گوناگون

۷۰ درصد مرگ و میر گربه سانان به دلیل تلفات جاده ای بوده است

 به گزارش خبرنگار مهر، بهرام رمضانی عصر سه شنبه در کارگاه آموزشی مهارتی منطقه ای پلنگ ایرانی به برخی ویژگی های طبیعی لرستان اشاره کرد و اظهار داشت: لرستان با وسعت اراضی جنگلی یک میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار دو درصد از اراضی جنگلی و ۱۰ درصد از جنگل های کشور را به خود اختصاص داده است.

وی ۲۰ درصد از جنگل های زاگرس را مربوط به لرستان دانست و عنوان کرد: این استان هزار و ۷۰۰ گونه گیاهی و ۳۵۶ گونه جانوری را در محدوده جغرافیایی خود جای داده است.

کارشناس مسئول نظارت بر حیات وحش لرستان به سه گونه مهم گیاهی و جانوری که نماد لرستان هستند اشاره کرد و افزود: یکی از گونه های گیاهی لرستان لاله واژگون است که سالانه تعداد زیادی از این گونه قاچاق می شود و سمندر ایرانی و ماهی کور از دیگر گونه های کمیاب لرستان هستند که در رده قرمز لیست “آی یو سی ان” قرار دارند.

رمضانی یادآور شد: پلنگ زاگرس از دیگر گونه های جانوری است که حال و روز خوشی نداشته و در آستانه انقراض است و بیشترین عامل انقراض این گونه به تلفات جاده ای، شکار غیر مجاز و عدم فرهنگسازی بین جوامع محلی و روستاییان برمی گردد.

وی بیشترین آمار تلفات حیات وحش در بین پستانداران طی چند سال اخیر را به گربه سانان نسبت داد و بیان داشت: از سال ۸۵ تا کنون هزار و ۱۰۰ مرگ و میر گربه سان بزرگ گزارش شده که ۷۰ درصد این مرگ و میرها بدلیل تلفات جاده ای بوده است.

کارشناس مسئول نظارت بر حیات وحش لرستان ادامه داد: برای جلوگیری از مرگ و میر گربه سانان از طریق سوانح جاده ای می توان اقدامات پیشگیرانه ای مانند نصب سرعت گیر یا نصب تابلو و پیش بینی کریدورهای مخصوص در محل عبور حیوانات وحشی انجام داد.

رمضانی شکار غیرمجاز را عاملی تهدید کننده برای حیات حیوانات وحشی دانست و گفت: این موضوع در استان لرستان بیشتر از سایر استان ها مشاهده می شود که برای این منظور تفاهم نامه ای مبنی بر ممنوعیت استفاده از سلاح میان سازمان حفاظت محیط زیست و ستاد نیروهای مسلح منعقد شده است.

وی اضافه کرد: بیماری نیز عاملی تهدید کننده در گونه های جانوری است که با همکاری سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان دامپزشکی می توان بیماری هایی مانند آنفولانزا و کزاز در حیوانات را مهار کرد.

کارشناس مسئول نظارت بر حیات وحش لرستان خشکسالی و کم آبی در تابستان و نبودن طعمه در زمستان را باعث بروز تبعات منفی روی حیات وحش دانست و افزود: تعارض بین جوامع محلی و حیات وحش همیشه مشکل ساز بوده که با راه اندازی صندوق حمایت از حیات وحش می توان خسارات وارد بر روستاییان و جوامع محلی را جبران کرد.

رمضانی در اینباره گفت: با ایجاد صندوق حمایت از حیات وحش به نوعی اقدامات تلافی جویانه روستاییان مهار می شود چرا که برخی مواقع مشاهده می شود فرد روستایی که از این طریق خسارت دیده است بعلت عدم رسیدگی مسئولین دست به اقدامات تلافی جویانه زده و گونه جانوری را از بین می برد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا