گوناگون

استاندار مرو ترکمنستان از شهرک صنعتی توس مشهد بازدید کرد

استاندار مرو ترکمنستان و هیئت همراهش از چرخه‌ی تولید برخی محصولات وارداتی خود از خراسان‌رضوی در شهرک صنعتی توس مشهد بازدید کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه‌ی خراسان، دیروز (پنج‌شنبه ششم شهریورماه)، مسئولان استان خراسان و استاندار مرو ترکمنستان و هیئت همراهش از کارخانه رام‌پلاست، شرکت کاشی تیما و شرکت‌های قاشق و چنگال درسا، سارگل شرق، سپیده جام ساینا و نقش مقصود شرق از گروه کارخانجات مقصود بازدید کردند.

«محمود سیادت»، رئیس اتاق مشترک ایران و افغانستان در نشست حاشیه‌ای بازدید از کارخانه رام‌پلاست شرق گفت: استان مرو رابطه‌ی بسیار نزدیکی به‌لحاظ فرهنگی، عاطفی و موقعیت جغرافیایی با خراسان‌رضوی دارد و هم‌مرزی دو کشور با افغانستان ارتباط ما را با ترکمنستان بیشتر کرده است.

وی ابراز امیدواری کرد با آرام‌تر شدن شرایط موجود در افغانستان روابط سه کشور به‌لحاظ اقتصادی بهبود یابد.

رئیس اتاق مشترک ایران و افغانستان ادامه داد: فاصله‌ی کمی که میان خراسان و مرو به‌لحاظ جغرافیایی و فاصله‌ی کمتری که از نظر تاریخی و فرهنگی وجود دارد، علت بسیار خوبی برای ارتباط مطلوب با این کشور است و امید می‌رود با تعامل مطلوب، برای اتباع یکدیگر اشتغال‌زایی کرده و کالاهایی با کیفیت‌تر را مبادله کنند.

سیادت اظهار امیدواری کرد با همکاری کنسولگری ترکمنستان محدودیت‌های سفر مردم این کشور به ایران کمتر شود و بتوانیم پذیرای گردشگران مرو به خراسان‌رضوی باشیم و در کنار آن، مردم ما نیز به راحتی به این کشور سفر کنند، چون تبادل توریسم به اقتصاد دو کشور کمک می‌کند.

استاندار مرو ترکمنستان نیز خاطرنشان کرد: در انتخاب محصولات وارداتی از ایران، کیفیت و قیمت مناسب بیش از هر چیزی مدنظر ماست.

وی با ابراز رضایت از چنین سفرهایی توسط نمایندگان دو کشور، اظهار کرد: این سفرها نتیجه‌بخش است، چون ما در این بازدید امکانات صنعت خراسان، کیفیت تولیدات و نیز جریان تولید محصولات را مشاهده کردیم و امید می‌رود پس از این مشاهده سفارش‌های بیشتری انجام شود.

به گزارش ایسنا، «ارباب خالص»، رئیس نمایندگی وزارت امور خارجه در شمال و شرق کشور نیز گفت: سفر استاندار مرو ترکمنستان به خراسان نقطه‌ی عطفی برای ضوابط ایران به این کشور است که برای نخستین بار انجام شد.

وی تشکیل اتاق بازرگانی مشترک ایران و ترکمنستان را خواستار شد و افزود: تشکیل این اتاق می‌تواند گامی موثر در راستای سهولت ارتباط تجار دو کشور باشد.

«رضا منصوریان»، مدیرعامل رام‌پلاست شرق نیز گفت: سالانه 12 هزار تن انواع لوله‌های پلی‌اتیلن آبر‌سانی و گازرسانی در این شرکت تولید می‌شود.

مدیر عامل کارخانه رام‌پلاست شرق میزان سرمایه‌گذاری در این کارخانه را 32 میلیارد تومان برشمرد و افزود: 12 میلیارد تومان از این میزان سرمایه‌گذاری ریالی و 4.5 میلیون یورو سرمایه‌گذاری ارزی بوده است.

وی با اشاره به اشتغال‌زایی مستقیم برای 50 نفر توسط این شرکت افزود: هم‌اکنون لوله‌هایی با ضخامت 16 تا 500 میلی‌متر تولید می‌کنند و به ترکمنستان و افغانستان صادر می‌شود.

منصوریان خاطرنشان کرد: خنک‌کاری لوله‌های پلی‌اتیلن در کیفیت آن بسیار مهم است و دستگاهی که ما برای این کار وارد کردیم از آمریکاست و از همین‌رو به مسئولان ترکمنستان اطمینان می‌دهیم که کیفیت محصولات ما بسیار مناسب است.

وی با بیان اینکه دستگاه‌های این کارخانه از آلمان وارد شده و ماشین‌آلات ما سبب افزایش کیفیت محصولات شده است، تصریح کرد: یکی از نگرانی‌های ما این است که برخی تولیدکنندگان لوله‌های باکیفیت نازل تولید کنند و آن را به خارج کشور صادر می‌کنند در حالی که ما سال‌ها برای یافتن جایگاه مناسب صادرات ایران تلاش کردیم و این موضوع هم‌اکنون در حال تزلزل است و ما نگران پرچم ایران هستیم.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا