گوناگون

بلوط چشم به راه “ابتکار”

‌نشست هم‌اندیشی تدوین تفاهم‌نامه همکاری مدیریت پایدار منابع طبیعی زاگرس با تاکید بر حفاظت از جنگل‌های ناحیه رویشی زاگرس با هدف ایجاد هماهنگی و هم‌افزایی و توسعه همکاری‌های همه‌جانبه با استانداری‌های آذربایجان غربی، اصفهان، ایلام، کردستان، کرمانشاه، ایلام، لرستان، مرکزی، کهگیلویه، همدان و فارس جهت شناسایی، پیشگیری و کنترل زوال جنگل‌ها برگزار شد.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه ایلام، به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور (پیام طبیعت) در این نشست دکتر “حشمت‌الله عسکری” که به عنوان نماینده ایلام در این نشست حضور داشت، اظهار کرد: از 600 هزار هکتار جنگل موجود در استان ایلام 570 هزار هکتار دچار آلودگی است که حدود 63 هزار هکتار به طور کامل و 100‌درصد خشک شده است.

علیرغم حضور ریاست محترم جمهور و تصویب طرح برای حفاظت از این عرصه‌ها هنوز اقدام قابل ملاحظه‌ای صورت نگرفته است. مهار آب‌های مرزی با توجه به خشکسالی های اخیر باید بیشتر مورد توجه باشد. همچنین در راستای توسعه پایدار، جایگاه منابع طبیعی و دیدگاه‌های توسعه عمرانی استان باید دیده شود.

معاون استاندار ایلام افزود: تشکیل کارگروه تخصصی ذیل شورای برنامه‌ریزی استان برپایه منابع طبیعی می‌تواند در این زمینه موثر واقع شود. استان ایلام در بحث توسعه نهالستان‌ها در کشور بی‌نظیر است. هم اکنون طرح جام در عرصه‌های منابع طبیعی مهران با مشارکت مردم در حال انجام است و در انجام پروژه‌ها مشارکت مردم بایستی مدنظر قرار گیرد.

وی با بیان اینکه ما در استان همواره درخواست ایجاد پژوهشکده بلوط را داشته‌ایم، خاطرنشان کرد، ایلام آمادگی برگزاری نشست استانداران زاگرس را برای چاره‌اندیشی حل این بحران را دارد.

‌در این نشست مهندس “ناصر مقدسی” قایم مقام رییس سازمان و رییس شورای عالی گفت: برای حفاظت، احیا و بازسازی جنگل‌های منطقه رویشی زاگرس گردهم آمدیم و اهمیت این موضوع به قدری است که رییس‌جمهور در سفر به استان ایلام شخصاً از جنگل‌ها بازدید کرده و سپس جلساتی برگزار کردند که نشان از اهمیت این مساله دارد.

وی افزود: حفاظت از منابع طبیعی بخاطر گستردگی عرصه‌ها، تنها مختص سازمان جنگل‌ها نیست و درقانون حفاظت از منابع طبیعی مصوب سال 1346بر دخیل بودن سایر دستگاه‌ها نظیر دادگستری و وزارت کشور تاکید شده است.

مقدسی گفت: با استقرار دولت تدبیر و امید و تلاش‌های جدید، شاخص‌های خاک و گیاه بررسی شد ولی با وجود همه تلاش‌ها در وضعیت نزولی قرار داریم و به رغم همه ظرفیت‌های موجود اشکال کار متوجه حوزه برنامه‌ریزی و مدیریتی است که طلب می‌کند با آسیب‌شناسی سریع و درست و با تاکید بر قوانین و مقررات درصدد رفع موانع، گام‌های توسعه‌ای و احیایی برداریم.

‌انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا