گوناگون

ادامه کاشت زعفران در مزارع زنجان

یک کارشناس پرورش زعفران اظهارکرد: فصل کاشت زعفران در استان از 15 شهریور تا 15 مهر است.

محسن نورمحمدی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)منطقه زنجان، گفت: استان زنجان آب و هوای مناسبی برای پرورش زعفران دارد و در چند سال اخیر پرورش زعفران در استان اجرا شده است.

وی درخصوص ویژگی‎های فیزیولوژیکی زعفران، ادامه‌داد: زعفران از دسته گیاهان گلدار تک لپه‎ای است و از راسته مارچوبه تیره زنبقیان است. نام علمی آن clocus sativus است که از وسط پیاز یا قاعده ساقه ساقه تعدادی برگ باریک و دراز خارج می‌شود که از وسط برگ‎ها ساقه گلدار خارج شده که به یک تا سه گل منتهی می‌شود. گل‎های بسیار زیبا و دارای شش گلبرگ بنفش رنگ هستند که ممکن است در برخی واریته‎ها به رنگ گل یا ارغوانی است. گل‎ها دارای سه پرچم و یک مادگی منتهی به کلائه سه شاخه پررنگ قرمز منتهی یا به نارنجی است.

این کارشناس افزود: قسمت مورد استفاده این گیاه انتهای خامه و کلاله سه شاخه است که به نام زعفران مشهور است و دارای بوی معطر با طعم کمی تلخ است.

نورمحمدی تصریح کرد: 93 درصد کل زعفران دنیا در ایران تولید می‌شود که 82 تا 83 درصد آن مختص مناطق خراسان است.

وی خاطرنشان کرد: پرورش زعفران در استان به صورت مزرعه‎ای در روی زمین یا در برخی موارد خانم‎های خانه‎‌دار به‌صورت گلدانی پرورش می‌دهند.

این کارشناس افزود زعفران محصولی است که درآمد بالایی دارد و اگر به مقدار بالایی کشت شود شخص درآمد بالایی را کسب خواهد کرد.

وی با بیان اینکه زعفران محصولی است که با یکسال کاشت، می‎تواند هفت تا هشت سال بازدهی داشته باشد، ادامه داد: در سال اول کاشت زعفران بازده کمی دارد اما در سال دوم و سوم سوددهی بالاتر می‌رود و سال سوم و چهارم سوددهی دو تا سه برابر خواهد شد بدون آن که هزینه زیادی خرج شود چرا که هزینه در سال اول کاشت صرف شده و سودآوری آن در سال‎های آینده خواهد بود.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا