گوناگون

معادن سنگ لرستان، طلایی که برقش چشم مسوولان را نگرفت

81224770 5801590

به گزارش خبرنگار ایرنا، وجود 110 معدن فعال با 17 نوع ماده شناسایی شده گنجینه عظیمی در لرستان محسوب می شود که متاسفانه این گنجینه تاکنون بی نتیجه بوده و عملا بهره برداری خاص و منحصر به فردی از آن صورت نگرفته است.

از مجموع 110 معدن فعال لرستان، 51 معدن در حوزه سنگ های تزیینی است و در سال یک میلیون و 500 هزار تن سنگ از این معادن استخراج می شود.

تقریبا 65 میلیون تن ذخیره قطعی انواع کانی غیرفلزی در معادن سنگ لرستان شناسایی شده و انتظار می رود تا بیش از 40 سال آینده برداشت از این معادن ادامه داشته باشد.

رییس کانون سنگ ایران در این خصوص گفت: 28 درصد اشتغال صنعتی لرستان مربوط به صنعت سنگ است که رقم قابل توجهی است.

ˈخداداد غیاثوندˈ افزود: حدود 9 هزار نفر در این بخش مشغول فعالیت هستند و چنانچه مشکلات بازاریابی و فروش سنگ لرستان برطرف شود این میزان تا دو برابر افزایش خواهد یافت.

وی تصریح کرد: هم اکنون بیش از 500 واحد سنگبری با ظرفیت تولید سالانه بیش از 15 میلیون مترمربع در لرستان فعال است که با احتساب افراد فعال در معادن و حوزه های حمل و نقل، خدمات و بازرگانی، تعداد فعالان این بخش به 12 هزار نفر می رسد.

وی، خام فروشی را از مهمترین مشکلات صنعت سنگ ایران و لرستان برشمرد و گفت: به طور متوسط 60 تا 65 درصد سنگ ایران و لرستان خام فروشی می شود.

وی اضافه کرد: نبود شرکت های تخصصی یا پایانه های صادراتی سنگ موجب کاهش چشمگیر ارزش افزوده سنگ شده و این درحالی است که ایجاد این پایانه ها در دولت نهم و دهم به منظور انجام بازاریابی، بازارسازی و صادرات به تصویب رسید، هر چند که هنوز در حد یک مصوبه کاغذی است.

وی گفت: متاسفانه پدیده خام فروشی ضربه سنگین به پیکره صنعت سنگ وارد کرده است.

به گفته وی، خام فروشی سنگ در لرستان موجب انتقال ارزش افزوده این صنعت به دیگر استانها و خارج از کشور شده و چنانچه فرآوری و جلوگیری از خام فروشی سنگ به صورت ویژه مورد توجه قرار گیرد، منجر به افزایش پنج تا شش برابری ارزش افزوده و اشتغال خواهد شد.

غیاثوند با اشاره به تولید سالانه حدود دو میلیون تن سنگ معدنی در لرستان که معادل 25 درصد تولید سنگ کشور و سه درصد تولید سنگ دنیاست، گفت: مشکلات مدیریتی و نرم افزاری از دیگر مشکلات موجود این حوزه است، به گونه ای که برغم فعالیت سهامداران توانمند، مدیریت مطلوب و ایده آل در این حوزه وجود ندارد.

وی نبود بازارهای خارجی مناسب، رکود واحدهای سنگبری توام با رکود بازار داخلی، نبود سرمایه در گردش و نرخ بالای سودهای بانکی را از دیگر مشکلات پیش روی صنعت سنگ لرستان برشمرد و تصریح کرد: سودهای 25 تا 30 درصد و مدت زمان کوتاه بازپرداخت اقساط موجب رکود در بخش تولید به ویژه در صنعت سنگ لرستان شده است.

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی لرستان نیز گفت: 80 تا 95 درصد کارخانجات سنگ استان با ظرفیت تولیدی معادل 20 درصد توان واقعی خود فعالیت می کنند که این امر به عنوان حلقه مفقوده توسعه صنعت لرستان به شمار می رود.

فرزاد محمدی افزود: 400 تا 450 واحد سنگبری استان هم اکنون با 20درصد توان تولیدی خود فعالیت می کنند.

وی با اشاره به رتبه نخست لرستان در استخراج سنگ در سطح کشور ، تصریح کرد: دو و نیم تا سه درصد سنگ جهان در معادن لرستان وجود دارد که متاسفانه به دلیل عدم توازن میان استخراج و فرآوری و فرسودگی دستگاهها و تجهیزات، از این فرصت مناسب اقتصادی تاکنون به خوبی استفاده نشده است.

وی تصریح کرد: در این راستا بخش بسیار زیادی از تولیدات سنگ لرستان به صورت محصولات فرآوری نشده از استان خارج می شود که با وقوع این امر ارزش افزوده سنگ لرستان نیز عاید مردم استان نخواهد شد.

وی با تاکید بر ضرورت احداث و فعالیت پایانه صادراتی سنگ در لرستان، گفت: برغم راه اندازی خوشه سنگ لرستان ، تاکنون هیچ دستگاهی در این خصوص همکاری نکرده و ظرفیت های سنگ لرستان همچنان هدر می رود.

محمدی اظهار داشت: تهیه و تدوین بانک اطلاعاتی جامع و کتابچه صنعت سنگ لرستان و معرفی توانمندی های این صنعت به سایر استان ها و سرمایه گذاران عامل مهمی در راستای توسعه اقتصادی این صنعت به شمار می رود که برای این مهم 500 میلیون ریال اعتبار نیاز است.

به هر حال معادن سنگ لرستان به واقع معادن طلایی هستند که برق این طلا چشم مسوولان را نگرفته و تاکنون اقدامی برای بهره برداری از این ظرفیت عظیم صورت نگرفته است.

7269/1625

انتهای پیام /*

: ارتباط با سردبير
mail32 newsroom@irna.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا