گوناگون

آقای روحانی ایلام را دریابید

81151559 5673074

برق امیدواری این روزها بیشتر از همیشه به چشمان ایلامی ها نشسته آنان که سال گذشته برای استقبال و پذیرایی از رییس جمهوری خود را آماده کرده بودند، اکنون در تکاپویند آقای روحانی را در آغوش گیرند.

خبر سفر روحانی به همراه کاروان دولت تدبیر و امید به استان ایلام این روزها حال و هوای ویژه و شور نشاط وصف ناشدنی به جامعه ایلام بخشیده است، اکنون مردم بی صبرانه منتظرند تا بیینند رییس جمهوری که شفاف با مردم سخن می گوید چگونه تصمیم می گیرد.

ایلامی ها انتظار دارند آقای روحانی چاره ای برای حل مشکلات آنان بیندیشد؛ ˈآنان کار می خواهندˈ، ˈآنان خواهان راه اندازی صنایع بزرگ اند که کار و تولید خلق کنندˈ، ˈجوانان ازدواج می خواهندˈ، ˈایلامی به دنبال توسعه و آیادانی اندˈ، ˈ آنان می خواهند ظرفیت ها و توانمندی های استان شان شکوفا شود.ˈ

مردم ایلام می خواهند با تدبیر دولت سهمی در پیشرفت و خودکفایی کشور داشته باشند و اگر دولت حمایت کند با توجه به ثروت ها و منابع خدادادی و سرمایه های کم نظیر استان این موضوع محقق خواهد شد.

ایلامی ها خواستار چاره اندیشی برای رفع معضل ریزگردها، خشکیدگی بلوطستان ها، توسعه زیرساخت ها اقتصادی، بازارچه های مرزی و راه اندازی منطقه آزاد افتصادی، صنعتی و تجاری در مرزهای امن استان هستند.

مردم ایلام انتظار دارند که دولت و شخص آقای روحانی گره های توسعه نیافتگی استان را بگشاید.

اینجا ایلام است، سرزمین لاله های واژگون، دیاری که ریشه در تاریخ دارد و نامش ذهن ها را به دور دست های تاریخ می کشاند.

اینجا ایلام است با کوه های سر به آسمان کشیده و بلوطستانهای پیر که همچنان مقاوم و پا برجا مانده است.

اینجا ایلام است؛ سرزمینی که در جریان هشت سال دفاع مقدس در مقابل دشمن تا بن دندان مسلح ایستادگی کرد تا نامش در کتاب خاطره های دفاع مقدس برای همیشه تاریخ بدرخشد، چرا که جای جای و نقطه به نقطه اش با مقاومت و دلیری پیوند خورده است.

اینجا ایلام است، سرزمینی که می خواهد با امیدواری و دل بستن به تدبیر دولتی که شعار برابری و برادری را در سرلوحه قرار داده پله های ترقی را یکی پس از دیگری بپیماید.

آری اینجا ایلام است و چشم ها به کلید دولت تدبیر و امید دوخته شده تا بتوان به کمک دولتمردان از منابع سرشار و ظرفیت های غیرقابل تصورش نه تنها برای آبادانی استان بلکه برای پیشرفت کشور به نحو شایسته ای استفاده شود تا دیگر شاهد پسوند محرومیت بر پیشانی نام استان نباشیم.

ایلام اگرچه با گستره 20 هزار متر مربع یکی از استان های کوچک کشور محسوب می شود اما این منطقه دارای استعدادهای درخشانی در حوزه نفت و گاز، گردشگری سیاحتی و مذهبی، صنعت و معدن، منابع طبیعی، کشاورزی و مرز بین المللی در کنار کشور عراق است.

منابع بزرگ نفت و گاز، معادن غنی، مزیت مرز بین المللی مهران، زمین های قابل کشت، وفور آب های سطحی و رودخانه ای، خاک و آب مناسب، گردشگری مذهبی، سیاحتی و جنگ، بازارچه های مرزی، جنگل ها و مراتع گسترده و ده ها نمونه دیگر از مزیت های کم نظیر استان است.

مردم ایلام از مدت ها پیش چشم به راه دوخته اند تا با حضور رییس جمهوری و دولت تدبیر و امید در یارشان جشن بهره مندی و برخورداری برپا کنند، جشنی برای شکوفا شدن و به بهره برداری رسیدن طرح هایی که افق های توسعه ای ایلام را شتاب می بخشد.

ایلامی ها منتظرند تا با کلید و تدبیر ویژه دولت، قفل های کهنه و زنگاز زده محرومیت و نداری یکی از پی دیگری با راه اندازی صنایع نفت و گاز، پتروشیمی، صنایع پایین دستی پتروشیمی و نفت و گاز، صنایع تبدیلی کشاورزی، طرح های آبخیزداری و مهار آب، بازارچه های جدید مرزی گشوده شود.

ایلام و ایلامی همراه و همگام با راهبردهای مدیریت ارشد استان منتظرند تا از زبان روحانی بشنود که منطقه آزاد اقتصادی، تجاری و صنعتی مهران مصوب می شود و دولت تمام امور این کار را در اولویت قرار می دهد.

به طور قطع راه اندازی منطقه آزاد به عنوان یکی از مطالبه های دیرینه مردم استان از مسوولان دولت و نظام از راهکارهایی است که می تواند طلسم شکن شود و غبارهای محرومیت را از چهره ایلامی ها و سیمای استان کنار زند.

** نفت و گاز:

استان ایلام اکنون دارای 11 درصد از منابع نفت و گاز کشف شده در کشور است که بهره برداری از آنها به کمک دولت و سرمایه گذاری بخش خصوصی می تواند نقش بسیار تعیین کننده ای در توسعه و اشتغال استان و کشور داشته باشد.‏

با وجود اینکه ایلام دارای استعداد درخشانی در بخش منابع نفت و گاز بوده اما آن چنان که انتظار می رفت و بایسته و شایسته است تاکنون از این مزیت به خوبی استفاده نشده است.

سرمایه گذاری در این بخش می تواند انقلابی شگرف در منطقه ایجاد کند، چرا که استان ایلام افزون بر منابع داخلی در شهرستان های مختلف دارای سفره های زیرزمینی مشترک در حوزه نفت با کشور عراق است.

** گردشگری:

استان ایلام به عنوان بخش مهمی از ˈتمدن ایلام باستانˈ دارای دو هزار و 500 اثر تاریخی و طبیعی، گردشگری است.

ایلام فروزان از تمدن دیرپای سرزمین ایلام باستان است؛ این استان بخش اصلی تمدن ایلام کهن بوده که حدود 5000 سال پیش به وجود آمده و تا سال 640 ق.م و پیش از حمله آشور نصیر بانی پال به زندگی سیاسی و اجتماعی خود ادامه داده است، این تمدن در دوران طلایی خود از اقتدار بالایی برخوردار بوده است. ایلام که در کتیبه های بابلی (آلام یا آلامتو) نامیده شده به قولی معنی کوهستان یا (کشور طلوع خورشید) می دهد.

استان ایلام دارای شرایط مناسبی در حوزه گردشگری داخلی و خارجی است که می توان با توسعه زیرساخت ها از مزیت های صنعت گردشگری آن به نحو شایسته ای استفاده کرد.

در مجموع ایلام یکی از قدیمی ترین و به باور پژوهش های باستانشناختی قدیمی ترین و کهن ترین استان کشور است که پیشینه تاریخی آن به دوران های «تمدن ایلام باستان»، هخامنشی، اشکانی، ساسانی – اسلامی برمی گردد.

استان ایلام برای ایجاد هتل و مهمانپذیر به منظور توسعه صنعت گردشگری تشنه سرمایه گذاری بخش خصوصی است. اگرچه به کمک استاندار دولت تدبیر و امید با تشویق بخش خصوصی و دولتی مقدمه راه اندازی هتل پنج ستاره ای در ایلام کلید خورده اما ظرفیت و سرمایه های این بخش آنقدر بالاست که شاید نیاز به ساخت ده ها هتل و مرکز اقامتی برای اسکان گردشگران استان باشد.

** مرز بین المللی مهران:

ایلام با داشتن طولانی سرحد مشترک، 430 کیلومتر مرز با عراق دارد که این مزیت باعث شده که مرز رسمی و بین المللی مهران در استان به کانون تردد زوار عتبات عالیات و شهرهای مذهبی جمهوری اسلامی ایران و نیز صادرات و ترانزیت کالا و خدمات به عراق و کشورهای منطقه تبدیل شود.

نزدیکی به شهرهای مقدس عراق، امنیت مطلوب و بالای مرز مهران و همچنین آسانی کارهای ورود و خروج اتباع ایرانی، عراقی و خارجی سبب شده که مرز مهران به عنوان نقطه ای تثبیت شده در استان ایلام و کشور برای انجام فعالیت گردشگری مذهبی و تجاری-اقتصادی عراق مطرح شود.

اکنون در مرز بین المللی مهران روزانه در کنار تردد پنج هزار زائر برای سفر به عتبات عالیات و مناطق گردشگری، سیاحتی و زیارتی ایران، بیش از 800 دستگاه کامیون حامل انواع کالای ایرانی به ارزش بیش از 5.5 میلیون دلار به شهرهای مختلف عراق از جمله بغداد صادر می شود.

** منطقه آزاد اقتصادی، صنعتی و تجاری

این روزها بحث مهم ایجاد منطقه آزاد اقتصادی – تجاری در مرز مهران از اهمیت ویژه ای برخوردار شده و استاندار دولت تدبیر و امید در ایلام با توجه به اهمیت این منطقه در توسعه اشتغال زایی و صنعتی شدن استان همچنان با جدیت و پشتکار به دنبال تصویب آن است تا با اخذ موافقت راه اندازی این منطقه تحول چشمگیری در استان ایجاد شود.

در صورت موافقت دولت و تصویب مجلس شورای اسلامی با راه اندازی منطقه آزاد اقتصادی، تجاری و صنعتی مهران یکی از مطالبه های دیرین و به حق مرزداران ایلامی که آوازه دلاوری و مرزبانی شان در دوران دفاع مقدس شهره ایرانیان و جهانیان شده است، گره های بسیاری از مشکلات استان از جمله بیکاری جوانان تحصیل کرده، درهای بسته رفاه اقتصادی و محرومیت مطلق مردمان منطقه به دست تدبیر دولت وا خواهد شد.

شتاب در ایجاد منطقه آزاد تجاری، اقتصادی و صنعتی مهران در کنار ارزآوری و به جریان افتادن مزیت ها و فرصت های ممتاز توسعه ای زمینه ساز اشتغال پایدار و رونق اقتصادی ایلام است.

** منابع طبیعی:

استان ایلام به گستره 20 هزار کیلومتر مربع (کمتر از 1.4 درصد از مساحت کل کشور) و جمعیت نزدیک به 575 هزار نفر در گوشه غربی کشور واقع شده که از جنوب به خوزستان از خاور به لرستان و از شمال به کرمانشاه محدود است. ایلام از جانب باختری نیز دارای 430 کیلومتر مرز مشترک با عراق است که از این حیث طولانی ترین مرز را با این کشور همسایه دارد.

نواحی شمالی استان در منطقه کوهستانی رشته کوه های زاگرس قرار گرفته و نواحی جنوب و جنوب باختری نیز در اقلیم آب و هوایی گرم و خشک کشور جای دارد؛ البته زمین های حاصلخیز کشاورزی ایلام در این ناحیه واقع شده و عمده محصول های کشاورزی نیز مربوط به همین منطقه است.

به علت همین تنوع آب و هوایی، در استان پوشش گیاهی مناسبی وجود دارد به طوری که 89 درصد از گستره استان را جنگل ها و مراتع تشکیل می دهد، پسته وحشی یا ˈبنهˈ با تراکم شش درصد و زالزالک، کیکم، بادام کوهی، داغداغان، انجیر کوهی، سماق و… با سطح تراکم چهار درصد از دیگر گونه های جنگلی استان است.

ایلام خوشبختانه از وفور نسبی آب های سطحی و زیرسطحی برخوردار است و 14 رودخانه دائمی دارد. شاید ایلام از معدود استان های کشور باشد که دستکم یک رودخانه دائمی در هر کدام از شهرستان های آن جاری باشد.

این موضوع گویای وفور نعمت آب در ایلام است که شرایط را برای توسعه کشت انواع محصول های کشاورزی بسیار مساعد کرده مشروط به اینکه با کمک دولت بسترهای لازم و کافی برای بهره برداری بهینه از این منابع آبی فراهم شود؛ با توجه به این مزیت، توسعه بخش کشاورزی با هدف اشتغال زایی پایدار یکی از مطالبه های جدی ایلامی ها از دولت تدبیر و امید است.

** کشاورزی و دامپروری:

استان ایلام با دارا بودن سه میلیون دام سبک و سنگین 1.6 میلیون هکتار جنگل و مرتع و 250 هزار هکتار زمین کشاورزی از قطب های دامپروری و کشاورزی محسوب می شود.

زندگانی نزدیک به 44 درصد از جمعیت 575 هزار نفری ایلام از راه فعالیت های متنوع بخش بزرگ کشاورزی تامین می شود.

استان ایلام با توجه به گوناگونی فعالیت های بخش های کشاورزی و دامداری که ناشی از تنوع اقلیمی و شرایط جغرافیایی و وجود جنگل ها و مراتع مستعد است از ظرفیت های کم نظیر و قابل توجهی در پرورش دام و طیور و ایجاد صنایع وابسته و تبدیلی برخوردار است که همه اینها بهترین شرایط و عوامل را برای سرمایه گذاری در بخش کشت و صنعت برخوردار کرده است.

توسعه منابع آب و خاک، مبارزه با بحران خشکیدگی جنگل های بلوط ایلام به سبب اثرهای ویرانگر ریزگردها، آفات و بیماری های انگلی، اجرای طرح آبخیزداری برای کاهش تاثیر بحران خشکیدگی جنگل ها، توسعه صنایع دستی، مهار آب های سطحی و رودخانه های مرزی، توسعه، تجهیز و نوسازی عرصه های قابل کشت در کنار احداث واحدها و صنایع تبدیلی از اولویت ها و راهکارهای توسعه ای این بخش است که همه همه اینها نیاز به بودجه ویژه و حمایت دولت دارد.

** صنعت و معدن:

استان ایلام با دارا بودن 14 شهرک و ناحیه صنعتی دارای ظرفیت و زیرساخت های موثری برای توسعه صنایع کوچک و متوسط و سرمایه گذاری بخش خصوصی است.

در کنار صنایع، غنی بودن و تنوع مواد معدنی ظرفیت برجسته اقتصادی به حوزه صنعت و معدن استان بخشیده است به گونه ای که با فرآوری مواد معدنی نظیر بیتومین یا قیرطبیعی در درون استان می توان هم اشتغال ایجاد و هم زمینه صادرات محصول را به خارج از کشور و مناطق دیگر ایران فراهم کرد.

ظرفیت های غنی و سرشار این استان در حوزه معدن از جمله گچ و سیمان که از لحاظ مرغوبیت در جهان حرف نخست می زند، نیازمند سرمایه گذاری دولت و تشویق بخش خصوصی خارج از استان است.

ایلام با توجه به وفور مواد نخستین تولید سیمان از جمله کلینکر، آهک و خاک رس از توانمندی منحصر به فردی برای تبدیل شدن به قطب سیمان کشور برخوردار است که باید از این مزیت به نحو مطلوبی استفاده شود. اکنون سیمان تولیدی تنها کارخانه ایلام در شهرستان سیروان نه تنها در داخل کشور بلکه در خارج نیز دارای بهترین و بالاترین کیفیت است.

این روزها که زمزمه های سفر رییس جمهوری و دولت تدبیر و امید در همه جای ایلام و کشور جاری و دهان به دهان است، چشم امید ایلامی های غیور به تصویب طرح های کلان و ویژه همپا و متناسب با فرصت ها و توانمندی های استان خود است تا با مصوب شدن و اجرای آنها، ایلامیان نیز به حق دیرینه خود از مواهب توسعه و آبادانی دست یابند.

بی شک توسعه راه ها (آزاد راه، بزرگراه، راه آهن و پروازهای فرودگاهی) و خروج استان از بن بست جغرافیایی در زمره مهمترین خواست های مردم ایلام است.

مردم این دیار مرزی کهن چشم به راهند که در سفر رییس جمهوری دولت تدبیر و امید بر خلاف سفرهای استانی دولت گذشته راهکارهای لازم و اقدام های عملی برای رفع مشکلات انباشت شده و نیز شکوفایی و بروز ظرفیت های توسعه ای استان در بخش های گوناگون اتخاذ شود تا با گذر از این مسیر، آفتاب فروزان آبادانی و پیشرفت برای همیشه بر پیشانی آسمان استان بدرخشد. ک/4

565

انتهای پیام /*

: ارتباط با سردبير
mail32 newsroom@irna.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا