گوناگون

از سرنگونی هواپیمای مسافربری ایران توسط آمریکا در خلیج فارس تا رحلت علامه امینی صاحب کتاب “الغدیر”

پس از سقوط این هواپیما، مقامات آمریکایی برای توجیه این جنایت نابخشودنی، دلایل ضد و نقیضی عنوان کردند و کوشیدند این اقدام خصمانه را یک اشتباه قلمداد کنند. اما با توجه به مجهز بودن کشتی جنگی وینسنس به پیشرفته‌ترین سیستم‌های راداری و رایانه‌ای و هم‌چنین مشخص بودن نوع هواپیمای در حال پرواز، مسلَّم شد که احتمال اشتباه وجود نداشته و این اقدام، کاملاً خصمانه بوده است. با این حال مقام‌های آمریکایی پس از چندی، در توهینی آشکار به ملت ایران، مدال شجاعت بر گردن ناخدای این ناو انداختند و بدین سان حمایت رسمی خود را از این جنایت اعلام نمودند.

قتل “میرزاده عشقی” شاعر و روزنامه‌ن گار آزادی خواه (1303 ش)
محمدرضا کردستانی معروف به میرزاده عشقی در سال 1272 ش درهمدان به دنیا آمد. عشقی در دوران جنگ جهانی اول، به کشور عثمانی رفت و در مدرسه دارالفنون آنجا تحصیل کرد. او هنگام ریاست وزرایی وثوق الدوله، با قرارداد 1919 مخالفت کرد و مدتی زندانی شد. وی سپس درتهران، روزنامه قرن بیستم را که حاوی مقالات و اشعار تندِ ضد هیئت حاکمه بود انتشار داد. عشقی در شماره اول این روزنامه، کاریکاتورها، اشعار و مقالات تندی مبنی بر هزل جمهوری و جمهوری خواهان اختصاص داد که بلافاصله از طرف شهربانی، شماره‌های آن، جمع و سانسور شد و خود میرزاده هم ظاهراً به سبب همین مقالات، در 12 تیر 1303 ش به دست دو ناشناس در 31 سالگی کشته شد و جسدش را در ابن‌بابویه در ری به خاک سپردند. میرزاده عشقی با آنکه از جوانان آزادی‌خواه و طرفدار رژیم جمهوری واقعی بود، مع هذا با این جمهوری مصنوعی که توسط رضاخان قلدر به ایرانیان تحمیل می‌شد، سخت مخالفت می‌کرد. تابلوهای ایده آل و کفن سیاه از جمله آثار اوست که شامل انتقاد از اوضاع اجتماعی ایران می‌باشد.

درگذشت “افضل الدین خونجی” حکیم نامی (646 ق)
ابوعبداللَّه افضل الدین طبیب خونجی از حکیمان نامدار قرن هفتم هجری در سال 590 ق در خونج از نواحی خلخال متولد شد و در آن جا، تحصیل خود را آغاز کرد. وی از مشاهیر پزشکان و فیلسوفان شیعی است که در حکمت و طب، یگانهٔ عصر و علامهٔ زمان خود بود و در حدیث و فقه نیز دستی داشته است. این حکیم فرزانه دارای تالیفات بسیار است که از بین آن‌ها می‌توان به کتاب کشف الاسرار عن غوامض الافکار فی المنطق و موجز اشاره کرد. خونجی در اواخر عمر، قاضی القضاة مصر بوده و سرانجام در 56 سالگی در همان دیار درگذشت.

درگذشت ملاعلی علیاری، عالم جلیل (1236 ق)
مرحوم آیت عظمی مجتهد علیاری در سال 1238 در قریه سردرود تبریز به دنیا آمد. پس از اتمام مقدمات علوم و سطوح فقه و اصول سال‌ها در نجف اشرف از محضر شیخ مرتضای انصاری، میرزای بزرگ و سید ترک و… بهره مند بود و خود به مقام اجتهاد و استادی رسید. کتاب مناهج الاحکام و دلایل الاحکام یک دوره مبسوط فقهی در شرح شرایع محقق اول، مجلدات بهجت الآمال (و کتاب مقال) او در علم رجال و شناخت اعلام زبدهٔ مقال و نخبه، ایضاح غوامض، ریاض المقاصد، ریاض المسائل، مشکوة الاصول، منتهی الآمال و منهاج المله… از آثار ارزنده اوست. صاحب ترجمه مجتهد علیاری پس از عمری طولانی در راه خدمت به اسلام و تدریس فقها سرانجام در شب جمعه چهارم رجب 1327 در تبریز وفات نمود.

تولد “فرانتیس کافکا” نویسنده بزرگ چک (1883 م)
فرانتس کافکا نویسنده معروف چک، در سوم ژوئیه 1883 م در خانواده‌ای یهودی در پراگ پایتخت این کشور به دنیا آمد. کافکا پس از اتمام تحصیلات مقدماتی از دانشگاه پراگ دکترای حقوق گرفت. وی در طی سال‌های بعد آثار متعددی به نگارش درآورد و به شهرت رسید. در همه آثار کافکا، زندگی و خصوصیت‌های روحیش منعکس است، حتی هنگامی که قهرمان داستان، جانوران باشند. کافکا نویسنده بزرگی است که عده‌ای به خاطر پیشگویی‌هایش به وی لقب پیامبر داده‌اند. این پیشگویی‌ها به ویژه در سال 1945 م یعنی بیش از بیست سال پس از مرگ کافکا، بسیاری از روشن‌فکران را به حیرت انداخت. در آثار کافکا دنیایی از پوچی، تناقض، بی‌هدفی وسرشار از امیدهای واهی به چشم می‌خورد. مسائل خاص کافکا، از میان اشاره‌ها، کنایه‌ها و تمثیل‌هایی به دست می‌آید که با احساس ظریفی از طنز آمیخته است. وی در اواخر عمر به دلیل بیماری، گوشه‌گیری اختیار کرد هرچند که در تنهایی بر وسعت فرهنگ خود افزود. اکنون همه، کافکا را با آثار مهمی هم‌چون قصر، دیوار چین، گروه محکومین، مسخ و طبیب دهکده، می‌شناسند. وی سرانجام در 3 ژوئن 1924 م در 41 سالگی بر اثر ابتلا به سل درگذشت. کافکا تا 30 سال پس از مرگ، بر نسل بعد از جنگ جهانی دوم نیز، نفوذ شدیدی داشت.

رحلت مرزبان حریم تشیع، علامه شیخ “عبدالحسین امینی” صاحب کتاب “الغدیر” (1349 ش)
علامه
شیخ عبدالحسین امینی در سال 1281 ش در تبریز زاده شد. پس از فراگیری
مقدمات علوم حوزوی در تبریز، راهی نجف اشرف شد و از محضر آیات عظام
سیدابوتراب خوانساری و سیدمحمد فیروزآبادی فیض برد. وی پس از تکمیل
تحصیلات، به تألیف کتاب روی آورد و در ابتدا کتاب شهداءالفضیله، شرح حالی
از 130 تن از علمای دین را به رشته تحریر در آورد و پس از آن خود را برای
نگارش کتاب عظیم الغدیر مهیا ساخت. این کتاب بزرگ‌ترین و ارزشمندترین اثر
علامه امینی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا