گوناگون

از دادگاههای خانواده تا برگزاری جشن طلاق/ 40 درصد طلاقها در دو سال اول زندگی روی می دهد

به گزارش خبرنگار مهر، افزایش بی رویه موارد طلاق در جامعه به یکی از نگرانیهای روز افزون مسئولان فرهنگی تبدیل شده است بطوریکه مسئولان دادگستری استان کرمان یکی از سیاستهای اصلی خود را هشدار به جامعه در خصوص افزایش طلاق گذاشته اند.

بیکاری، مشکلات اقتصادی، تهاجم فرهنگی به خصوص از طریق ماهواره و شبکه های اجتماعی مبتنی بر گوشیهای هوشمند و عدم وجود مهارتهای زندگی در صف اول دلایل بروز طلاق در جامعه به شمار می روند.

متاسفانه طی سالهای گذشته شغلهای ناپایدار و عدم ثبات در اقتصاد نیز بر بیکار شدن زوجین تاثیر گذار بوده است و این روند در کنار رشد تورم بسیاری از خانواده ها را به سمت گزینه جدایی سوق داده است.

در حالی هر روز شاهد افزایش زمینه های انحراف در جامعه هستیم که متاسفانه مهارت زندگی نیز در بین جوانان به شدت افت کرده است و بسیاری از زوجین به دلیل بروز اولین نشانه ها معضلات اقتصادی و اجتماعی تنها راه خود را جدایی و طلاق می بینند.

اما نکته نگران کننده این است که در کنار افزایش طلاقهای توافقی در جامعه این روزها شاهد رسم شدن برگزاری جشن طلاق نیز در جامعه هستیم و زوجین پس از جدا شدن طی مراسمی جدایی خود را با دعوت دوستان و آشنایان خود جشن می گیرند.

محمد صادقی، جامعه شناس کرمانی در گفتگو با مهر اظهارداشت: روزگاری طلاق در جامعه امری منحوس محسوب می شد و آمار طلاق بسیار کم بود، اما امروزه میزان بروز طلاق در جامعه به شدت افزایش یافته است، یکی از دلایل این امر کاهش سطح ارزشهای اخلاقی و مذهبی در جامعه است در واقع زمینه های بروز طلاق بیشتر شده است.

وی گفت: در گذشته ماهواره، اینترنت و شبکه های اجتماعی که به وسیله رایانه وجود داشت یکی از عوامل آزاد شدن روابط و افزایش زمینه های ارتباطی محسوب می شد هر چند که اگر این ارتباط مثبت باشد ایرادی ندارد اما متاسفانه بسیاری از موارد ارتباط بین دو جنس به انحراف و یا حداقل بد بینی یکی از زوجها نسبت به دیگری می انجامد.

موبایلهای هوشمند جدیدترین عاملان طلاق

صادقی افزود: این روزها شبکه های اجتماعی مبتنی بر موبایلهای هوشمند نیز اضافه شده اند و به سادگی موجب بروز تردید و شک بین زوجین می شوند.

وی گفت: بسیاری از این شبکه های اجتماعی مفیدند اما متاسفانه استفاده مفیدی از آنها نمی شود و درنهایت به ارتباطات نادرست می انجامند.

وی گفت: اکثر زوجها نیز از شناخت کافی از یکدیگر برخوردار نیست و نمی دانند در صورت بروز یک مشکل کوچک باید چگونه با آن برخورد کنند و اکثر مواد طلاق نیز به دلیل بزرگ شدن مشکلات کوچک رخ می دهد و درنهایت به جدایی ختم می شود.

وی بر مشاوره قبل و حین زندگی مشترک تاکید کرد و گفت: این یک فرهنگ رایج در جوامع مختلف است اما ما یاد گرفته ایم که مشاوره کردن مسئله ای مطلوب نیست و در نهایت به دلیل جهل نسبت به شرایط مختلف شاهد بروز تحولات عاطفی عمیقی در زندگی خود می شویم.

وی طلاق را پر استرس ترین تحول عاطفی در هر فرد دانست و گفت: نباید اجازه داد مشکلات بزرگ شوند و والدین نیز به جای بزرگ کردن مشکلات بین زودجین باید خود نقش مشاور را ایفا کنند نه اینکه شریک مشکلات جوانان شوند.

وی گفت: این نا آگاهی موجب می شود 40 درصد از طلاقها در دو سال ابتدایی زندگی روی دهد و در نهایت تبعات مختلفی را در جامعه ایجاد کند.

مصوبه شورای فرهنگ عمومی کرمان برای مقابله با طلاق/ زوجین قبل از ازدواج آموزش مهارت زندگی می بینند

رییس کل دادگستری در خصوص وضعیت طلاق و ازدواج در کرمان گفت: بایستی باانجام فعالیت هایی درحوزه اجتماعی تلاش نماییم تا ازدواج جوانان رابیمه نماییم ویکی ازمهمترین فعالیتها دادن مشاوره قبل از ازدواج به زوجین است.

حجت الاسلام علی توکلی اظهارداشت:درحال حاضراین مشاوره ها باتصویب مصوبه ای در شورای فرهنگ عمومی استان  ازطریق معرفی زوجین توسط دفاتررسمی ازدواج به کارشناسان مجرب صورت می پذیرد.

وی بااشاره به اینکه سردفترداران ازدواج علاوه برثبت واقعه ازدواج بایستی نحوه خوب زندگی کردن رابه زوج های جوان آموزش دهند،گفت:دفاترازدواج بامعرفی زوجین به کلاس های مشاوره می توانندگام موثری درزمینه تداوم بقای زندگی زوجین جوان بردارند.

زوجها در کنار شیرینی های زندگی باید با تلخی ها نیز آشنا شوند

وی گفت بایستی درجامعه فرهنگ مشاوره نهادینه شودو زوج های جوان به انجام مشاوره ترغیب شوند تایک زندگی شیرین ومطلوب واسلامی داشته باشند.

رییس کل دادگستری کرمان گفت: ازدواج درعین حال که مقوله مبارکی است،اماتلخی هایی هم داردکه این تلخی هادرماهیت ازدواج نهفته نیست وازعوامل بیرونی نشات می گیردواگراین تلخی هامدیریت نشود مشکلاتی رابرای ادامه زندگی زوج ها بوجود می آورد.

وی بااشاره به اینکه خانوادها می توانند نقش موثری درکاهش اختلافات زوجین جوان داشته باشند،گفت:بایستی اراده وبنای زوجین وخانواده آنهابر اصلاح باشدومادامی که زن ومرداراده به اصلاح نداشته باشندصلح وسازشی صورت نخواهد پذیرفت .

کاهش آمار  ازدواج و افزایش طلاق در کرمان

این مقام قضایی کاهش آمارازدواج وافزایش آمار طلاق را تهدیدی برای سلامت اجتماعی دانست وافزود:بایستی تدابیری اندیشیده شود تاطلاق اینقدر سهل وآسان صورت نپذیرد.ودراین زمینه دفاترازدواج وطلاق می توانند نقش موثری ایفا نمایند.

توکلی تقویت اعتقادات مذهبی ورجوع زوجین به آموزه های دینی رادرحفظ بنای خانواده موثر و مهم دانست وبیان داشت: متاسفانه کمرنگ شدن اعتقادات مذهبی باعث تضعیف استحکام بنای زندگی زوجین جوان شده است.

وی یادآور شد: در دنیای غرب عواملی همچون اشتغال افراطی زنان،زن سالاری وتوجه بیش ازحد به مسائل اقتصادی باعث ازهم پاشیدن بنیان خانواده شده است وبایستی تلاش نماییم این مسائل در خانواده های اسلامی ما ورودننماید.

نماینده عالی قوه قضاییه در استان کرمان گفت: 80درصد از ریشه های اختلافات خانوادگی ازعوامل ساده و وسطحی نشات می گیرند و عوامل اصلی دخیل نیستند.

لزوم نهادینه شدن فرهنگ مشاوره قبل ازازدواج دربین زوجها

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم اداره کل دادگستری استان کرمان گفت: مشاوره قبل از ازدواج به عنوان عنصری تاثیرگذار در بروز بسیاری از ازدواجهای که امکان ناکامی در آنها وجود داشت جلوگیری کرده است.

حمید خالقی اعلام داشت: 23 درصد از طلاق های در حال وقوع را مشاوره های قبل از ازدواج حل کرده است و اگر این موضوع به یک فرهنگ تبدیل شود بسیاری از طلاق ها رخ نخواهد داد.

 وی با اشاره به اینکه مشاوره های قبل از ازدواج امری مهم وضروری است گفت: در زندگی امروزه با پیشرفت علم ، دانش و افزایش سطح آگاهی افراد جامعه، ضرورتی با عنوان مشاوره قبل از ازدواج در انجام بزرگترین آزمون زندگی که سرانجام آن طلاق و جدایی نباشد مطرح می شود.

وی ادامه داد: در بسیاری از مواقع ازدواج های موفق به واسطه مشاوره های قبل از ازدواج بوده به طوریکه بیشتر کارشناسان علوم اجتماعی و روانشناسی در ضرورت این مشاوره به جوانان تاکید دارند.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم اداره کل دادگستری استان کرمان اظهار کرد: آشنایی با مهارت های زندگی،حل مساله،همدلی،ارتباط میان فردی،کنترل خشم، مدیریت استرس، آشنایی با مهارت های ارتباط خاص زناشویی از مسایلی است که در مشاوره های قبل از ازدواج باید مطرح شود.

50 درصد طلاقها به دلیل عدم مهارت زندگی است

وی علت 50 درصد از طلاقها را عدم مهارت ارتباط خاص زناشویی عنوان کرد و گفت: ارتقا کیفیت زندگی زوجین، رضایت از زندگی، تقویت نگرش مثبت افراد به ازدواج و تشکیل خانواده بسیار مسایلی مهم هستند که افراد قبل از ازدواج باید بدانند .

خالقی افزود: فردی که قبل از ازدواج به مشاوره ها روی می آورد بعد از ازدواج مشکلات خود را به راحتی می‌تواند حل و فصل کند.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم اداره کل دادگستری استان کرمان ادامه داد: زمانی که زوجین به حل مشکل خود از طریق مشاوره عادت کنند دچار بحران نخواهند شد در غیر اینصورت اگر تصمیمی برای طلاق داشته باشند منصرف کردن آنها بسیار دشوار است.

حل 23 درصد موارد طلاق به دلیل انجام مشاوره

خالقی بیان کرد: 23 درصد از طلاق های در حال وقوع را مشاوره های قبل از ازدواج حل کرده است و اگر این موضوع به یک فرهنگ تبدیل شود بسیاری از طلاق ها رخ نخواهد داد.

وی تصریح کرد: برای اولین بار در پایان سال گذشته 2 هزار 116 نفر در کرمان و 515 نفر در شهرستان های این استان قبل از ازدواج مشاوره گرفتند و آموزش های لازم را دیدند .

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم اداره کل دادگستری استان کرمان با بیان اینکه این کلاس ها باید افزایش پیدا کنند گفت: افرادی که قبل از ازدواج مشاوره می شوند هر سه ماه یک بار به مراکز خوانده می شوند باز مشاوره می گیرند.

وی نقش ماهواره ها را در افزایش طلاق بسیار موثر دانست و خاطر نشان کرد: ازدواج هایی که در دادسراها انجام می شود کمتر از یک درصد است که اینگونه ازدواج ها برگرفته از شبکه های ماهواره ای است و در نهایت عاقبت خوبی را در پی نخواهد  داشت.

خانواده هاآثارمخرب  ماهواره راجدی بگیرند

معاون دادستان عمومی وانقلاب کرمان گفت: شبکه‌های ماهواره‌ای با ترویج فرهنگ غربی و فحشا و ایجاد تزلزل در روابط خانوادگی به تهدید دین و فرهنگ جامعه ایرانی می‌پردازند.

 علی سیدی  بر ضرورت مقابله منطقی و هوشمندانه با هجمه همه جانبه دشمنان تاکید کرد و گفت: امروزه ماهواره ها، شبکه های اجتماعی واینترنت در فضای مجازی به صورت گسترده  علیه اعتقادات وباورهای مسلمانان فعالیت می کنند و در خوشبینانه ترین حالت نود درصد برنامه های آنان فاسد و مخرب است و در این بین نقش نظارتی خانواده ها نباید نادیده گرفته شود.

ایشان با تاکید بر اهمیت پیشگیری از وقوع جرم گفت: بهترین راهکار برای پیشگیری از افتادن جوانان در دام آسیب های اجتماعی ایجاد رابطه دوستانه، محبت‌آمیز و صمیمانه والدین با فرزندان است.

وی افزود: والدین باید با تامین نیازهای عاطفی فرزندان خود آنها را به کانون خانواده متمایل کنند و خانواده ها می توانند با استفاده از روش‌های ترغیب و ایجاد صمیمیت در محیط خانواده، بهترین دوستان فرزندان خود باشند.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا