گوناگون

گسترش بیابان ها نتیجه مدیریت غیرصحیح منابع است

81205369 5768138

به گزارش ایرنا، ˈضیاع الدین شعاعیˈ روز سه شنبه در همایش روز ملی مقابله با بیابان زایی که در مرکز آموزشی جوانشیر کرج برگزار شد، افزود: بیابان اکوسیستم زنده ای است که در زمینه منابع آبی مشکل دارد و پوشش گیاهی آن به راحتی دچار آسیب می شود.

وی بر تامین آب مورد نیاز اراضی بیابانی تاکید کرد و گفت : با توجه به وقوع خشکسالی ها، بهره برداری های نادرست از منابع آب و ندادن سهم آب مناطق بیابانی ، این اراضی به لم یزرع و بدون هیچ ارزش افزوده تبدیل می شوند.

شعاعی با بیان اینکه 10 سال از شروع پدیده گرد و غبار در ایران می گذرد ، گفت: بایستی به دنبال شناخت منشاء این پدیده باشیم و آن را جدی بگیریم که لازمه آن پایش و مطالعه کانون های گرد و غبار و علت یابی آنهاست تا با ارایه برنامه ریزی صحیح بتوان از توسعه بیابان و گرد و غبار جلوگیری کند.

وی ادامه داد: شناسایی دقیق منابع بیابانی و تولید کننده گرد و غبار از برنامه های مهم دفتر مقابله با پدیده گرد و غبار و دفتر مقابله با بیابان زایی در سازمان جنگل ها مراتع و آبخیزداری کشور است .

این مسوول گفت : در حال بررسی و تدوین سند ملی یا یک طرح ملی در زمینه مقابله با پدیده گردو غبار در کشور هستیم .

مدیر دفتر ملی مقابله با پدیده گرد و غبار افزود: منشاء ریزگردها 95 درصد خارجی و 5 درصد داخلی است که همین میزان منشاء داخلی را با جدیت دنبال می کنیم تا در نهایت یک سند ملی یا یک برنامه عمل بیابان زدایی در کشور به دست آید.

شعاعی بیان کرد: اگر تمام اعتبارات این طرح تامین شود، در قالب یک برنامه 10 ساله می توان کانون های بحران گرد و غبار را کنترل کرد.

وی با تاکید بر اینکه کنترل باید در قالب یک برنامه جامع دیده شود، افزود: مدیریت منابع و کنترل چرای دام در مراتع دو موضوع مهمی است که در روند توسعه بیابان نقش بسزایی دارد که هر دو موضوع در برنامه عمل بیابان زدایی دیده می شود.ک/2

693/ 691 / 1539

انتهای پیام /*

: ارتباط با سردبير
mail32 newsroom@irna.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا