومی استان بر لزوم وحدت و یکپارچگی در جامعه تأکید کرد وافزود: از آنجا که همه در زیر لوای توحید و و نظام جمهوری اسلامی هستیم تکه تکه کردن جامعه به نفع دشمن تمام می شود.

در ادامه این جلسه طرح پیشنهادی اداره کل ورزش و جوانان در خصوص آموزش جوانان در آستانه ازدواج توسط مدیر کل ورزش و جوانان استان مطرح شد که مخاطبین آن جوانان در آستانه ازدواج و زوج هایی که کمتر از 5 سال از ازدواج آنها می گذرد بود که پس از تصویب کلیات طرح قرار شد کارگروهی متشکل از نمایندگان دستگاه های ذیربط تشکیل شود و جزییات و چگونگی اجرای طرح را مورد بررسی قرار گیرد و سپس توسط استانداری به دستگاه های استان ابلاغ شود.

در ادامه جلسه حجت الاسلام و المسلمین ایزدپناه دبیر جلسه شورای فرهنگی استان سئوالات بیست و هشتگانه رهبری در خصوص سبک زندگی اسلامی را مطرح کرد که مورد بحث قرار گرفت.

همجنین در این جلسه مصوب شد کارگروهی متشکل از نمایندگان دستگاه های موثر در تحقق شعار سال رهبری برای ارزشیابی دستگاه‌ها در خصوص عملیاتی کردن شعار سال تشکیل شود.

فضای مجازی باید به فرصتی برای اعتلای فرهنگی تبدیل شود

استاندار قم نیز در این جلسه با اشاره به نقش تهدیدی فضای مجازی گفت: باید آن را به فرصتی برای اعتلای فرهنگی تبدیل کرد.

حجت الاسلام والمسلمین محمد صادق صالحی منش با اشاره به تاثیرگذاری رسانه های ارتباط جمعی و شبکه های ماهواره ای بر مباحث فرهنگی و اجتماعی، بر ضرورت برنامه ریزی درست در جهت استفاده از ظرفیت های مثبت آن تاکید کرد.

استاندار قم با اشاره به خطرات فضای مجازی برای جوانان، لزوم آگاه سازی و تبیین مضرات چنین فضایی را یادآور شد و افزود: باید با راهنمایی خانواده ها نسبت به خطرات سوء شبکه های ماهواره ای و ارتباط جمعی زمینه مسئولیت پذیری بیش از پیش جوانان در برخورد صحیح با این مسئله را فراهم نماییم.

وی با بیان اینکه ایجاد شبکه های تلویزیونی دیجیتال طی سالهای اخیر گامی موثر در راستای جذب مخاطبان بوده است گفت: با انجام دقیق برنامه های کارشناسانه می توانیم به راه حلی دائم برای مقابله با این تهدیدها داشته و آنها را تبدیل به فرصتی برای اعتلای فرهنگ استان نماییم.

حجت الاسلام صالحی منش با اشاره به تاکیدات رهبر معظم انقلاب طی سالهای اخیر مبنی بر کنترل فضای مجازی گفت: باید با همدلی، برادری و مدیریت جهادی در جهت تحقق این مهم بکوشیم.
استاندار قم همچنین با بیان اینکه مسئله فرهنگ نیاز به عزم ملی دارد بر لزوم برخورد کارشناسانه با ماهواره و فضای مجازی تاکید کرد.

حجت الاسلام و المسلمین رحیمیان تولیت مسجد مقدس جمکران نیز در این جلسه از تمام مسئولان و دستگاه های استان که در برگزاری اعیاد شعبانیه حضور فعال داشتند تقدیر و تشکر کرد و در ادامه بر لزوم توجه به مسئله عفاف و حجاب در شهر مقدس قم تأکید کرد و افزود: قم به لحاظ فرهنگی باید به صورت یک الگو در سطح کشور و جهان مطرح شود و نباید اجازه داد چهره و قداست قم به بی فرهنگی و بی حجابی آلوده شود.

حجت الاسلام و المسلمین ایزدپناه در پایان از تغییرات ساختاری بوجود آمده در دبیرخانه شورای فرهنگی استان از زمان تصدی خود بر اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم گفت و ادامه داد: این دبیرخانه پس از تغییرات ساختاری وظایف اصلی چهارگانه ای که عبارتند از دیده بانی هوشمند و فعال فرهنگی استان، تشکیل اتاق فکر شورای فرهنگ عمومی، اجرای مصوبات فرهنگی بوسیله شبکه های متعامل و نظارت بر مصوبات شورای فرهنگ عمومی و همچنین ایجاد ساختار و پیش زمینه برای پیشبرد و ارتقاء فرهنگ عمومی، برای خود تعریف کرد.

شایان ذکر است، در این جلسه مقرر شد استانداری طرح مدیریت جهادی با عزم ملی و با رویکرد بالا بردن بهره وری شبکه اداری استان را تکمیل و در جلسه بعد شورا مطرح کند.

همچنین طرح پیشگیری از آسیب های ماهواره ومدیریت تهدیدها و فرصت ها آماده و در صحن شورای فرهنگ عمومی ارائه شود.

تشکیل کارگروه خانواده و سبک زندگی و ارائه تصمیمات این کارگروه در جلسه شورا و همچنین ارتقای دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی بر اساس وظایف و ماموریت های این شورا، از دیگر مصوبات این جلسه بود.
 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا