گوناگون

یک مسوول: وضعیت مناسب سازی محیط برای معلولان به کندی پیش می رود

81198428 5756128

به گزارش خبرنگارایرنا، ˈ غلامرضا یاوه عباسی ˈ پنجشنبه در نشست کمیته مناسب سازی محیط برای معلولان و جانبازان در کهگیلویه و بویراحمد افزود: البته شاید مصوبات، گزارش ها و کاغذبازی هایی که در این راستا بوده بتوان آن را به 70 من کاغذ نیز تشبیه کرد ولی در مقام عمل و اجرا کار خاصی تاکنون انجام نشده است.

وی بیان کرد: با بررسی های انجام شده و به اذعان خود مسوولان و متولیان امر موضوع مناسب سازی محیط در برخی استان ها همچون کهگیلویه وبویراحمد به پنج درصد هم نمی رسد.

یاوه عباسی از واگذاری مسوولیت پیگیری موضوع مناسب سازی محیط برای جانبازان و معلولان به وزارت کشور خبر داد و گفت: با توجه به رویکرد و عزم جدیدی که در دولت یازدهم در راستای حمایت از جامعه ایثارگری در کشور به وجود آمده این مهم نیز در دستور و اولویت کاری وزیر کشور و تمامی استانداران قرار گرفته است.

وی به آیین نامه اجرایی قانون حمایت از معلولان از سال 84 و موضوع مناسب سازی محیط و معابر شهری برای معلولان، جانبازان و سالمندان اشاره کرد و افزود: اقدام مناسبی در این راستا در 9 سال گذشته انجام نشده است.

یاوه عباسی ابراز داشت: با توجه به تاکید وزیر کشور و ملزم کردن استانداران به این امر پیش بینی می شود سالانه حدود 20 تا 25 درصد موضوع مناسب سازی مبلمان شهری، فضاهای فیزیکی اداری و معابر در استان های مختلف برای استفاده معلولان و جانبازان انجام شود.

وی ابراز داشت: یکی از برنامه های اساسی برای رونق و عملیاتی کردن این موضوع افزایش اهرم های نظارتی مستمر در این راستا برای احساس مسوولیت بیشتر مسوولان و متولیان امور اجرایی است.

یاوه عباسی افزود: استفاده از ظرفیت های قضایی و برخورد قاطع با هرگونه سهل انگاری و کم کاری مسوولان در این راستا نیز از جمله برنامه های ضروری وزارت کشور برای اجرای دقیق و مناسب تر این امر است.

وی موضوع مناسب محیط برای معلولان را حق طبیعی این قشر از جامعه دانست و تصریح کرد: برخی مسوولان و مدیران کل اجرایی به جای تکریم با نگاه منت گذاری و یا ترحم به جامعه معلولان و ایثارگران می نگرند.

یاوه عباسی افزود: این در حالی است که فراهم کردن شرایط برای استفاده مطلوب تمامی مردم و شهروندان از خدمات شهری و رفاهی جزو مصادیق بارز حقوق شهروندی است و هر یک از مسوولان به ویژه شهرداران و شورای شهر باید به این موضوع توجه جدی داشته باشند.

مشاور وزیر کشور در امور ایثارگران گفت: قانون در این راستا نیز شهرداریهای سراسر کشور را موظف کرده از صدور پروانه احداث و پایان کار برای ساختمان ها،اماکن عمومی و یا معابر که ضوابط و مقررات شهرسازی و معماری برای معلولان و جانبازان را رعایت نکرده باشند، خودداری کند.

مدیر کل بهزیستی کهگیلویه و بویراحمد نیز در این نشست با توجه به کم کاریها و سهل انگاری برخی مسوولان و مدیران دستگاه های اجرایی در این زمینه گفت: با بررسی های انجام شده بیش از 95 درصد مبلمان شهری این استان هنوز فاقد شرایط مناسب برای استفاده معلولان و جانبازان است.

فضل الله اتابک افزود: نشست های متعددی در زمینه اجرای طرح مناسب سازی محیط برای معلولان و جانبازان کهگیلویه و بویراحمد با حضور دستگاه های متولی این استان برگزار شده ولی نتیجه چندانی برای رفع این معضل به دنبال نداشته است.

وی برخی دستگاه های اجرایی عضو ستاد مناسب سازی محیط برای معلولان را شامل حوزه معاونت عمرانی و دفتر فنی استانداری، شهرداری و شورای شهر در هر یک از شهرستان ها، ادارات کل راه و شهرسازی، بنیاد شهید و بهزیستی اعلام کرد.

اتابک عنوان کرد: حدود دو و نیم درصد معادل 18 هزار نفر از جمعیت کهگیلویه و بویراحمد معلول هستند.

671/7530/ 1495

انتهای پیام /*

: ارتباط با سردبير
mail32 newsroom@irna.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا