گوناگون

گزارشی از کمبود توزیع داروی دسفرال در شیراز اعلام نشده است

دکتر حسام درستی به خبرنگار مهر گفت: تمامی داروهای بیماران تالاسمی جزو بیماران خاص محسوب و درصد بیشتری از داروهای آنها رایگان توزیع می شود و در بحث توزیع دارو تاکنون با مشکل مواجعه نشده ایم.

وی افزود: داروهای  مختلفی برای آهن زدایی در بین بیماران توزیع می شود که در صورت اینکه مکانیزم بدن نسبت به دارویی حساسیت نشان داده شود با تجویز پزشک داروی دسفرال توصیه ودر اختیار آنان قرار می گیرد.

وی اضافه کرد: تنها مرکزی که در شیراز داروی دسفرال با نظر پزشک در اختیار بیماران تالاسمی قرار می دهد مرکز در مانی شهید دستغیب وبیمارستان امیر است که آنها می توانند با مراجعه به این مراکز داروی مربوطه دریافت کنند.

ماهانه بیش از 25هزارقلم دارو دسفرال در فارس توزیع می شود

مدیر نظارت بر دارو ، فرآورده های بیولوژیک و مواد دانشگاه علوم پزشکی شیراز بیان کرد: استان فارس پس از استان مازنداران بیشترین تعداد بیماران تالاسمی را در کشور داراست که ماهانه بیش از 80هزار دارو  مربوط به بیماران تالاسمی توزیع می شود که بیش از 25هزار قلم مربوط به دارو دسفرال است.

وی با بیان اینکه سال گذشته آمار تولد بیمار تالاسمی در استان فارس، با توجه به ارایه آموزش‌های لازم به صفر رسید، گفت: خوشبختانه در طی سال های گذشته باتوجه به غربالگری هایی که در مراکز بهداشتی صورت می پذیرد تاکنون گزارشی مبنی بر اینکه تولد نوزاد مبتلا به بیماری تالاسمی گزارش نشده است.

متاسفانه برخی پزشکان همچنان  بر باور اشتباه  استفاده از داروهای خارجی پایبند هستند

دکتر درستی در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به سئوال اینکه “متاسفانه برخی پزشکان به بیماران را در جهت درمان سریع تشویق به داروهای خارجی و از داروخانه های مدنظرشان می کنند” گفت: تعدا داین نوع پزشکان اندک است وبر این باورنادرست هستند که بیماران بامصرف داروهای خارجی بهتر درمان می شوند که در صورت مشاهده چنین مواردی می توانند با دانشگاه علوم پزشکی ارتباط  برقرار کنند تا رسیدگی شود این در حالی است که بیماران باید نسبت به این موضوع با دانشگاه همکاری داشته باشند.

وی اضافه کرد: انتخاب نوع  کشور تولید کننده دارو حق بیمار است وپزشکان اجازه تبلیغ نوع دارو ندارند وداروخانه ها نیز نمی توانند تبلیغات داروهای غیر ایرانی را داشته باشند در غیر اینصورت تخلف محسوب می شود.

این مقام مسئول تاکید کرد: امروزه حداقل استاندارد داروهای ایرانی بیش از95 درصد است و  این در حالی است که داروهای خارجی بیش از 97 درصد است وا مروزه 96 درصد داروها در ایران تولید می شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا