گوناگون

آب را در کشاورزی تلف می کنیم/ خیانت مدیران به نسل‌های بعد

به گزارش خبرنگار مهر، علی هادی‌زاده معلم در همایش ملی چالش‌های بحران آب در حوزه دریاچه نمک که ظهر سه شنبه در اتاق بازرگانی استان قم برگزار شد با اشاره به اینکه کشاورزی تنها مقصر بحران آب نیست اظهار داشت: امروز کشاورزی 23 درصد اشتغال و 13 درصد تولید ناخالص ملی را به خود اختصاص داده و سرمایه‌گذاری در آن بسیار کاهش یافته است و  با توجه به شرایط کنونی وضع بدتر هم خواهد شد.

وی با اشاره به ریشه مشکلات مدیریت منابع آب در بخش کشاورزی اضافه کرد: در سال‌های گذشته ما کشاورزی را خرده مالکی کرده و از آن بهره‌برداری سیاسی کردیم.

رئیس کمیسیون کشاورزی و آب اتاق بازرگانی ایران با اشاره به وضعیت دریاچه ارومیه گفت: در ارومیه 24 هزار حلقه چاه غیر مجاز موجب شد دریاچه ارومیه خشک شود.

وی با اشاره به اینکه کشاورزی کشور در دوران دولت قبل سیاسی شد اظهار داشت: کشاورز ما نمی‌دانست این سیاسی شدن خیانت به نسل بعد است و توقع بیش از این نمی‌توان از کشاورزان داشت.

معلم با اشاره به اینکه تمام بخش‌های مدیریتی کشورها بخش نگر و حال نگر هستند ادامه داد: برخی نمایندگان مجلس نگاهشان این است که چون رای می‌خواهیم باید مجوز چاه غیر قانونی بدهیم تا بتوانیم وارد مجلس شورای اسلامی شویم.

وی تصریح کرد: مصیبت بزرگ ما این است که کشاورزی در کشور ما مورد دست درازی سیاسیون قرار گرفت و کسانی برای رسیدن به منافع آن را دست آویز قرار دادند.

رئیس کمیسیون کشاورزی و آب اتاق بازرگانی ایران با اشاره به اینکه حجم سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی امروز بسیار کم است گفت: حتی اگر این رقم سه برابر شود سهم کشاورزی در افق بیست ساله به 5 درصد می‌رسد. در عمل ما داریم کشاورزی خودمان را تعطیل می‌کنیم.

وی با اشاره به بی‌توجهی‌هایی که به مقوله آب می‌شود گفت: دام‌پروری بیشترین نیاز به آب را دارد اما هنوز هم استان قم دنبال توسعه دام‌پروری است.

معلم خطاب به مسئولان استانی گفت: چرا جرئت ندارید جلوی صدور مجوز توسعه دامداری را بگیرید و منابع آبی را مدیریت کنید؟

وی با اشاره به اینکه دولت مردان باید هزینه و زیان بخش کشاورزی را پرداخت کنند تا منابع آبی حفظ شود ابراز داشت: برای حل این بحران باید از خود دولت شروع کرده و فرایندها را اصلاح کنیم.

رئیس کمیسیون کشاورزی و آب اتاق بازرگانی ایران خاطرنشان کرد: کشاورزی را نمی‌توان حذف کرد بلکه باید اصلاح شود که این نیاز به هزینه دولت دارد.

وی افزود: در حال حاضر دولت حمایت جدی از کشاورز برای اصلاح فرایندها انجام نمی‌دهد و اقداماتی مانند اعطای تسهیلات ناقص انجام می‌شود.

معلم اضافه کرد: کار دیگری که باید انجام دهیم این است که دانش آموختگان بخش کشاورزی را به میدان بیاوریم چرا که آنان بهتر از کشاورزان سنتی آب را می‌فهمند.

وی ادامه داد: کشاورزی باید از خرده مالکی خارج شود تا بشود خوب سرمایه گذاری و سیاست‌گذاری کرد چرا که امروز در کشاورزی آب مصرف نمی‌کنیم بلکه آب را تلف می‌کنیم.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا