گوناگون

ادامه رایزنی‌های معاونان ظریف در رم

384200 313«سید عباس عراقچی» و «مجید تخت روانچی» معاونان وزیر امور خارجه ایران و اعضای ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان در ادامه رایزنی ها و مذاکرات دو جانبه خود در ژنو سوئیس، امشب با «سرگئی ریابکوف» معاون وزیر خارجه روسیه در ایتالیا دیدار و گفت و گو کردند.

به گزارش ایرنا، هیات جمهوری اسلامی ایران به ریاست عراقچی و تخت روانچی پس از سه روز مذاکرات دو جانبه با هیات های آمریکایی و فرانسوی در شهر ژنو سوئیس، برای شرکت در کنفرانس خلع سلاح هسته ای عازم شهر رم ایتالیا شدند که در فرودگاه این شهر با «سرگئی ریابکوف» معاون وزیر خارجه روسیه و نماینده این کشور در گروه 1+5 درباره موضوع هسته ای مذاکره کردند.

هیات جمهوری اسلامی ایران 11 ساعت و نیم با هیات آمریکایی به ریاست «ویلیام جوزف برنز» قائم مقام وزیر امور خارجه آمریکا در هتل پرزیدنت نیکسون شهر ژنو و نیز سه ساعت و ربع با هیات فرانسوی به ریاست «نیکولاس دوریویر» در اقامتگاه سفیر جمهوری اسلامی ایران در مقر اروپایی سازمان ملل متحد در ژنو درباره موضوع هسته ای و تحریم ها مذاکره کردند.

عراقچی پس از این مذاکرات در گفت و گو با خبرنگار سیاسی ایرنا، فضای هر دو مذاکرات را مثبت توصیف کرد و گفت این مشورت ها و رایزنی ها مفید بوده و قرار است تبادل نظرهای دو جانبه در مذاکرات هفته آینده در وین نیز ادامه یابد.

عراقچی در عین حال مذاکرات با آمریکا را سخت و فشرده توصیف کرد و در پاسخ به این سوال خبرنگار ایرنا که آیا با توجه به بیش از 11 ساعت مذاکره مستقیم و رو در رو، از اختلافات میان طرفین کاسته شده است؟، گفت که تبادل نظرهای مفید انجام شد اما اختلافات هنوز به قوت خود باقی است.

همزمان با این مذاکرات، «علی اکبر صالحی» رییس سازمان انرژی اتمی شامگاه چهارشنبه در حاشیه مراسم تجلیل از اساتید برتر دانشگاه ها در موسسه عالی خاتم وابسته به بانک پاسارگاد در پاسخ به ایرنا اعلام کرد که میزان تولید پلوتونیوم در راکتور آب سنگین اراک که سالانه حدود 9 تا 10 کیلوگرم بود به کمتر از یک کیلوگرم کاهش می یابد.

ایران و گروه 1+5 قرار است هفته آینده از 26 خرداد ماه در شهر وین اتریش برای پنجمین بار گردهم آیند تا درباره پیش نویس سند توافق نهایی و آغاز تدوین آن مذاکره کنند. مذاکرات وین 4 به دلیل اختلافات زیاد میان طرفین بدون پیشرفت محسوسی پایان یافت و اکنون طرفین در حال رایزنی های دو جانبه با یکدیگر هستند تا دیدگاهها را به یکدیگر نزدیکتر کرده و بتوانند در وین 5 نگارش متن سند توافق نهایی را آغاز کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا