گوناگون

کشف 95 درصدی جرائم سایبری در استان کرمان

رئیس پلیس «فتا»ی فرماندهی انتظامی استان کرمان گفت: در شش ماهه‌ی نخست سال، 95 درصد جرائم کشف شد و این در حالی است که شاخص اعلامی از طریق «فتا»ی ناجا 65 درصد بوده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه‌ی کویر، سرهنگ «کامبیز اسماعیلی» صبح امروز(شنبه 19 مهرماه) در نشست خبری خود با اصحاب رسانه گفت: اصحاب رسانه کمک زیادی در بحث پیشگیری از جرائم دارند و می‌توانند همانند پلیس در جامعه خدمت کنند.

وی با اشاره به نخستین روز هفته‌ی ناجا گفت: در نخستین روز این هفته براساس آمار شش ماهه‌ی نخست سال که باز هم اولویت اول جرائم فضای سایبری مالی و اقتصادی بوده سبب شد همایشی ویژه‌ی مدیران بانک‌ها طراحی و برگزار شود.

رئیس پلیس «فتا»ی فرماندهی انتظامی استان کرمان افزود: در کنار این همایش که با هدف پیشگیری از جرائم مالی و اقتصادی و افزایش سطح آگاهی بانک‌ها بود نمایشگاهی در مجتمع امام علی(ع) برگزار شد که مجموعه‌ای از هشدارها و آموزش‌های فضای سایبری در همه‌ی موضوعات را شامل می‌شد، تهیه و در معرض عموم قرار گرفت.

اسماعیلی اظهار کرد: تهیه‌ی کاریکاتور که طی یک فراخوان عمومی ناجا تهیه شده است و ویژه‌ی فضای سایبری با موضوع جرائم سایبری است با نگاه طنز بحث پیشگیری و آموزش را عرضه می‌کند هم‌چنین اینترنت قابل عرضه، ساخت کلیپ از جرائم خاص از دیگر برنامه‌های نمایشگاه بوده است.

راه‌اندازی کتاب الکترونیکی «فتا»

وی هم‌چنین از راه‌اندازی کتاب الکترونیکی «فتا» خبر داد و گفت: گروهی از افراد هستند که به‌لحاظ امکانات و تجهیزات دیگر نیازی به هشدارهای چاپی توجهی نمی‌کنند بر همین اساس آنها می‌توانند با استفاده از کتاب الکترونیک «فتا» که براساس نیاز جامعه بروز می‌کند می‌تواند از هشدارها و آموزش‌ها مطلع شود.

رئیس پلیس «فتا»ی فرماندهی انتظامی استان کرمان افزود: ماهنامه‌ی «ذره‌بین» سایبری نشریه‌ای است که از پارسال، با موضوعات روز تهیه و چاپ می‌شود و تیراژ آن براساس نیاز و درخواست‌های سازمان‌هاست، هم‌چنین به‌راحتی در بردهای مدارس، سازمان‌ها، ادارات و … نصب می‌شود و قابلیت اطلاع‌رسانی خوبی را دارد.

اسماعیلی گفت: با تعاملی که با شهرداری وجود داشت از طریق تلویزیون‌های شهری توانستیم هشدارها را از طریق کلیپ به نمایش بگذاریم و با استفاده از امکاناتی که در اختیار قرار گرفت یک سری بنرها در سطح شهر نصب شد.

وی شرکت در جلسات آگاهسازی و آموزشی ویژه‌ی مدارس را از دیگر برنامه‌های خود دانست و گفت: جامعه‌ی قابل توجهی از کاربران ما را دانش‌آموزان تشکیل می‌دهند و نیاز بوده مرتباً اطلاع‌رسانی‌ها به این قشر ادامه داشته باشد بنابراین در هفته‌ی نیروی انتظامی همه روزه کارشناسان خاصی از مجموعه‌ی «فتا» در مدارس حضور می‌یافتند دفترچه‌هایی که ویژه‌ی هشدارهای سایبری بود در میان آنها توزیع می‌شد تا بتواند تلاشی در جهت کاهش جرائم سایبری و افزایش سطح آگاهی و دانش سایبری کاربران فضای مجازی داشته باشند.

رئیس پلیس «فتا» فرماندهی انتظامی استان کرمان افزود: بر اساس بررسی‌های آماری، رتبه‌ی نخست جرائم مالی و اقتصادی را در کشور شاهد هستیم که در شش ماهه‌ی گذشته همین وضعیت دیده شده است.

کرمان جزو 10 استان پروقوع کشور

اسماعیلی یادآور شد: استان کرمان جزو 10 استان پروقوع کشور است و که با تلاش کارکنان پلیس «فتا» در میان کشفیات فضای مجازی در بین 4 و 5 استان اول کشور هستیم.

وی اظهار کرد: پلیس «فتا» فرماندهی انتظامی استان کرمان در شش ماهه‌ی نخست سال، 95 درصد جرائم را کشف کرده است و این در حالی است که شاخص اعلامی از طریق «فتا»ی ناجا 65 درصد بوده است.

کشف جرائم سایبری در مدت 21 تا 30 روز

رئیس پلیس «فتا» فرماندهی انتظامی استان ادامه داد: هم‌چنین روزشماری که برای پی‌جویی و کشف در نظر گرفته شده بود 60 روزه است اما «فتا»ی استان کرمان موفق به کشف جرائم سایبری در بین 21 تا 30 روز است.

اسماعیلی گفت: زنی به من مراجعه کرد و مدعی بود که 3 تا 4 سال از طریق فضای مجازی با فردی آشنا شده و از طریق آن پیشنهاد ازدواج دریافت کرده است و حتی برای ملاقات با آن یک بار به تهران رفته است و این امر باعث شد اعتماد به آن بیشتر شود و پس از آن با درخواست‌های پی در پی مالی از وی 97 میلیون تومان اخاذی کرده است که پلیس «فتا» با پیگیری‌های لازم آن فرد را در تهران دستگیر و هم‌اکنون در زندان کرمان بسر می‌برد.

وی تصریح کرد: براساس نتایج بررسی‌ها، پس از جرائم مالی و اقتصادی بیشترین مشکل کاربران سرقت اطلاعات شخصی و سوءاستفاده در یکی از زیر شاخه‌های جرائم بود و این موضوع از طریق تلفن‌های هوشمند اتفاق می‌افتد.

رئیس پلیس «فتا»ی فرماندهی انتظامی استان کرمان افزود:همه‌ی تلفن‌های همراهی که با سیستم عامل و هوشمند طراحی شده‌اند و به‌راحتی به اینترنت متصل اطلاعات شخصی خود به خطر می‌اندازند و توصیه می‌کنیم کاربرانی از سیستم عاملی استفاده کنند که امکان رمزگذاری را برای فایل‌های شخصی خود وجود داشته باشد.

اسماعیلی خاطرنشان کرد: در صورتی که قرار است تلفن همراه خود را مراکز تعمیرات ببریم دقت داشته باشیم فایل‌های محرمانه پاک شده باشد چون افرادی هستند در این‌گونه مراکز نسبت به بازیابی اطلاعات اقدام می‌کنند و اطلاعات محرمانه را در اختیار می‌گیرند.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا