گوناگون

ارزش افزوده کشاورزی باید افزایش یابد

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان اردبیل گفت: 80 درصد نیاز غذایی کشور توسط بهره‌برداران و تولیدکنندگان بخش کشاورزی در کشور عرضه می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، عدیل سروی در نشست با سرمایه‌گذاران و تشکل‌های فعال بخش کشاورزی در اردبیل با اشاره به چالش‌های این بخش و ریسک بالای سرمایه‌گذاری و کمبود منابع آب، افزود: ارزش افزوده این بخش به تناسب تلاش‌ها و زحمت‌هایی که در تولید محصولات متنوع انجام می‌شود باید ارتقا یابد که این جز با حضور سرمایه‌گذاران انجام نمی‌شود .

وی با اشاره به اینکه 80 درصد نیاز غذایی کشور و 92 درصد مواد اولیه صنایع غذایی توسط بهره‌برداران و تولیدکنندگان این بخش در کشور تولید و عرضه می‌شود، خاطرنشان کرد: استان اردبیل جزو استان‌های مهم کشاورزی کشور است که سهم بسزایی را در بازار داخلی و خارجی دارد.

وی با بیان این‌که جایگاه استان اردبیل از لحاظ تولید ناخالص داخلی 28 درصد و فراتر از متوسط در بخش کشاورزی است، افزود: این استان 115هزار نفر بهره بردار بخش کشاورزی دارد.

وی با یادآوری این‌که اگر درآمد کشاورزان مناسب باشد باعث رونق چرخش اقتصادی استان می‌شود، اضافه کرد: استان اردبیل با وجود سه دشت مهم اردبیل، مغان و مشگین جزو ده استان برتر کشور است که محصولات متنوع کشاورزی را درخود جای داده است.

سروی درخصوص تقویت روابط با کشورهای جمهوری آذربایجان و روسیه گفت: در کمیسیون مشترک اقتصادی ایران با آذربایجان که اخیراً در باکو برگزار شد بر تقویت روابط ایران با آذربایجان تاکید شده و قرار شد با سفر رئیس جمهور کشورمان به باکو نسبت به تقویت و تعامل بیشتر با طرف مقابل اقدامات جدی و عملیاتی انجام شود.

وی بیان کرد: در این زمینه جهادکشاورزی نقش اساسی را ایفا می‌کند تا زمینه برای تولید، تجارت و صادرات محصولات کشاورزی، ‌دامپروری و باغی و هم‌چنین تولید نهال مورد نیاز و تامین خدمات کشاورزی انجام شود.

وی در خصوص ورود به بازارهای روسیه نیز، خاطرنشان کرد: محصولات کشاورزی استان اردبیل با ورود به بازارهای روسیه می‌تواند بخشی از تحریم‌های غربی که علیه این کشور اعمال شده، با صادراتی که از ایران به روسیه انجام می‌شود خلأهای موجود در زمینه عرضه محصولات غذایی را برطرف کند.

وی کشت فراسرزمینی را جزو برنامه‌های اساسی وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد و افزود: این کار با دو هدف تامین مواد غذایی کشورهای همسایه و بهره‌گیری از توان نیروی انسانی کارآمد به انجام می‌رسد، به طوری که در قالب تفاهم‌نامه‌ای که با کشور روسیه به امضا رساندیم تلاش جدی بر این است تا بخش عظیمی از صادرات مواد غذایی و هم‌چنین امکان واگذاری زمین در کشور روسیه برای تولیدکنندگان و بهره‌برداران فعال بخش کشاورزی انجام شود.

وی تصریح کرد: کشور روسیه 9 درصد اراضی حاصل‌خیز را به خود اختصاص داده، به طوری که یک میلیون و 200 هزار هکتار اراضی این کشور در اختیار فعالان سایر کشورهاست تا کشت متنوع فراسرزمینی انجام شود.

سروی جایگاه استان اردبیل را در تولید بذور مورد نیاز اعم از بذر هیبرید ذرت، سورگوم، چغندرقند و نباتات روغنی یادآور شد و افزود: ما دو تفاهم‌نامه را با کشور‌ آذربایجان و روسیه به امضا رساندیم تا زمینه برای حضور تجار و بازرگانان و صادر‌کنندگان ما فراهم آید.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا