گوناگون

اخلاق سیاسی انتظار حکومتهای جائر و ناشایست موجود را رد می کند

به گزارش خبرگزاری مهر، حجت الاسلام والمسلمین دکتر غلامرضا بهروزی لک، استادیار دانشگاه باقرالعلوم(ع) در دهمین همایش دکترین مهدویت در مورد اخلاق سیاسی انتظار به ارائه سخن پرداخت.

وی با اشاره به اینکه اخلاق سیاسی ازجمله عرصه های مهم اندیشه سیاسی اسلامی به شمار می رود که در حوزه معارف مهدوی و بحث انتظار نیز مطرح است، گفت: اخلاق سیاسی عبارت است از مجموعه احکام و گزاره های هنجاری معطوف به رفتار سیاسی، احکام اخلاق سیاسی در حوزه آحاد کنشگران سیاسی، گروه ها و جریانها و نیز رفتار حاکمان مطرح است.

بهروزی لک در ادامه سخنانش اظهار داشت: بر این اساس، اخلاق سیاسی انتظار مبتنی بر امید به آینده مطلوب در زندگی سیاسی و رفع هرگونه هنجاریها و آسیبهای قدرت سیاسی است.

وی تصریح کرد: همچنین اخلاق سیاسی انتظار به وضع موجود بسنده نکرده و در راستای تحقق آرمان مطلوب هرگونه انفعالی را رد نموده و به انتظاری پویا و وظیفه گرا در تحقق آرمان امام عصر(عج) دعوت می کند.

استادیار دانشگاه باقرالعلوم(ع) با اشاره به اینکه اخلاق سیاسی انتظار حکومتهای جائر و ناشایست موجود را رد می کند، بیان کرد: این کار منتظران را دعوت می کند که با تأسی از آرمان شهر موعود مهدوی، زندگی سیاسی عصر غیبت را به مثابه دوران گذار تنظیم و اداره نمایند.

وی در ادامه سخنانش گفت: برخی از اصول بنیادین اخلاق سیاسی انتظار عبارتند از: نارضایتی و نابسندگی به وضع موجود، آرمان شهرگرایی و امید به آینده، ولایت پذیری: معرفت و محبت امام و اطاعت از وی، یادآوری احیای امر وی، اطاعت و سبقت به مقاصد، نیت و اوامر امام، تعهد و فعالیت خستگی ناپذیر، به کارگیری الگوی آرمانی در زندگی روزمره، نفی ظلم و مبارزه با ظالمان، اصلاح نابسامانی ها، اطاعت پذیری از نائب عام امام.

 

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا