گوناگون

قشقاوی: نه “به‌به و چه‌چه” و نه “انتقاد محض”

خبرگزاری تسنیم: حسن قشقاوی معاون پارلمانی و امور کنسولی وزارت امورخارجه عصر امروز در همایش «دل آرامیم» با بیان اینکه در بحث هسته‌ای ما 3 ضلع متساوی الضلاع داریم، گفت: توجه به یک ضلع و نادیده گرفتن 2 ضلع دیگر نمی‌تواند در امر مذاکرات هسته‌ای مفید باشد.

وی اصل مذاکرات و تداوم آن را ضلع اول عنوان کرد و گفت: خطوط قرمز ضلع دوم است و در این راستا می‌توان به سانتریفیوژ‌ها و ماهیت آب سنگین اراک و فردو اشاره کرد.

معاون پارلمانی و امور کنسولی وزارت امورخارجه همچنین تصریح کرد: گشایش در مذاکرات هسته‌ای هم باید همراه با گشایش در وضعیت اقتصادی و دیپلماسی عمومی باشد.

قشقاوی با بیان اینکه در انتقادها و مقاله‌هایی که نوشته می‌شود باید این 3 ضلع را در کنار هم قرار داد، در خصوص انتقادهایی که نسبت به مذاکرات هسته‌ای ارائه می‌شود، اظهار داشت: بنده می‌گویم ما سیراب انتقادیم و تشنه پیشنهاد؛ از این رو نمایندگانی که دغدغه هسته‌ای دارند انتقادها و دغدغه‌های خود را از سر خیانت و یا جناحی مطرح نمی‌کنند اما می‌گوییم ذهن‌ها فقط در انتقاد فعال شده و چرا در پیشنهاد فعال نیست.

وی با بیان اینکه احزاب و تشکل‌های سیاسی می‌توانند پیشنهادها و دیدگاه‌های خود را پیرامون مذاکرات و خطوط قرمز به ما (وزارت امورخارجه) ارائه دهند تأکید کرد: با به‌َبَه و چَه‌چَه گفتن و یا انتقاد مشکل حل نمی‌شود، شما به ما طرح بدهید.

معاون پارلمانی و امور کنسولی وزارت امورخارجه با اشاره به حوادث اخیر در عراق، گفت: در همین حوادثی که برای عراق توسط گروهک تروریستی داعش بوجود آمده اصولگرایان و اصلاح‌طلبان می‌توانند طرح‌های خود را ارائه دهند و حتی به صورت مصداقی بگویند که چه کسی می‌تواند رئیس‌جمهور و یا نخست‌وزیر عراق شود تا برای ما هم بهتر باشد. ما با شمع دنبال چنین موضوعاتی می‌گردیم.

قشقاوی در ادامه به دفاع از مواضع ظریف در مذاکرات هسته‌ای پرداخت و تصریح کرد: وی در این مذاکرات از موضع قدرت و عزت وارد می‌شود؛ ظریف بر سر رهنمودهایی که داده می‌شود محکم می‌ایستد و از موضع قدرت و اقتدار مذاکره می‌کند از این رو وی در مذاکرات بر سر منافع ملی مصرّ است.

وی در پایان بار دیگر با بیان اینکه ما احزاب را به ارائه پیشنهاد دعوت می‌کنیم، گفت: فعلاً انتقاد از پیشنهاد بیشتر شده است اما  شما احزاب و تشکل‌های سیاسی می‌توانید پیرامون غرب آسیا، مذاکرات هسته‌ای، دیپلماسی اقتصادی، دیپلماسی عمومی و دیپلماسی رسانه‌ای به وزارت‌خارجه کمک کنید و رهنمودهای خود را هم ارائه دهید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا