گوناگون

اجرای طرح حفاظت از شهر تاریخی بیشابور

رئیس اداره میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری کازرون گفت: طرح حفاظت فیزیکی و ایجاد حصار در اطراف شهر تاریخی بیشابور، مراحل پایانی را طی می‌کند.

به گزارش گروه دریافت خبرخبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه فارس از کازرون، محمدرضا معینی گفت: مجموعه تاریخی شهر بیشاپور وسعتی قریب به 200 هکتار دارد که تا کنون طی 3 مرحله پروژه حفاظتی فنس‌کشی مجموعه به صورت فازبندی و با عنایت به اعتبارات تخصیص یافته تکمیل شده است.

وی گفت: امسال با اختصاص اعتباری بالغ بر یک میلیارد و دویست میلیون ریال فنس‌کشی ضلع شرقی شهر تاریخی بیشابور اجرایی شده است که تاکنون 50 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

مسئول میراث فرهنگی کازرون گفت: در این طرح حدود 4 کیلومتر عملیات فنس کشی انجام و تقریبا تمام نقاط اضطراری این مجموعه با استفاده از این شیوه، محافظت شده است.

بیشابور یکی از شهرهای باستانی ایران به‌شمار می‌رود که در شهرستان کازرون در جنوب استان فارس قرار دارد.

این شهر در زمان ساسانیان ساخته شده و امروزه تنها ویرانه‌هایی از آن برجای مانده ‌است.

بیشاپور از شهرهای مهم آن زمان بوده و اهمیت ارتباطی داشته ‌و از قدیمی‌ترین شهرهایی است که تاریخچه ساخت آن به‌صورت مکتوب در سنگ نوشته‌ای موجود است.

بیشاپور در شمال غرب شهر کازرون قرار گرفته و از شهرهای خوش آب و هوا و دارای طراحی و مهندسی ویژه آن روزگار بوده ‌است.

در کتاب‌های تاریخی، نام این شهر با عنوان‌هایی نظیر؛ بیشاپور، بیشابور، به شاپور، بیشاور و «به اندیوشاپور» ثبت و ضبط شده‌است.

شهر بیشاپور مرکز ایالت و کوره اردشیرخوره و تا قرن هفتم هجری، آباد و مسکونی بوده و پس از آن ویران شده‌ است.

بیشاپور گنجینه‌ای از آثار ارزشمند ساسانی مانند معبد آناهیتا است و بزرگ‌ترین و تنها مجسمه سنگی دوره ساسانی، مجسمه شاپور اول در این مجموعه قرار دارد.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا