گوناگون

لحظه‌ای چشمانت را ببند

یک لحظه چشمانت را ببند تا بدانی که دیدن دنیا، دنیایی است که از آن با بودن دو چشم بینا چه بی خبر هستی.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه خراسان شمالی، انسان هر لحظه با اتفاقات خاصی ممکن است روبرو شود و گاهی این اتفاق با تولدش همراه است.

تولدی با چشمانی خاموش که حس دیداریش را به دل سپرده تا مسیر زندگی به ظاهر تاریک با روشنایی دل و قوت بسیار چهار حس دیگر ادامه پیدا کند‌ و در این میان، این نقش من و تو و جامعه و مسئولان است که باید پررنگ تر نابینایان را درک کنند و همچون عصای سفیدی راهبری برای ادامه مسیر آنان شوند.

رییس انجمن نابینایان شهرستان شیروان در گفت و گو با خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه خراسان شمالی، از وجود 320 عضو در این انجمن گفت و افزود: این انجمن، نابینایان شهرستان فاروج، بخش سرحد و قوشخانه را نیز تحت پوشش دارد.

رضا ایزانلو بیان کرد: از جمله کارهای ارزشمندی که در راستای حمایت از نابینایان با همکاری سازمان بهزیستی در حال انجام است، خریداری اقلام مورد نیاز همچون قلم نوری و دادن آن به افراد نابینایی که احتیاج دارند، است.

ایزانلو با اشاره به وجود نرم افزار پارس آوا، گفت: نبود مربی تخصصی کامپیوتر و برگزاری کلاس ویژه کامپیوتر برای نابینایان از نیازهایی است که تا کنون اداره بهزیستی و یا سازمان فنی و حرفه‌ای در این رابطه هیچ اقدامی نکرده است.

وی با اشاره به مشکل اشتغال نابینایان و گلایه مندی از اجرایی نشدن قانون حمایت از معلولان و نابینایان، توضیح داد: آنطور که باید سهمیه سه درصد استخدام نابینایان و معلولان اجرایی نمی‌شود.

ایزانلو بیان کرد: باید 70 درصد از اپراتور ادارات از افراد معلول گرفته شود که این مورد نیز آنگونه که باید انجام نمی شود.

وی گفت: مناسب سازی اماکن عمومی و استفاده رایگان از وسایل حمل و نقل عمومی برای نابینایان و معلولان از دیگر موارد قانونی حمایت از معلولان و نابینایان است که اجرایی نشدن آن جای گلایه مندی دارد.

ایزانلو خاطرنشان کرد: خدمات دهی بانک ها بخصوص استفاده از عابر بانک‌ها طوری نیست که نابینایان به صورت مستقل بتوانند استفاده کنند.

وی بیان کرد: کتاب‌های درسی مورد نیاز نابینایان هر ساله از زمان مقرر دیرتر به دست آنان می‌رسد.

ایزانلو گفت: از دیگر مواردی که نیاز است سازمان بهزیستی به آن توجه کند دادن مستمری به افراد معلول و نابینا است.

وی با بیان اینکه مستمری سازمان بهزیستی به افراد نابینایی تعلق می‌گیرد که بالای 30 سال هستند، همچنین افراد متاهل در اولویت قرار دارند، افزود: این در حالی است که بسیاری از نابینایان کمتر از این سن نیز نیاز به حمایت مالی دارند.

ایزانلو با اشاره به تحصیل نابینایان در سطح عالی با دادن تمامی شهریه آنان از سوی سازمان بهزیستی در سال‌های گذشته‌، بیان کرد: در حال حاضر برای اعطای شهریه از سوی سازمان بهزیستی سقفی در نظر گرفته شده است که مابقی آن را باید خود فرد بدهد.

وی با بیان اینکه اعطای هزینه شهریه دانشگاه برای افراد نابینا که هیچ بودجه مالی ندارند، مشکل است، افزود: این موارد تنها بخشی از مشکلات نابینایان است که برای رفع آن نیاز است از سوی مسوولان دیده شود.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا