گوناگون

کشف باند حفاری سازمان یافته در تپه قالا باشی نقده/ عاملان دستگیر شدند

به گزارش خبرنگار مهر، جلیل جباری ظهر شنبه در نشست خبری با تعدادی از اصحاب رسانه استان از کشف دو تیم حفاری سازمان یافته در تپه باستانی قالاباشی نقده طی هفته گذشته خبر داد و اظهارداشت: علت رسانه ای نشدن این خبر به خاطر برخی مسایل امنیتی و احتمال وجود افراد دخیل دیگر به عنوان تسهیل گر در این پرونده بوده است.

وی با بیان اینکه تیم اول این گروه با یک برنامه هدفدار و برنامه ریزی شده دقیق از شش الی هفت ماه پیش اقدام به خرید خانه ای مسکونی در خیابان روبه روی تپه تاریخی قلعه باشی نقده که ضلع شمالی تپه محسوب می شود کرده بودند، افزود: این افراد قصد داشتند با حضور در موزه باستانی این منطقه به اشیا نگهداری شده دست پیداکنند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی گفت: افراد یاد شده با پرده کشی و پوشاندن محیط اطراف خانه اقدام به حفاری می کردند که با هشیاری همسایه مجاور نسبت به صداها و لرزشها موضوع به نیروی انتظامی گزارش شد و مورد پیگیری قرار می گیرد.

جباری گفت: این افراد با تجهیزات کامل اقدام به حفاریهای پلکانی شکل به عمق ۱۶ متر و طول ۳۰ متر با قطر دو متر کرده بودند و با تعبیه سیستمهای انتقال هوا و تخلیه آب در فاضلاب، تونلی عمیق را در محوطه تپه قلعه باشی برای دسترسی به موزه قلعه باشی حفر کرده بودند.

وی با اعلام اینکه استان آذربايجان غربي با داشتن ۱۵۰۰ اثر تاريخي ثبت شده در فهرست آثار ملي يكي از استان هاي غني در حوزه آثار تاريخي است، عنوان کرد: در اين ميان  تپه قالا باشی نقده نيز با قدمت تاریخی سه هزار ساله که از لحاظ ارزش تاریخی هم سطح با تپه حسنلو می باشد، در ماههاي اخير بواسطه حفاري هاي غير مجاز دچار آسیب های جدی شده است.

جباری افزود: در عرض یک ماه اخیر شاهد دو مورد حفاری سازمان یافته از سوی افراد سود جو در عرصه حریم این تپه باستانی بودیم که آخرین مورد این حفاری ها از محل خانه های مجاور به حریم تپه با حفر تونلی به طول ۲۸ متر صورت یافته است.

جباری اضافه کرد: با هوشیاری پلیس امنیت وپيشگيري ناجا، همکاری یگان حفاظت و نیروهای مردمی شهرستان نقده، عاملین هر دو مورد حفاری شناسایی و دستگیر شده و هیچ اشیائی نیز به سرقت نرفته است و موضوع در مراجع قضایی مربوطه در حال پیگیری می باشد.

مدیر کل میراث فرهنگی استان در ادامه بر لزوم حمایت و همکاری مسئولین استانی و شهرستانی در جلوگیری از وقوع حوادثی از این دست، خواستار همکاری بیشتر در راستای محافظت جدي تر آثار تاريخي اعم از  تخصيص بودجه هاي لازم، نصب دوربين هاي مدار بسته، افزايش نيروهاي يگان حفاظت،   فنس کشی حريم  آثار تاریخی استان شد.

وی در ادامه ضمن قدردانی از فرماندهان ناجا، مسئولین قضائی، دادگستری و همکاری مردم شهرستان نقده در پی گیری  این موضوع، حساسیت اذهان عمومی نسبت به حفظ و صیانت از تمدن و فرهنگ غنی این شهرستان را ستود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا