گوناگون

آخرین شادی در شهر مرگ …

81185592 5733341

بر اساس آمار سازمان استاندارد، چهار هزار و 964 دستگاه و وسایل بازی نصب شده در شهربازی ها گواهی استاندارد و ایمنی ندارند و همین وسایل هستند خنده های بعضی خانواده ها را به آخر رساندند.

خوشبختانه در استان سمنان تا کنون موردی از مرگ و میر در شهر بازی ها رخ نداده است ولی هستند خانواده هایی که فرزندانشان در این محیط های نا امن دچار شکستگی و ضرب دیدگی های شدید شده اند.

بر اساس آمارها میانگین سرانه استفاده از لوازم و تجهیزات در پارک ها و شهربازی ها 24 دقیقه در روز است و در این مدت کم از هر یک هزار استفاده کننده از این وسایل 26 نفر دچار آسیب دیدگی می شوند.

95 درصد این آسیب ها شامل کوفتگی و ضرب دیدگی و پنج درصد شامل شکستگی استخوان است.

ˈایناز نواییˈ یکی از این کودکان است، او و مادرش در مطب پزشک ارتوپد منتظرند تا نوبت به آنها برسد.

مادر آیناز می گوید: یک هفته پیش دست دختر هفت ساله اش هنگام بازی در سرسره بادی پارک دچار شکستگی شده است.

با اینکه موضوع غیراستاندارد بودن تجهیزات شهربازی های کشور برای اولین بار نیست که مطرح می شود ولی هنوز استاندارد ملی لوازم و تجهیزات شهر بازی ها و پارک ها که در سال 1381 تدوین شده، اجرایی نشده است.

در سال 1385 استاندارد تجهیزات زمین بازی و در سال 1387 استاندارد وسایل شهربازی اجباری شده است اما هنوز رسیدگی به این بخش از شهرها متولی ثابتی ندارد. زیرا شهرداری ها، استانداری ها، بخش خصوصی و حتی سازمان استاندارد هم هر کدام به نوعی از پذیرش مسوولیت اصلی شانه خالی می کنند.

در ایران چند شرکت تولید کننده، مجوز بهره برداری مشروط از لوازم ورزشی و تجهیزات شهر بازی ها را اخذ کرده اند.

ˈنسرین مˈ نماینده یکی از این شرکت ها است وی می گوید: برای تجهیزات شهربازی ها، استانداردهایی در خارج از کشور وجود دارد که می توان آن را گرفت، ترجمه و معادل سازی کرد و این کار بین 70 تا 100 میلیون ریال هزینه دارد.

وی گفت: بسیاری از وسایل ورزشی پارک ها و تجهیزات شهربازی با فیزیک بدن ما ایرانی ها هماهنگ نیست بنابراین هنگام وارد کردن به ایران، شکل آنها تغییر داده شده بنابراین دیگر در حوزه استانداردهای شرکت های سازنده خارجی قرار نمی گیرد و باید برای آنها استانداردهای جدیدی در داخل کشور تدوین شود.

این نماینده شرکت تولید کننده وسایل شهربازی افزود: در ایران چنین استانداردهایی وجود ندارد و تنها به شرکت ها مجوز بهره برداری مشروط داده می شود.

مدیرکل استاندارد استان سمنان در این خصوص می گوید: 74 دستگاه و تجهیزات بازی در شهرهای بازی و بوستانهای این استان وجود دارد.

ˈعباس رستمیˈ گفت: این شهربازی ها زیر پوشش شهرداریها و یا بخش خصوصی فعالیت می کنند و تاکنون 25 دستگاه در این مکانها توسط کارشناسان استاندارد پلمپ شده است.

وی در این مورد به 10 دستگاه در شهربازی شهمیرزاد، سه دستگاه در مهدیشهر، پنج دستگاه در بوستان بازی سرخه و هفت دستگاه در شهربازی دامغان اشاره کرد.

رستمی بر کنترل منظم این تجهیزات توسط شرکت های خصوصی تعیین صلاحیت شده توسط سازمان استاندارد ایران تاکید کرد و گفت: این شرکت ها موظفند کلیه تجهیزات را کنترل و ایمنی آنها را تایید یا رد کنند که نظر آنها مورد تایید استاندارد است.

مدیرعامل سازمان پارکهای شهرداری سمنان نیز گفت: در این شهر در سه بوستان سیمرغ، شقایق و هشت شهریور تجهیزات بازی وجود دارد که تجهیزات شهربازی سیمرغ شامل هشت دستگاه فعال است.

ˈامیر مظاهریˈ با بیان اینکه این شهربازی بیمه است گفت: تجهیزات این شهربازی تحت کنترل است و هر شش ماه مجوز ایمنی می گیرند.

وی گفت: در بوستان سیمرغ و سایر شهرهای بازی خوشبختانه تاکنون حوادثی نداشته ایم.

مظاهری در خصوص دو بوستان دیگر اظهار داشت: تجهیزات این دو بوستان توقیف شده و در شرف رفع نقص و تایید برای فعالیت مجدد است.

استان سمنان در مجموع دارای 11 شهربازی است که از این تعداد سمنان سه شهربازی، شاهرود چهار شهربازی، دامغان یک شهربازی، مهدیشهر دو شهربازی و سرخه یک شهر بازی است.ک/4

7340/599/608

انتهای پیام /*

: ارتباط با سردبير
mail32 newsroom@irna.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا