گوناگون

استانداربوشهر: بانک ها، واحدهای تولیدی بدهکار را دسته بندی کنند

81187993 5737383

به گزارش ایرنا، مصطفی سالاری روز سه شنبه درنشست بانک ها افزود علت بخشی از معوقات بانکی و پرداخت نشدن بدهی های واحد های تولیدی به بانک ها تورم و رکود اقتصادی و صنعتی موجود درکشور متاثر از سیاست های دولت های گذشته است و این سرمایه گذاران و تولید کنندگان نقش چندانی درآن ندارند.

وی اضافه کرد: بانک ها باید این سرمایه گذاران و واحدهای تولیدی را از افرادی که منابع بانکی را در قالب تسهیلات برای سرمایه گذاری در بخش تولید و ایجاد اشتغال گرفته اما هیچ اشتغال و تولیدی نداشته اند و اکنون به بهانه مشکلات و شرایط اقتصادی و تورم از پرداخت بدهی های خود به بانک ها اجتناب می کنند، جدا کنند.

استاندار بوشهر ادامه داد: واحدهای تولیدی که با سرمایه گذاری اشتغال و تولید ایجاد کرده اند اما هم اکنون به علت شرایط اقتصادی و روکو تولید و صنعت در پرداخت بدهی های خود با مشکل رو به رو هستند باید حمایت شوند اما با سودجویان و سوء استفاده کنندگان از این شرایط بشدت برخورد شود و بانک ها مطالبات خود را از آنها بازپس گیرند.

وی اظهار کرد: بانک ها به سرمایه گذاران بدبین نباشند و با برنامه ریزی مشخص با فراهم کردن فرصت سرمایه گذاری زمینه بازگشت سرمایه ها را فراهم کنند.

سالاری اضافه کرد: استمهال دولت به واحدهای تولیدی بدهکار با هدف ایجاد فرصت مناسب برای فعالیت مجدد است این درحالی است که دولت هنوز نتوانسته واحدهای تولیدی که به علت سیاست های گذشته راکد شدند را به فعالیت برگرداند.

وی یادآور شد: بانکها با شناسایی واحدهای سرمایه گذار بدهکار به واحدهایی که در اثر شرایط اقتصادی متضرر شده اند کمک کنند و به با کسانی که با گرفتن سرمایه از بانک آنها را در جاهای دیگر هزینه کرده اند، برخورد شود.

سالاری با بیان این که دولت در بازپس گیری طلب بانک ها کمک می کند، گفت: هم اکنون میزان بدهکاری واحدهای سرمایه گذار و معوقات آنها به بانک ها زیاد است و این امر به اقتصاد کشور لطمه وارد کرده است.

استاندار بوشهر افزود: فعال کردن واحدهای تولیدی منجر به کاهش فشار اقتصادی می شود و دغدغه رشد، توسعه و اشتغال را در جامعه برطرف می کند.

وی اضافه کرد: وجود فاصله زیاد میان منابع و مصارف در استان با توجه به وجود زمینه های مختلف سرمایه گذاری جالب نیست و باید این فاصله را کاهش داد.

سالاری یادآورشد: بانک ها از سرمایه گذاران موفق با پرداخت تسهیلات حمایت و با دادن مشاوره های صحیح سرعت سرمایه گذاری را در استان افزایش دهند.

وی با اشاره به توسعه همکاری های اقتصادی استان بوشهر با کشور قطر گفت: در این شرایط خاص کشور قطر کالاهای مورد نظر خود شامل صیفی جات و میوه جات، گوشت قرمز و سفید و مصالح ساختمانی را در کوتاه ترین مدت می خواهد به همین دلیل باید از سرمایه گذاران این بخش ها حمایت لازم انجام شود.

استاندار بوشهر بر تقویت زیرساخت های گردشگری، سرعت بخشی در پرداخت تسهیلات، تلاش برای برطرف کردن نارسایی کارهای سرمایه گذاران تاکید کرد.

وی با تاکید بر آسان سازی مسیر برای سرمایه گذاران گفت: با هدف حمایت و آسان سازی مسیر برای سرمایه گذاران بزودی ستاد توسعه سرمایه گذاری در استان بوشهر راه اندازی می شود.

استاندار بوشهر افزود: نقش بانک ها در توسعه استان بوشهر 10برابر دولت است و بانک ها به عنوان بنگاه های اقتصادی می توانند این استان را در مسیر رو به رشدی به حرکت درآورند.

معاون برنامه ریزی استانداری بوشهر گفت: با وجود ظرفیت ها موجود دراین استان ولی بخش های تولیدی با مشکل مواجه هستند.

رضا عوض پور افزود: رشد منفی اقتصاد و خلاهای موجود در سیاست های اقتصادی باعث شده دولت با شرایط خاصی مواجه شود که در این شرایط به عنوان دلسوزان نظام باید در کنار هم زمینه رشد و توسعه را فراهم کرد.

وی بیان کرد: حجم منابع بانکی درسال 92 ، 57 هزار میلیارد ریال است که نسبت به سال 91 ، 32درصد رشد نشان می دهد.

عوض پور اضافه کرد: همچنین میزان منابع بانک های عامل نیز از 47هزار میلیارد ریال 60 هزار میلیارد ریال افزایش یافته و مصارف بانک ها نیز از37هزار میلیارد ریال به 46 هزار میلیارد ریال معادل 118 درصد افزایش یافته است.

وی بدون اشاره به میزان معوقات بانک ها افزود: در چند سال گذشته میزان معوقات بانک ها به دلیل سیاست های دستوری افزایش یافته ولی در استان بوشهر با تدبیر مسوولان در این زمینه شرایط بهتری داریم.

عوض پور گفت: نرخ تورم در کشور هم اکنون 28.4درصد است که 1.8درصد نسبت به پارسال کاهش یافته و در این شرایط بانک ها نقشی مهم برعهده دارند.

وی افزود: استان بوشهر در توسعه اقتصاد ملی نقشی مهم برعهده دارد و باید با کمک به سرمایه گذاران تولید را در استان رونق داد.

سرپرست بانک ملی بوشهرگفت: درشرایط کنونی معوقات بانکی یکی از مشکلات مهم بانک ها است.

کریم ریگی زادگان افزود: درسال اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریتی جهادی حمایت دولت در تامین معوقات بانک ها ضروری است.

معاون اشتغال اداره کل تعاون، کار و سرمایه گذاری استان بوشهر گفت: دولت اعتباراتی برای حمایت از طرح های اشتغالزایی در نظر گرفته که سهم استان بوشهر یکهزارو 770 میلیارد ریال ابلاغ شده که از این میزان تاکنون 940 میلیارد ریال اختصاص یافته است.

وطن خواه افزود: نرخ این تسهیلات از 21 تا 28 درصد شناور است.

وی یادآور شد: ابلاغ نشدن کامل اعتبارات و محدودیت زمان بازپرداخت و تاخیر در زمان تخصیص اعتبارات از مشکلات مهم این بخش است. ک/2

629/539

انتهای پیام /*

: ارتباط با سردبير
mail32 newsroom@irna.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا