گوناگون

ارتقای سرانه مصرف نخود در ایران نیازمند فرهنگ سازی و آموزش از سطوح پایین است

به گزارش خبرنگار مهر، دکتر صبری چاکر در جریان سفر به لرستان و در نشست با مسئولان جهادکشاورزی و اتاق بازرگانی خرم آباد اظهار داشت: بهترین روش برای ارتقای سرانه مصرف نخود در لرستان و ایران فرهنگ سازی و آموزش از سطوح پایین است.

وی با تاکید بر ضرورت آگاه سازی دانش آموزان در مدارس و دبیرستانها برای مصرف نخود عنوان کرد: باید مزایای نخود در مدارس برای دانش آموزان مطرح و حتی در برخی موارد نسبت به کاشت، داشت و برداشت این محصول در سطوح کم توسط آنها اقدام شود.

رئیس موسسه تحقیقات کشاورزی اسکیشحر ادامه داد: در صورت ورود دانش آموزان به تولید نخود در سطوح پایین هم با اهمیت این محصول بیشتر آشنایی پیدا می کنند و هم به مرور زمان به مصرف نخود ترغیب می شوند.

صبری چاکر همچنین در مورد توسعه کشت ارگانیک محصول نخود در لرستان گفت: با گفتن اینکه در محصول تولیدی نخود استان سم و کود کمی استفاده می شود نمی توان استنباط کرد که این محصول به صورت ارگانیک تولید می شود.

وی ادامه داد: در این راستا در کشور ترکیه موسسات و شرکت های معتبری وجود دارد که کار کاشت، داشت و برداشت محصولات را انجام و برای آنها گواهی معتبر محصول ارگانیک صادر می کنند.

مسئول مرکز تحقیقات حبوبات آنکارا یادآور شد: ما آمادگی داریم که در زمینه علاقمند کردن مردم به مصرف نخود تجارب خود را در اختیار گروههای مربوطه در استان قرار دهیم.

برای تغییر فرهنگ غذایی مردم باید به صورت مسنجم و تیمی کار شود

دکتر رضا حق پرست مشاور عالی شورای ملی نخود نیز در این جلسه با انتقاد از سرانه پایین مصرف نخود در کشورمان گفت: در حال حاضر در کشور خشکی مانند ایران دومین محصول پرمصرف ما برنج بوده که برای تولید نیازمند مصرف آب بالایی است.

وی با بیان اینکه در کشور خشکی مانند ایران نباید محصول برنج به عنوان یک محصول استراتژیک و پرمصرف مطرح باشد، عنوان کرد: ما خودمان را به محصولی وابسته کرده ایم که مصرف آبی آن بسیار بالا است.

مشاور عالی شورای ملی نخود با بیان اینکه ایران سالانه 1.5 تن برنج وارد می کند، عنوان کرد: در زمینه مصرف برنج ایران در جایگاه سیزدهم جهان قرار دارد.

حق پرست با اشاه به آمار بالای دیابت و سرطان در کشورمان گفت: این موضوع به رژیم ها و عادات غذایی نامناسب که در آنها فیبر وجود ندارد بر می گردد.

وی با بیان اینکه در برنج سفید مصرفی ما فیبر وجود ندارد، افزود: ما در حال حاضر در زمینه آنچه به عنوان غذا مصرف می کنیم و عادات غذایی بد با یک جنگ تمام عیار مواجه هستیم که قربانیان آن را در آمار بالای سرطان و دیابت می توانیم مشاهده کنیم.

مشاور عالی شورای ملی نخود با تاکید بر اینکه در راستای پدافند غیرعامل و اقتصاد مقاومتی باید فرهنگ مان را در حوزه مواد غذایی مورد استفاده عوض کنیم، عنوان کرد: باید در این راستا نخود به عنوان محصولی با مصرف آب پایین و تولید داخلی وارد سبد مصرف غذایی خانواده های ایرانی شود.

حق پرست با بیان اینکه برای سیراب شدن مزارع نخود یک باران کم و دو باران زیاد است، یادآور شد: این در حالیست که پروتئین محصول نخود در برخی ارقام از گوشت هم بالاتر است.

وی با بیان اینکه برخی ارقام نخود دارای 30 درصد پروتئین هستند، افزود: همچنین این محصول دارای فیبر بالایی بوده و ضد پوکی استخوان، چربی و کلسترول است.

مشاور عالی شورای ملی نخود با تاکید بر اینکه برای تغییر فرهنگ غذایی مردم باید به صورت منسجم و تیمی کار شود، بیان داشت: متاسفانه برخی افراد حاضرند برای تهیه گوشت چندین برابر قیمت نخود هزینه کنند ولی این محصول را به رغم پروتئین بالا وارد سبد غذایی خود نمی کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا