گوناگون

یک مسئول: آلودگی هوا مقاومت به انسولین را در افراد بالا می‌برد

رئیس مرکز تحقیقات رشد و نمو کودکان در اصفهان گفت: آلودگی هوا رابطه مستقیمی با ابتلا به دیابت در سال‌های پس از کودکی و نوجوانی دارد و یکی از عواملی است که مقاومت به انسولین را در افراد بالا می‌برد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)- منطقه اصفهان، رویا کلیشادی در حاشیه همایش تاثیر عوامل محیط زیست بر شیوع بیماری‌های غیرواگیردار در جمع خبرنگاران اظهار کرد: پژوهشکده پیشگیری اولیه از بیماری‌های غیرواگیردار به تازگی با همکاری سه مرکز تحقیقات رشد و نمو کودکان، محیط زیست و اختلالات ارثی کودکان در اصفهان راه‌اندازی شده است چرا که همواره در بروز بیماری‌های غیرواگیردار سه عمل وراثت، شیوه زندگی و محیط زیست دخالت دارند.

وی افزود: این نکته که چرا زنان باردار در اولویت تحقیقات و بررسی مراکز مختلف تحقیقاتی قرار می‌گیرند به این علت است که مراکز تحقیقاتی دنیا در نظر دارند شیوع بیماری‌های مختلف را در مراحل ابتدایی سرنگون کنند و بروز آثار مخرب آنها در بزرگسالی را کاهش دهند.

مشاور ارشد سازمان جهانی بهداشت با بیان اینکه در سال‌های گذشته تحقیقات بسیاری بر روی کودکان و نوجوانان سالم در اصفهان انجام شده است، گفت: این مرکز برای اولین بار نشان داد که آلودگی هوا رابطه مستقیمی با ابتلا به دیابت در سال‌های پس از کودکی و نوجوانی دارد و یکی از عواملی است که مقاومت به انسولین را در افراد بالا می‌برد.

کلیشادی ادامه داد: امروزه ثابت شده است که کمبود ویتامین D تا چه اندازه در بروز بیماری‌هایی مانند MS، فشار خون و بیماری‌های قلبی موثر است. این در حالی است که وجود ریزگردهای مختلف در فضا یکی از عواملی است که مانع رسیدن اشعه‌های سودمند آفتاب به زمین می‌شود.

این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان خاطرنشان کرد‌: دولت همواره با دقت و تامل بسیار به نتایج تحقیقات علمی مراکز و موسسات مختلف تحقیقاتی توجه کرده است به طوری که در سخنرانی اخیر رییس جمهور که شب گذشته از سیمای جمهوری اسلامی ایران پخش شد توجه به رفع مشکلات زیست محیطی مورد توجه و تاکید رییس دولت قرار داشت همچنین تغییر نوع بنزین استفاده شده در خودروهای سواری نیز از جمله موارد دیگری است که توجه دولت به آلودگی‌های زیست محیطی به ویژه در کلانشهرها را نشان می‌دهد.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا