گوناگون

کمبود تسهيلات حلقه مفقوده توسعه شركت هاي دانش بنيان گيلان است

به گزارش خبرنگار مهر، محمدعلی نجفی عصر شنبه در دیدار با معاون علمي و فناوري رئيس جمهور در رشت افزود: برای پرداخت تسهيلات مناسب به شركت هاي دانش بنيان و فراهم كردن مكان مناسب از طريق شناسايي ساختمان هاي بدون استفاده و نيمه كاره دستگاه هاي اجرايي تعداد شركت هاي دانش بنيان تا پايان برنامه پنجم توسعه به هزار شركت افزایش می یابد.

وی با بیان اینکه با پرداخت تسهیلات به طرح هاي اشتغالزاي دانش بنيان از این شرکت ها حمایت می شود، اظهار داشت: برای توسعه و شكوفايي استان بايد با از ظرفيت ها و توانمندي ها بهره برد.

استاندار گیلان با تاكيد بر تكميل هر چه سريعتر طرح آمايش سرزميني استان گفت: طرح آمايش سرزميني گيلان به عنوان سندي پيش رو از جمله اولويت هاي مهمي به شمار مي رود كه مسئولان امر بايد برای تحقق اين مهم از هيچ تلاش و كوششي فرو گذار نباشند.

وي با اشاره به اینکه بيش از 14 هزار مهندس در سازمان نظام مهندسی گيلان عضو هستند، ادامه داد: این استان نخبه پرور و با فرهنگ  است از اين رو باید با ارائه راهكار و طرح هاي علمي از ظرفيتها برای توسعه و شكوفايي گيلان استفاده کرد.

نجفی با بيان اينكه شركت هاي دانش بنيان نقش بسزايي در پيشرفت جامعه ايفا مي كنند، افزود: بايد از توانمندي دانشجويان و نخبگان در راستای توسعه و تعالي استان و ايجاد اين گونه شركت ها بهره مناسبی برد .

وی با اشاره به آمار بالاي بيكاري در گیلان گفت: بدون علم و فناوري نمی توان به توسعه پايدار دست يافت بر این اساس تكيه بر اقتصاد دانش محور از اولويت هاي مهم استان برای رفع بيكاري است .

معاون علمي و فناوري رئيس جمهور نیز در اين دیدار بر حمايت اين معاونت در اجراي طرح هاي اشتغالزا تاكيد كرد و افزود: در حوزه ايجاد اشتغال اين معاونت در كنار مسئولان استان خواهد بود و به تمامي طرح هاي اشتغالزايي كه در حوزه دانش بنيان ارائه شود هيچ محدوديتي در پرداخت تسهيلات نخواهد بود .

سورنا ستاري با بيان اينكه دانشگاه هاي استان بايد به اشتغالزايي و حل مشكلات گیلان توجه ويژه اي داشته باشند بر تغيير نگرش استان به مقوله فناوري تاكيد كرد و اظهار داشت: انتظار می رود تا بخش اعظمي از در آمد مركز دانشگاهي و تحقيقاتي از طريق فروش شركت هاي دانش بنيان و همچنين فروش تكنولوژي تامین می شود.

وي به فعال شدن صندوق نوآوري و شکوفايي در سال جاري اشاره کرد و ادامه داد: در حال حاضر این آمادگي وجود دارد تا از طريق صندوق مورد نظر وام تا سقف 300 ميليون تومان به صورت قرض الحسنه به شرکت ها ي دانش بنيان پرداخت شود تا فعاليت خود را آغاز کنند.

معاون علمي و فناوري رئيس جمهور با تاکيد بر ضرورت ارتباط میان دانشگاه ها، شرکت هاي دانش بنيان و پارک هاي علم و فناوري یادآور شد: شرکت هاي دانش بنيان در ايجاد اشتغال نقش آفرین هستند.

وی افزود: در معاونت علمي و فناوري سعي بر آن است تا مديرت جديدي به كشور معرفي شود که تحقق آن نيازمند فرهنگ سازي است.

ستاری با بیان اینکه برای دستیابی اقتصاد دانش بنيان مطلوب بايد اساتيد دانشگاه ها را گرامي داشت، اظهارداشت: بر اساس قانون حمايت از شرکت هاي دانش بنيان این شرکت ها طي 15 سال از پرداخت ماليات و حق عوارض گمرکي معاف هستند.

وی يکي از دغدغه هاي شرکت هاي دانش بنيان را بازار محصولات توليدي آنها عنوان کرد و ادامه داد: بسياري از بازارها، بازارهاي وارداتي است که بايد براي بازار محصولات شرکت هاي دانش بنيان تدابير درست و اصولي اتخاذ شود.

ستاری با بيان اينکه دو گروه وارد بنياد نخبگان مي شوند، گفت: گروه نخست شامل پژوهشگران، مخترعان و برگزيدگان جشنواره ها هستند.

وی گروه دوم را نفرات نخست کنکورها و المپيادها ذکر کرد و افزود: يکي از وظايف بنياد نخبگان ايجاد شغل براي اين گروه و فراهم كردن زمينه لازم علمي و كاري براي بروز توانمندي هاي آنهاست .

معاون علمي و فناوري رئيس جمهور تجاري سازي را نیازی اساسی دانست و ادامه داد: دانشگاه ها بايد به مرحله اي برسند كه از فروش تكنولوژي درآمد کسب کنند بر این اساس ايجاد بازار براي شركت هاي دانش بنيان از اولويت هاي مهم اين معاونت به شمار مي رود.

وي راه اندازي صندوق نوآوري و شکوفايي در کشور را در همين راستا خواند و بيان داشت: وام هايي کم بهره تا سقف 300 ميليون تومان براي طرح هاي شرکت هاي دانش بنيان از سوی اين صندوق پرداخت مي شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا