گوناگون

آیت الله محمدی گیلانی الگویی از قضاوت اسلامی را به نمایش گذاشت

به گزارش خبرگزاری مهر، آیت الله سید محمد غروی اظهار داشت: مرحوم آیت‌الله گیلانی از اعضای برجسته جامعه مدرسین حوزه بود که از آغاز حرکت امام خمینی(ره) با ایشان همراه شد و از این نهضت دفاع کرد.

وی حمایت همه‌جانبه آیت‌الله گیلانی از نهضت امام خمینی را موجب بروز دردسرها و ناملایمت‌های زیادی را از سوی طاغوت علیه ایشان معرفی کرد و گفت: ایشان در کنار فعالیت‌های انقلابی از چهره‌های برجسته علمی و اخلاقی در حوزه علمیه قم بودند و در علوم فلسفه عرفان، فقه و اصول دارای جامعیت علمی بود.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه حضور در سنگرهای انقلابی را اولویتی در کارهای آیت‌الله گیلانی معرفی کرد و افزود: در عین این که حضورشان در حوزه علمیه قم زمینه خوبی را برای جامعیت هر چه بیشتر علمی برای ایشان فراهم کرده بود، ولی بر حسب نیاز و وظیفه حضور در عرصه های اجرایی و انقلابی را مقدم بر دیگر عرصه‌ها دانست و عمر خود را برای خدمت به انقلاب و اسلام صرف نمود.

وی با بیان این که مرحوم آیت‌الله گیلانی خود را وقف اسلام و انقلاب کرده بود اظهار داشت: ایشان در تمامی مناصب از جمله خبرگان رهبری و خبرگان قانون اساسی دیوان عالی کشور و قوه قضائیه خدمات ارزشمندی را ارایه داد.

آیت الله گیلانی از ارکان انقلاب بود

حجت الاسلام عباس کعبی  نیز در ادامه این جلسه گفت: مرحوم آیت‌الله گیلانی از ارکان نظام و از پیشگامان انقلاب بودند و از همان ابتدا با امام (ره)همراه بود تا اینکه انقلاب به پیروزی رسید.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان این که امضای مرحوم گیلانی در تمامی اعلامیه‌ها علیه رژیم شاهنشاهی وجود داشت اظهار داشت: بعد از انقلاب نیز مناصب خطیر و موثری را عهده‌دار بودند و در این سنگرها خدمات بزرگی را برای انقلاب و اسلام ارایه داد.

وی به جایگاه علمی آیت‌الله گیلانی اشاره کرد و گفت: ایشان به عنوان یک فقیه فیلسوف و متکلم برجسته و از اساتید اخلاق حوزه بود که آثار ارزشمند ایشان در فقه، حکمت و اخلاق و معارف اسلامی گواه این ادعا است.

حجت الاسلام  کعبی با بیان اینکه مرحوم آیت‌الله گیلانی در کنار حضور در عرصه سیاست اخلاق اسلامی را به نمایش گذاشته بود افزود: ایشان بین اخلاق و قضاوت را جمع کرده بود و الگویی از قضاوت اسلامی را در آغازین روزهای انقلاب به نمایش گذاشت.

وی در پایان خاطرنشان کرد: مرحوم آیت‌الله گیلانی نشان عدالت جمهوری اسلامی ایران را با لیاقت و برازندگی دریافت نمود.

ممتازترین شاگرد علامه طباطبایی و حضرت امام

آیت‌الله ممدوحی از اعضای خبرگان رهبری نیز با اشاره به ابعاد مختلف شخصیتی آیت الله محمدی گیلانی گفت: این مرحوم از ارکان انقلاب بود و از شخصیت‌های برجسته علمی و اخلاقی در حوزه به شمار می‌رفت.

وی با اشاره به تلمذ آیت‌الله گیلانی در محضر علمای برجسته حوزه اظهار داشت: ایشان از ممتازترین شاگردان علامه طباطبایی و حضرت امام بود و برجستگی‌های علمی فوق‌العاده‌ای داشت.

عضو خبرگان رهبری به رویکرد انقلابی آیت‌الله گیلانی اشاره نمود و گفت: ایشان در انقلاب بسیار موثر و نقش اول نهضت امام (ره)بود که حضرت امام جایگاه خاصی برای ایشان قائل بود.

آیت الله محمدی گیلانی روحیه ولایت‌مداری را حفظ کرد

حجت‌الاسلام والمسلمین محمود عبداللهی نیز درباره شخصیت این روحانی فقید و انقلابی گفت: مرحوم آیت‌الله گیلانی از جمله افراد تاثیرگذار در نهضت امام و حفظ انقلاب بعد از پیروزی آن بود.

عضو خبرگان رهبری با اشاره به تحصیل علوم حوزوی آیت‌الله گیلانی و کسب فیض از اساتید برجسته حوزه اظهار داشت: ایشان با آیت‌الله مظاهری و آیات مصباح یزدی هم مباحثه بود و در مباحث مختلف حوزوی از شاگردان برجسته اساتید خود بود.

وی با بیان این که آیت‌الله گیلانی از پیشگامان در حمایت از نهضت امام بود اظهار داشت: یکی از ابزارهای موثر در حرکت امام خمینی(ره) اعلامیه‌هایی بود که از سوی اساتید و فضلای حوزه به صورت جمعی منتشر می‌شد که امضای آیت‌الله گیلانی در اکثر این اعلامیه‌ها وجود داشت.

عضو جامعه مدرسین حضور در سیستم قضایی کشور در اوایل انقلاب را حضوری مخاطره‌آمیز عنوان کرد و گفت: آیت‌الله گیلانی با وجود تمامی مخاطراتی که وجود داشت با شجاعت و بر حسب وظیفه این فرمان امام را نیز قبول کرد.

به گزارش مرکز خبر حوزه، حجت‌الاسلام عبداللهی در پایان افزود: آیت‌الله گیلانی روحیه ولایت‌مداری را در حد اعلا نشان داد و تا پایان عمر این روحیه را حفظ کرد.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا