گوناگون

آئین سنتی شمع گردانی در اردبیل آغاز شد/ اثبات عشق و دلدادگی به سقای کربلا

به گزارش خبرنگارمهر، در این آئین بيش از هزار سال در اردبيل قدمت داشته و در زبان ترکي و محلي به نام “شمع ‌پايلاما” معروف است، عزاداران حسيني بعد از هشت روز عزاداري در مساجد و خيابانها و محلات اردبيل در روزي که منتسب به علمدار رشيد کربلا، حضرت ابوالفضل‌العباس (ع) است اقدام به روشن کردن شمع مي‌کنند و در سوگ آن علمدار رشيد بر سر و سينه مي‌زنند.

در تاسوعاي حسيني همه دسته‌هاي عزاداري شامل محلات شش‌گانه، شعبات آن و مردم عزادار برای اجتماع بزرگ تاسوعایی حضور داشته و ضمن عزاداري آيين شمع‌گرداني را نيز با شکوه خاص و هرچه تمام‌ تر برگزار مي ‌کنند.

در اين آئين که از معمولا از ساعات نزدیک به ظهر تاسوعا آغاز شده و تا غروب ادامه مي يابد، عزاداران با دسته‌هاي شمع به مساجد مختلف محلات رفته و با روشن کردن شمع که در حقيقت نذري آنها محسوب مي‌شود، عشق و ارادت خود را به حضرت ابوالفضل (ع) نشان مي‌دهند.

41 مسجد اردبیل میزبان شمع گردانان

این آئین تا اذان مغرب ادامه یافته و عزاداران با پاي پياده به 41 مسجد شهر اردبيل رفته و با نيتي خالص و با هدف برآورده شدن حاجاتشان شمع را روشن و براي شهداي کربلا نيز فاتحه و صلوات مي‌ خوانند.

آئین سنتی مذهبی چهل منبران

اين مراسم نه تنها در اردبيل بلکه ساير شهرها و امامزاده‌ها با حضور دسته‌ها و گروه‌هاي عزاداري با حال و هواي خاص بويژه در شکل و محتواي باشکوه برگزار مي‌ شود و نظير آن را مي توان در امامزاده سليمان فخرآباد مشگين ‌شهر، سيد دانيال خلخال، مسجد غريب بيله ‌سوار و ديگر اماکن مذهبي و مورد احترام مردم استان مشاهده کرد.

آئين “شمع گرداني” يکي از اين آيينهایی است که در اردبيل تجلي و به نمادي از عشق و ارادت مبدل مبدل شده و در طول تاريخ سينه به سینه و نسل به نسل با فرهنگ خاص نشر يافته و منتقل شده است.

اردبيل به عنوان خواستگاه تشيع علوي، در حالی عشق و عاشقي و وابستگي کامل خود را به خاندان اباعبدالله الحسين (ع) بویژه حضرت ابوالفضل العباس (ع) به اثبات رسانده که این دلدادگی در ماه محرم و با برگزاری آئین هایی که به این منطقه تعلق دارد، به اوج خود می رسد، آئین هایی که هزاران سال قدمت داشته و حکایت از هزاران سال سرسپردگی است.

اردبيل خواستگاه تشيع و مرکز تبلور و تجلي شور و عشق حسيني و ميراث‌دار فرهنگ عاشورايي است و مردم آن از گذشته تاکنون ارادتي خالصانه به حسين (ع) سالار شهيدان، حضرت ابوالفضل (ع) و ياران باوفاي او دارند، به طوري که در طول تاريخ اين شهر و منطقه به شهر حسيني شهرت داشته است.

تمام این ارادت و سرسپردگی با برگزاری آئین هایی نمود پیدا می کند که صدها و هزاران سال قدمت داشته و از سینه به سینه به نسل ها منتقل می شود، آئین هایی که مختص اردبیل و مردم این دیار بوده و یا از این منطقه به سایر کشور منتقل شده است.

مردم اردبيل به مانند ساير مناطق و فرهنگهاي مختلف کشور، داراي آداب و رسوم و سنن خاصي در برگزاري مراسم عزاداري و سوگواري بوده، اما برخي از اين مراسمات از جمله طشت گذاري، شمع گرداني، برپايي دستجات ششگانه، و… نه تنها در کشور بلکه در سراسر دنيا بي نظير و متعلق به منطقه اردبيل است و هميشه در بررسي آيينهاي عاشورايي مورد مطالعه قرار گرفته است. چنانچه مراسم ماه محرم در اردبیل را سرشار از نشانه ها و نمادها کرده است.

شمع گرداني آيينی مختص اردبيل است

آئین سنتی مذهبی چهل منبران
 

يک شهروند اردبيلي در گفتگو با خبرنگار مهر مراسم و آيين عزاداري روز تاسوعا را يکي از آيين هاي منحصر و قديمي اردبيل عنوان کرد و متذکر شد: در اين روز مردم اردبيل با روشن کردن 41 شمع نذري در ظرفهاي مخصوص شمع‌سوز در 41 مسجد؛ حاجات خود را طلب مى‌کنند.

علی طاهری اضافه کرد: اين مراسم که از صبح روز تاسوعا تا پاسي از شب ادامه مي‌يابد، مردم عزادار اردبيل به صورت گروهي و در قالب دستجات عزاداري از يک مسجد به مسجد ديگر و از محله‌اي به محله ديگر رفته و اقدام به روشن کردن شمع مي‌کنند.

اين شهروند با اشاره به علت نامگذاري و تعيين 41 مسجد براي شمع گرداني افزود: به نظر مي رسد که در سالهاي گذشته و يا آغاز اين آيين ماندگار در استان اردبيل، فقط 41 مسجد در سطح جامعه فعال بوده و از همين رو تاکنون اين آيين همچنان دست نخورده مانده و در بين 41 مسجد به اجرا گذاشته مي شود.

این آئین سنتی امروز در حالی در اردبیل برگزار می شود که از صبح دوشنبه بارش برف در مرکز استان آغاز شده و همچنان ادامه دارد. علاوه بر بارش برف و در برخی مواقع کولاک دمای هوای استان اردبیل نیز بین هشت تا 12 درجه کاهش داشته است.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا