گوناگون

گونه‌ای در خطر انقراض در بیابان‌های غنی از گچ سمنان می‌روید

گون گچی، گیاهی از رده پهن‌برگ‌ها و از زیر رده‌ی دولپه‌ای‌های جدا گلبرگ از خانواده پروانه‌آساها محسوب می‌شود و طبق گزارش سازمان محیط زیست کشور این گونه در معرض خطر انقراض قرار گرفته است.

سمیه ناصری، کارشناس پژوهشی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان سمنان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه سمنان افزود: این گونه از جنس گون بوده و بومی و انحصاری ایران و استان سمنان است که متاسفانه به علت اعطاء کاربری‌های مختلف به رویشگاه این گونه، سبب شده رویشگاه این گونه محدود و این گیاه در معرض خطر انقراض قرار گیرد.

کارشناس پژوهشی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان سمنان با بیان اینکه این گونه بومی استان سمنان است، اظهار کرد: رویشگاه این گونه، اقلیم بیابانی با خاک‌های غنی از گچ است که در راستای حفاظت از این گیاه اقداماتی در دست انجام است.

حفاظت ژنتیکی مهمترین ضرورت جلوگیری از انقراض گونه گون گچی

این کارشناس پژوهشی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان گفت: جدای از اینکه این محصول چه کاربرد و فوایدی دارد ضرورت حفاظت ژنتیکی از مهمترین دلائل حفظ این گونه و جلوگیری از منقرض شدن این گیاه به شمار می‌رود.

وی به اقدامات سازمان محیط زیست و منابع طبیعی استان در راستای حفاظت از اینگونه اشاره کرد و گفت: به دلیل اینکه در گذشته بعلت اعطاء کاربری‌های متفاوت رویشگاه این گونه محدود شده است در حال حاضر برخی از رویشگاه‌های این گونه توسط سازمان حفاظت از محیط زیست و اداره کل منابع طبیعی استان قُرُق شده است.

ناصری به اقدامات مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان نیز در این خصوص اشاره کرد و گفت: در این مرکز بررسی خصوصیات رویشگاه‌های گون انجام شده و در حال حاضر نیز در حال انجام تحقیقات بر روی کیفیت علوفه و نحوه کشت و استقرار این گونه در طبیعت هستیم.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا