گوناگون

استراحت‌های طولانی زمینه ساز ابتلا به آمبولی ریه

یک فوق تخصص ریه گفت: بیماران به محض مشاهده نخستین علائم آمبولی ریه مانند تنگی نفس، درد قفسه سینه و افت فشارخون باید تحت درمان قرار گیرند.

به گزارش ایسنا، دکتر اسدالله اسدیان آملی با بیان اینکه آمبولی ریه عبارت است از انسداد شریان ریه توسط لخته‌ خون که عمدتا منشا آن در قسمت تحتانی اندام است، اظهار کرد: آمبولی ریه علل گوناگونی دارد اما شایع‌ترین علل بروز این بیماری سن، رکود خون و یا وارد شدن هر گونه آسیب به اندام تحتانی است.

وی افزود: افزایش سن، دیابت، افزایش وزن، پرفشاری خون و هم چنین بارداری نیز از ریسک فاکتورهای ابتلا به آمبولی ریه است.

این فوق تخصص ریه با بیان اینکه مصرف قرص‌های ضد حاملگی و عمل‌های جراحی به خصوص بر روی ناحیه لگن از دیگر عوامل زمینه ساز ابتلا به آمبولی ریه است، ادامه داد: این بیماری با علائمی مانند تنگی نفس، درد قفسه سینه و افت فشارخون تشخیص داده می‌شود.

اسدیان با اشاره به عوامل تشدید کننده آمبولی ریه افزود: استراحت‌های طولانی مدت در بستر بیماری که اغلب به دلیل کمر درد یا جراحی است، مصرف دخانیات، مصرف قرص‌های ضد بارداری و کم خونی از علل تشدید کننده این بیماری است.

وی با اشاره به افزایش فشار شریان ریه و احتمال بروز آمبولی‌های مکرر در زنان جوانی که قرص‌های جلوگیری از بارداری مصرف می‌کنند، تصریح کرد: افزایش فشار شریان ریه به قلب فشار می‌آورد در نتیجه شایع‌ترین اثر این بیماری مرگ ناگهانی است.

آمبولی ریه هنوز ناشناخته است

این فوق تخصص ریه با بیان اینکه بیماران با مشاهده اولین علائم مانند خلط خونی، تنگی نفس و درد قفسه سینه باید به پزشک مراجعه کنند، ادامه داد: دراکثر موارد بیمار و پزشک با مشاهده این علائم به دلیل تشابه آن با سایر بیماری‌ها در تشخیص بیماری دچار مشکل می‌شوند درنتیجه لازم است که پزشکان با در نظر گرفتن ریسک فاکتورها و علل تشدید کننده به شرح بیماری بپردازند.

اسدیان با بیان اینکه بیماری آمبولی ریه از طریق آزمایش خون و عکس‌های رادیولوژی قابل تشخیص است، افزود: دربرخی موارد از سی تی اسکن مربوط به آمبولی و نوار قلب برای تشخیص بیماری استفاده می‌شود.

وی با بیان اینکه معمولا اگر آمبولی درمان شود با کاهش مرگ و میر آن روبرو هستیم، ادامه داد: در صورت عدم درمان، آمبولی علت 30 درصد از مرگ‌ها است چرا که این بیماری نسبتا شایع است و مردم با بیماری قلبی آشنا هستند اما از بیماری آمبولی که اغلب ناگهانی است بی‌خبرند، بنابراین توصیه می‌شود با مشاهده اولین علائم به مراکز درمانی مراجعه کنند.

این عضو هیئت علمی گروه ریه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به اینکه مردم تا حدودی با سکته قلبی و مغزی آشنایی دارند و آن را تشخیص می‌دهند، تصریح کرد: متاسفانه آمبولی ریه در برخی موارد موجب سکته ریه می‌شود و به دلیل ناشناخته بودن این بیماری مردم از مرگ ناگهانی ناشی از آن اطلاع ندارد.

اسدیان با بیان اینکه افراد بیشتری در معرض این بیماری هستند که ریسک فاکتورها در آن‌ها وجود دارد، افزود: آمبولی ریه در10 درصد افرادی که ضایعه لخته خون در پا دیده می‌شود و بهترین راه جلوگیری از آن درمان دارویی تحت نظر پزشک است.

آمبولی ریه در خانم‌های جوان بیشتر شایع است

وی ادامه داد: افرادی که مدت طولانی در یک مکان نشسته‌اند مانند افرادی که به مدت طولانی رانندگی می‌کنند و یا افرادی که به مدت زمان طولانی در مسافرت‌های هوایی به سر می‌برنند در معرض آمبولی قرار دارند.

این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه فراوانی آمار ابتلا به آمبولی ریه در هر دو جنس یکسان است، خاطرنشان کرد: این بیماری در زنان و مردان به یک اندازه شایع است اما آمبولی در زنان جوان بیشتر شایع است و هم چنین در دوران حاملگی به علت فشار جنین به اندام تحتانی مادر و رکود خون در این اندام نیز دیده می‌شود.

اسدیان با بیان اینکه آمبولی یک بیماری کشنده است، اضافه کرد: بیماران به محض مشاهده اولین علامت باید تحت درمان قرار گیرند چرا که اگر بیماری در 40 سالگی به آمبولی مبتلا شد که بدون ریسک فاکتور است باید از نظر بیماری‌های زمینه‌ای بررسی شود.

وی ادامه داد: ابتلا به آمبولی در سنین بالاتر از 40 سال بدون علت آشکار ممکن است به علت بروز سرطان باشد که شایع‌ترین سرطان در مردان پروستات و پانکراس و در زنان سرطان‌های رحم و پستان است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا