رپرتاژMihanpost

از کجا بیت کوین بخریم ؟

اگر خیلی هم اهل پرسه در دنیای ارزهای دیجیتال نباشید، بازهم حتما در گردش‌های روزمره‌تان در رسانه‌های اجتماعی، نام «بیت کوین» را دیده و شنیده‌اید. نامی که در شبکه‌های خبری هم دیده می‌شود و انگار گریزی از آن نیست. این ارز دیجیتال به همه جا سرک کشیده و حالا حتی در بعضی صفحات پرداخت هم می‌توانیم گزینۀ «پرداخت با بیت کوین» را ببینیم.

پس شاید لازم باشد این رمزارز را که این روزها نسبت به سایر ارزهای دیجیتال معروفیت و محبوبیت بیشتری دارد، بهتر بشناسیم. رمزارزی که شناخت آن می‌تواند دری به سوی یادگیریِ هرچه بهتر سایر رمزارزها هم باشد.

در صفحه خرید بیت کوین در تبدیل آمده است :

«بیت کوین که در سال ۲۰۰۸ توسط ساتوشی ناکاموتو اختراع شده و آغازکننده‌ی دوره‌ی ارز‌های دیجیتال است، همیشه با رشد بازار ارز‌های دیجیتال در حال رشد بوده و نقش قلب تپندۀ این حوزه را داشته. این ارز از سال ۲۰۱۰ که قیمت آن تنها حدود ۰.۰۹ دلار بوده، تا سقف آخر خود (تا زمستان ۱۴۰۰) که قیمت ۶۹۰۰۰ دلار را دید، حدود ۷۷۰۰٪ رشد داشته. با وجود رشد فزایندۀ این حوزه در سال‌های اخیر، دولت‌های مختلف، پیوسته در حال سفت و سخت‌تر کردن قوانین روی ارز‌های دیجیتال هستند ولی با این حال متخصصان این حوزه از قیمت‌های ۱۰۰٬۰۰۰ و ۱۵۰٬۰۰۰ دلار در ماه‌های آتی صحبت می‌کنند».

بیت کوین چیست؟

رمزارز یا همان”کریپتوکارنسی” به هر پول یا دارایی گفته می‌شود که در سیستم‌های رایانه‌ای و از طریق اینترنت، ذخیره یا مبادله می‌شود. رمزارزها بر روی یک پایگاه دادۀ توزیع‌شده در اینترنت، یا یک پایگاه دادۀ کامپیوتری متمرکز  و متعلق به یک شرکت یا بانک، و یا در فایل‌های دیجیتال ثبت می‌شوند. این تعریف در مقابل تعریف پول «فیات» قرار می‌گیرد که توسط بانک‌های مرکزی صادر می‌شوند و شهروندان از آن به عنوان پول ملی استفاده می‌کنند.

برخلاف پول فیات، ارزهای دیجیتال توسط ‘اجماع’ یا ارادۀ کاربران‌شان کنترل می‌شوند. این شامل یک شبکه از افرادی است که به طور داوطلبانه با قوانینِ پروتکلِ ارز دیجیتال موردنظر موافقت و از زیرساخت غیرمتمرکز برای انجام معاملات خود استفاده می‌کنند. این معاملات، برمبنای سیستم همتا به همتا و ذخیرۀ ارزش مستقل از هر دولت، شرکت و یا موسسۀ مالی انجام می‌شود.

در میان تمامی رمزارزها، بیت کوین، یکی از معروف‌ترین‌هاست و آشنایی با آن، آغاز سفری جذاب به دنیای پر رمز و راز رمزارزهاست.

بیت‌کوین، اولین ارز دیجیتالی است که با کمک تکنولوژی بلاک‌چین، پا به دنیا گذاشت. اولین پولی که بدون پشتوانهٔ بانکی در بستر اینترنت و به صورت کاملاً غیرمتمرکز تولید شده و می‌توان آن را به‌سادگی می‌توان در بستر اینترنت، خرید، به فروش رساند و یا منتقل کرد.

چرا بیت کوین؟

هرچند قیمت بیت کوین در طول تاریخ کوتاه خود افزایش و کاهش شدید را تجربه کرده است، با این حال، روند کلی تغییرات قیمتی این ارز دیجیتال روندی افزایشی بوده است.

قیمت بیت کوین در ۲۰۱۶، به بیش از ۹۰۰ دلار در پایان سال، در ماه می ۲۰۱۷، به ۲۰۰۰ دلار و در دسامبر همان سال، به عدد بزرگ ۱۹۳۴۵٫۴۹ دلار رسید و به روند صعودی‌اش ادامه داد تا اینکه در سال ۲۰۲۱ توانست رکورد قیمتی خود را شکسته و از ۴۰۰۰۰ دلار بگذرد. در اواسط آوریل همین سال، قیمت بیت کوین به بالاترین حد خود یعنی ۶۰،۰۰۰ دلار رسید. این روند افزایشی ادامه پیدا کرد تا اینکه بواسطۀ ظهور کووید، مجدد کاهش قیمتی را تجربه کرد.

امروزه، با بلوغ بازارهای ارز دیجیتال، سرمایه‌گذاران زیادی وارد این عرصه شده و بیت کوین به ابزاری برای ذخیرۀ ارزش، محافظت در برابر تورم و عدم اطمینان بازار تبدیل شده است تا به سرمایه‌گذاران اجازه دهد وارد عرصۀ معاملات ارز دیجیتال شوند. بنابراین، از لحاظ میزان ارزش و با نگاه به اینکه در سال ۲۰۰۹، ارزش هر بیت کوین کمتر از ۱۰۰ یورو بود و اخیرا ارزش آن به ۵۰،۰۰۰ یورو رسیده است، می‌توان گفت که بیت‌کوین نه تنها پیشگام حوزۀ ارزهای دیجیتال، بلکه یکی از بزرگترین سرمایه‌گذاری ها محسوب می‌شود. دلیلی بهتر از این برای شروع خرید این ارز دیجیتال سراغ دارید؟

راه‌های بدست آوردن بیت کوین

در به دست آوردن رمزارز و به خصوص بیت کوین، راه‌های مختلفی برای افراد مشتاق این عرصه وجود دارد، از استخراج بیت کوین با ماینرهای بزرگ گرفته تا شرکت در بازی‌هایی که به عنوان جایزه، بیت کوین به کاربران خود می‌دهند. اما مرسوم‌ترین راه برای دریافت بیت کوین، خرید آن از طریق یک سرویس یا محل معاملات ارز دیجیتال و در فضای یک پلت‌فرم‌ مبادلاتی است که امروزه به آن‌ها صرافی‌ها و کارگزاری‌های ارز دیجیتال می‌گویند. صرافی‌های ارز دیجیتال، طیف متنوعی از ارزهای دیجیتال و امکانات انجام معاملات را ارائه می‌دهند و ثبت‌نام در آن‌ها به کاربر امکان می‌دهد تا بیت کوین مورد نظر خود را بخرد، بفروشد و یا در کیف‌پول‌ خود نگهداری کند. این صرافی‌ها، سیستم‌های مقرون به صرفه و کارایی را در اختیار کاربران قرار می‌دهند که حتی بر روی تلفن‌های همراه هم در دسترس هستند.

صرافی‌های ارز دیجیتال معتبر معتقد به انجام پروسه احراز هویت کاربران قبل از خرید بیت کوین هستند. هرچند بحث خرید بیت کوین بدون احراز هویت هم این روزها داغ است، اما عموما برای شروع پروسۀ خرید بیت کوین، احراز هویت در پلت‌فرم صرافی‌های معتبر، امری الزامی تلقی می‌شود.

صرافی‌های ارز دیجیتال برای نگهداری بیت کوین نیز کیف‌پولی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. کیف پول بیت کوین، مشابه حساب بانکی دیجیتال است و مکانی برای ذخیره امن‌تر دارایی‌های دیجیتال. یک کیف‌پول‌ معتبر و امن، برای اکثر سیستم عامل‌ها و دستگاه‌ها در دسترس است تا به انواع نیازهای کاربر پاسخ دهد.

خرید بیت کوین از صرافی‌های ارز دیجیتال ایرانی

حتما گلایه‌های کاربران ایرانی در کار با صرافی‌های خارجی به گوشتان خورده است. به رسمیت شناخته نشدن پاسپورت ایرانی در صرافی‌های خارجی، مشکلات انتقال پول به حساب این صرافی‌ها در خارج از کشور و محدودیت‌های دیگر همیشه مانع‌ تراشی‌های زیادی را برای کاربران ایران ایجاد کرده است. راه حل این مشکلات در داخل کشور، حضور صرافی‌های ارز دیجیتال معتبر ایرانی است. آن‌ها به کاربران خود امکانات کافی برای شروع مبادلات ارز دیجیتال در داخل کشور می‌دهند و اجازه نمی‌دهند محدودیت‌های وضع شده، خللی در تعاملات اینترنتی کاربران ایجاد کنند.

برای شروع کار با این صرافی‌ها، کافی است ابتدا یک بررسی‌ از طیف ارزهای دیجیتال ارائه شده توسط آن‌ها و سایر فاکتورهای مهم در اعتباردهی به یک صرافی ارز دیجیتال داشته باشید و بعد از اتنخاب صرافی مورد نظر، در پلت‌فرم آن‌ ثبت‌نام کنید و بعد از انجام پروسۀ احراز هویت که در تمامی صرافی‌های خارجی هم امری الزامی است، خرید بیت کوین خود را شروع کنید. راهی سرراست‌تر از این سراغ دارید؟

سخن پایانی

از آنجایی که این روزها هیاهو بر سر خرید بیت کوین است، بحث این مقاله راهنمایی برای خرید بیت کوین از بهترین کانال آن است. پیشنهاد ما به شما، به عنوان یک کاربر ایرانی، خرید بیت کوین از صرافی‌های ارز دیجیتال معتبر ایرانی است. بدون محدودیت‌های رایج سایر صرافی‌های خارجی، این صرافی‌های وطنی به شما امکان ورود به تبادلات مالی بیت کوین را می‌دهند تا با وجود بحث تحریم‌ها و موانع متعدد، از قافله خرید این ارز دیجیتال محبوب جا نمانید. همین امروز صرافی مورد نظرتان را پیدا کنید و شروع کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا