گوناگون

استاندار مرکزی شناسایی منشاء ریزگردها را خواستار شد ‌

‌استاندار مرکزی بر لزوم شناسایی منشا‌ء ریزگردها و اثرات آن بر روی سلامت جامعه تأکید کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه مرکزی، محمدحسین مقیمی در جلسه کارگروه کاهش آلودگی هوای اراک در خصوص تعیین میزان ریزگردهای داخلی و خارجی و منشاء این ریزگردها تأکید کرد و افزود: میزان تأثیر این ریزگردها بر سلامت انسان باید مورد بررسی قرار گیرد.

وی ضمن تأکید بر لزوم اولویت‌بندی کردن آلاینده‌ها اظهار کرد: تمام کارخانجات بزرگ در حوزه ارائه گزارش‌های زیست محیطی مکلف شده‌اند اما، سایر واحدهای صنعتی نیز می‌بایست گزارش‌های زیست‌محیطی را مورد به مورد ارائه دهند.

مقیمی با اشاره به تعداد کارگاه‌های صنعتی در سطح استان و به خصوص در شهر اراک، گفت: سازمان صنعت، معدن و تجارت با همراهی سازمان محیط زیست صنایع مستقر در اراک را شناسایی کند و واحدهای آلاینده‌ای که آلودگی آنها بیش از حد استاندارد است تعیین تکلیف شوند.

استاندار مرکزی ضمن تأکید بر لزوم تهیه یک طرح مطالعاتی توسط محیط زیست استان پیرامون آلاینده‌های غیرشیمیایی بر انجام مطالعات بر روی میزان آلودگی کویر میقان نیز تأکید کرد.

وی ضمن اشاره به بند چهار ماده 45 قانون برخی از درآمدهای دولت مبنی بر اینکه کارخانجات برای رفع مشکلات زیست‌محیطی از محل یک درصد درآمدشان اقدام به ایجاد فضای سبز کنند، اظهار کرد: بر این اساس پالایشگاه، نیروگاه و پتروشیمی با کمک محیط زیست و منابع طبیعی و اداره کل مالیاتی استان موظفند از محل عوارض آلایندگی دو هزار هکتار فضای سبز در منطقه اراک – شازند ایجاد کنند که نقش بسیار مهمی در کاهش آلودگی هوا بازی خواهد کرد.

مقیمی با بیان اینکه در کمیسیون زیربنایی دولت بحث احداث مترو اراک مطرح شده است، عنوان کرد: در صورتی که این طرح در شورای عالی ترافیک شهری به تصویب برسد اراک هم مانند دیگر شهرهای آلوده کشور صاحب مترو می‌شود.

وی با اشاره به دیگر مصوبات این کمیسیون به بررسی عملکرد در حوزه مصوبات دولت قبل تأکید کرد و گفت: دولت دستگاه‌ها را مکلف کرده تا مصوباتی که در دولت قبل به سرانجام نرسیده را مشخص کردهو اقدامات لازم در خصوص اتمام آنها را انجام دهد.

استاندار مرکزی در ادامه در خصوص ترافیک شهری بیان کرد: موتورسیکلت‌های آلاینده را باید آرام آرام اصلاح کرد و برای خودروهای فرسوده تدابیری اندیشده شود.

ظرف 6 ماه آینده خطوط آلاینده ایرالکو باید احیاء شود

استاندار مرکزی با بیان اینکه ایرالکو به تعهدات خود ظرف یک سال عمل نکرده است، گفت: ایرالکو نسبت به احیاء خطوط قدمی سریعتر عمل کند.

مقیمی در مورد انتقال واحد آندسازی این شرکت نیز خاطرنشان کرد: موضوع آندسازی می‌بایست ظرف 18 ماه به سرانجام می‌رسید، در صورتی که 10 ماه از موعد مقرر گذشته است و تنها هشت ماه دیگر از مهلت باقی مانده است.

به گزارش ایسنا، شرکت ایرالکو در این کارگروه موظف شد تا پایان آبانماه 76 دیگ بهینه‌سازی شده را افتتاح و 72 دیگ قدیمی را از مدار خارج کند.

پیرو گزارشات شرکت ایرالکو در هفته‌های قبل کارگروه کاهش آلودگی هوا مدیر پروژه بهینه‌سازی خطوط احیا ایرالکو گزارشی از روند بهینه‌سازی خطوط ارائه داد و گفت: 76 دیگ از مدار خارج شده است و در حال تکمیل 70 دیگ هستیم.

در این جلسه کهوند مدیر عامل شرکت گاز استان مرکزی گزارشی از روند گازسوز کردن کوره‌های آجرپزی ارائه داد و با اشاره به پیشرفت 85 درصدی خط انتقال گاز، از اتمام این پروژه تا پایان مهرماه سال جاری خبر داد.

سیاوش آقاخانی نیز در این جلسه گزارشی از معضلات محیط زیستی ترافیک و توسعه شهری ارائه داد و گفت: 200 هزار خودرو در شهر اراک تردد دارند که 60 هزار دستگاه از این تعداد فرسوده و فاقد حداقل استانداردهای زیست‌محیطی هستند.

مدیرعامل سازمان‌های مردم نهاد استان مرکزی با اشاره به گره‌های ترافیکی شهر اراک اظهار کرد: هیچ کدام از پل‌ها و زیرگذرهایی که در این شهر ایجاد شده نه تنها از بار ترافیکی را کم نکرده، بلکه میلیاردها تومان هزینه را به شهر تحمیل کرده است.

در این جلسه مقرر شد فرصتی 6 ماهه به کارگاه‌های صنعتی آلاینده در سطح شهر اراک داده شود تا خود را براساس استانداردهای صنعتی به روز کنند و بر لزوم اعطای مشوق‌های حمایتی در راستای ترغیب صاحبان این صنایع جهت تغییر تکنولوژی تأکید شد.

‌انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا