گوناگون

اتحادیه های فرش همدان از موازی کاری دوری کنند

احمد علی بابایی در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه در استان همدان 49 هزار و 205 بافنده فرش دستباف وجود دارد، اظهار داشت: تا پایان سال گذشته 38 درصد کل بافندگان معادل 18 هزار و 944 نفر برای بهره مندی از بیمه قالی بافی به سازمان تامین اجتماعی معرفی شده‌اند.

وی با بیان اینکه 9 هزار و 383 نفر معادل 19 درصد بافندگان فرش دستبافت استان همدان مرد و 39 هزار و 822 نفر معادل 81 درصد بافندگان فرش دستبافت استان زن هستند، ابراز داشت: در نیمه نخست امسال 746 نفر برای استفاده از خدمات بیمه معرفی شدند که 92 درصد افراد معرفی شده خانم و مابقی آقا بوده‌اند.

رئیس اداره فرش استان همدان با بیان اینکه از تعداد کل افراد معرفی شده به بیمه تأمین اجتماعی در سال جاری 537 نفر متقاضیان جدید بوده و مابقی دارای سابقه بیمه‌ای هستند که دوباره در این بخش فعالیت خود را آغاز کرده‌اند، ادامه داد: با توجه به جایگاه ویژه فرش دستباف در بازارهای خارجی و تقاضاهای فراوان دیگر کشورها می توان با اندک توجه و تولید بازار پسند فرش ارز آوری قابل توجهی برای کشور ایجاد کرد.

بابایی با بیان اینکه هدف بیمه قالی بافی حمایت از فعالان واقعی در عرصه هنر صنعت فرش است و بیمه قالی بافانی که دیگر اقدام به بافت فرش نمی کنند قطع می شود، بیان کرد: تعداد فروشندگان فرش دستباف در استان همدان 15 نفر و تعداد طراحان و نقشه کشان 38 نفر است.

وی با بیان اینکه طبق آخرین آمار در استان همدان حدود 5 هزار نفر به طور مستقیم در فرش دستباف و مشاغل جانبی آن فعالیت دارند، اذعان داشت: بازار خارجی فرش دستبافت به علت تحریم مسدود شد و زمانی که بازار خارجی مسدود شود تولیدات روی دست تولید کننده می ماند و بازار محصول خراب می شود.

رئیس اداره فرش استان همدان با بیان اینکه افزایش هزینه های صادراتی یکی دیگر از دلایل کاهش صادرات فرش است، عنوان کرد: افزایش و گسترش کالاهای جانشین نیز یکی از دلایل کاهش صادرات فرش دستبافت است.

احمد علی بابایی با بیان اینکه در حال حاضر 9 اتحادیه و تعاونی فرش در استان در حال فعالیت هستند که هر یک مسیر خود را می‌رود و این در حالی است که باید برای بهبود عملکرد حوزه فرش موازی کاری کنار گذاشته شود، اظهار داشت: توجه به فرش دستباف در استان همدان می‌تواند بخش عمده‌ای از مشکلات اقتصادی جامعه را برطرف کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا