گوناگون

1582 میلیارد تومان از مطالبات معوق بانکی مربوط به کرمان است

81228689 5808438

به گزارش روز دوشنبه روابط عمومی فرمانداری کرمان، محمدعلی توحیدی در نشستی که با حضور مدیران شعب بانک ها و صندوق های مالی و اعتباری به منظور بررسی راهکارهای عملی برای وصول معوقات بانک ها تشکیل شد افزود: 82 هزار میلیارد تومان مطالبات معوق کل بانک هاست که رقم بسیار بالایی است.

وی بیان کرد: این تقریبا پولی است که در چند سال قبل پایه پولی و کل دارایی کشور را تشکیل می داد.

وی افزود: حال اگر مشخص شود مبلغ زیادی از این پول فقط در دست چند نفر است نادرست بودن این وضعیت بیشتر نمایان می شود.

فرماندار کرمان گفت: مطالبات معوق بانکی در صورت وصول خواهد توانست تاثیر بسیار مثبتی در کسب و کار و توسعه کشور داشته باشد لذا باید همت مسوولان در بازگرداندن این مبلغ جدی باشد.

رییس کارگروه اشتغال و سرمایه گذاری شهرستان کرمان ادامه داد: اگر همین روند پیش برود باید شاهد ورشکستگی بانک ها و صندوق های مالی و اعتباری باشیم لذا اهتمام جدی مسوولان مدیریتی شهرستان گرفتن این مطالبات معوق در چارچوب قانون است.

وی خواستار همکاری دستگاه هایی شد که افرادی را برای دریافت تسهیلات به بانک ها معرفی می کنند.

وی گفت: اداراتی مانند راه و شهرسازی، جهاد کشاورزی، صنعت، معدن و تجارت، تعاون کار و رفاه اجتماعی، بهزیستی و غیره باید با شناخت بیشتری متقاضیان را به بانک ها معرفی نمایند و در صورت عدم بازگرداندن بدهی همکاری لازم را با بانک ها به منظور وصول مطالباتشان انجام دهند.

توحیدی تصریح کرد: مدیران بانک ها لیست کاملی از بدهکاران را ارایه دهند تا با توجه به وثیقه های بانکی و نیز میزان بدهی آنها تصمیم لازم در خصوص نحوه بازپس گیری بدهی آنها اتخاذ شود.

وی افزود: منابع دولت ها، ملت ها و جوامع محدود است که باید مدیریت شوند تا بهترین بهره وری و بهینه ترین نتیجه بدست آید.

وی بیان کرد: منابع خوبی در کشور وجود دارد، سرمایه های مناسبی در اختیار مردم است و خطوط اعتباری خوبی هم از جانب دولت برای عمران و آبادانی کشور تامین شده است که اگر این منابع به خوبی مدیریت شوند نتایج و تاثیرات بسیار مطلوبی به دنبال خواهد داشت ولی اگر یکجا رسوب کنند باعث بروز مشکلات، فساد و گرفتاری می شود.

فرماندار کرمان خاطرنشان کرد: هنر مدیران این است که بتوانند چرخه پولی بین دولت، بانک ها، مراکز تولیدی و خصوصی را به خوبی و سلامتی طراحی و اجرا کنند.

وی ادامه داد: از طریق منابع دولتی یا منابع بانکی تاکنون پروژه های خوبی انجام شده، مسکن مهر، بهسازی مسکن روستایی، طرح های شهرک های صنعتی، تغییر سیستم مزارع کشاورزی، راه اندازی دامداری و دامپروری و مرغداری ها از جمله این طرح ها به شمار می روند.

محمدی نماینده بانک مسکن هم گفت: مبلغ دو هزار و 500 میلیارد ریال از معوقات مربوط به بانک مسکن است که از این مبلغ دو هزار میلیارد ریال آن مربوط به تسهیلات مسکن مهر و مسکن روستایی است.

مدیر امور شعب بانک کشاورزی نیز گفت: در زمینه مطالبات بانکی باید در دو بخش کار شود که یکی بحث پیشگیری از افزایش معوقات و دیگری وصول مطالبات بانکی است.

جهان نجاتی تصریح کرد: کسی که برای دریافت تسهیلات معرفی می شود باید خارج از مباحث احساسی اعتبار سنجی و شناسایی شود و به صورت کارشناسی تسهیلات در اختیارش قرار گیرد.

وی ادامه داد: در معوقات استان مبالغ خیلی کلان وجود ندارد و بزرگترین بدهکار استان مبلغ 125 میلیارد تومان بدهی دارد و تقریبا اکثر مطالبات را مبالغ خرد تشکیل می دهد.

وی افزود: مطالبات بانکی به سه دسته تقسیم می شوند، دسته اول مطالبات خاص دوران بحران مانند زلزله که قسمت عمده ای از مطالبات بانکی را تشکیل می دهند، دسته دوم مطالبات تکلیفی هستند که از طرف مدیران به بانک ها معرفی می شوند و بخش آخر مطالبات عادی بانکی است که به مشتریانی واگذار شده که توسط بانک ها انتخاب شده اند و کمترین مشکل در این بخش است.

رییس شعبه مرکزی بانک ملی هم یکی از دلایل افزایش معوقات بانکی را عدم پرداخت مطالبات شرکت های پیمانکاری توسط دولت دانست و افزود: این مطالبات مبالغ کلانی را تشکیل می دهند و متعاقب آن شرکت ها هم قادر به بازپرداخت تسهیلات اخذ شده از بانک ها نمی باشند.

شهابی نژاد بیان کرد: متاسفانه مطالبات خرد به دلیل کم بودن، توسط سیستم قضایی جدی گرفته نمی شوند.

نماینده بانک تجارت هم گفت: بانک ها مطابق قانون باید وثایق اعتباری محکمی از وام گیرنده دریافت نمایند اما طبق قانون می توان اراضی منابع طبیعی یا شهرک صنعتی را به عنوان وثیقه پذیرفت که همین امر مشکلات فراوانی برای بانک ها ایجاد می کند چرا که این وثایق ارزشی ندارند.

موحدی نیا خواستار همکاری نیروی انتظامی در زمینه وصول مطالبات بانکی شد.

نماینده اداره ثبت اسناد کرمان هم تعداد پرسنل اجرای ثبت را ناکافی دانست و گفت: این تعداد افراد محدود جوابگوی 42 بانک و صندوق مالی و اعتباری نیست لذا پیگیری تمامی معوقات از عهده پرسنل اجرای ثبت خارج است.

شاه محمدی گفت: کل مبلغی که سال 92 وصول شده است 170 میلیارد تومان می باشد.ک/1

7444/8154

انتهای پیام /*

: ارتباط با سردبير
mail32 newsroom@irna.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا