گوناگون

گروه کنترل بیماری های دامی در حیات وحش استان تهران تشکیل شد

81229198 5809101

امیرعباس مشهدی احمدی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: با توجه به افزایش گرما و بروز خشکسالی، به دلیل احتمال شیوع بیماری های دامی در میان حیوانات حیات وحشی تیمی به عنوان ˈاکیپ کنترل بیماری های دام وحشیˈ در اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران تشکیل شد.

وی ادامه داد: براساس گزارش رسیده و بررسی انجام شده تعدادی انگشت شمار از گوسفندهای وحشی البرز مرکزی در منطقه ورجین و جاجرود به دلیل ابتلا به بیماری میاز تلف شدند.

مشهدی با اشاره به مگس تسه تسه که عامل بروز بیماری میاز است اظهار کرد: این احتمال وجود دارد که توفان و بادهای تند چند هفته گذشت باعث انتقال مولد این بیماری به منطقه ورجین و جاجرود شده باشد.

وی افزود: اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران به منظور شناسایی، پیشگیری و ارائه راهکارهایی برای کنترل شیوع بیماری های دامی، گروهی سه نفری با مسوولیت دکتر دامپزشک کامبیز نباتی در منطقه شمیرانات را تشکیل داد.

مشهدی در مورد عملکرد این اکیپ گفت: در صورت اعلام و شناسایی حیوان تلف شده، اکیپ کنترل بیماری به محل اعزام می شود تا براساس نوع بیمار به شعاع دو تا سه کیلومتربستگی به نوع بیماری وسعت بیشتری را مورد سطح پایش قرار می دهد.

وی ادامه داد: آبشخورها، حیواناتی که از این مکان شرب داشته اند همچنین پرندگان گوشت خواری و لاشه خواری که از این مردار مصرف داشته اند و هر گونه موارد مشکوک دیگر در این محل با همکاری شبکه دامپزشکی مورد بررسی و ارزیابی قرار داده می شود.

وی در مورد سایر بیماری ها از جمله طب برفکی نیزاشاره کرد و اظهار کرد: با توجه به اینکه سگ های ولگرد و یا حیوانات بیمار از محل آبشخورهای مشترک دام احتمال شرب داشته باشند این مکان ها نیز مورد بررسی قرار می گیرد.

وی افزود: این اداره کل با تشکیل اکیپ کنترل بیماری آماده است در صورت اعلام و مشاهده هر گونه مورد مشکوک ازبیماری حیوانات وحشی در حوزه های تحت حفاظت سازمان محیط زیست نسبت با انجام عملیات پیشگیرانه برای کنترل هرگونه بیماری اقدامات لازم را انجام دهد.

رییس اداره محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران از شهروندان تهرانی خواست در صورت مشاهده هر گونه لاشه یا تلفاتی از حیوانات حیات وحش،ضمن رعایت نکات بهداشتی از دست زدن به لاشه حیوانات پرهیز و موضوع را هر چه سریعتر با شماره تلفن های 77355781 الی 3 و 77359564 اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران و یا ادارات شهرستانی اطلاع دهند تا در اسرع وقت اقدامات لازم صورت پذیرد.

بیماری ˈمیاز یا میازیسˈ یک تهاجم بافتی توسط لارو مگس دوبالان است که با تخم گذاری این نوع مگس در زخم و جراحات پوستی و یا در حفرات طبیعی بدن مثل دهان، گوش، چشم و همچنین مجاری ادراری در انسان و حیوان ایجاد می شود و از لحاظ بالینی این بیماری را میتوان به انواع پوستی, حفره ای, زخمی، روده ای و ادراری تقسیم بندی کرد.

تهرام564/1699

انتهای پیام /*

: ارتباط با سردبير
mail32 newsroom@irna.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا