گوناگون

استفاده زیاد از زولبیا و بامیه زمینه ساز قندخون و چاقی در افراد است

81220426 5794239

ˈ محمدرضا آرمیون ˈ روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با وجود اینکه یکی از اهداف روزه داری در ماه مبارک رمضان، جلوگیری از بیماری های ناشی از پرخوری است ولی بسیاری از مردم بدون توجه به این امر، به سمت استفاده از غذاهای چرب و شیرینی هایی نظیر زولبیا و بامیه در وعده افطار و حتی سحری سوق پیدا می کنند که این امر، برای سلامتی آنان خطرناک است.

وی با اشاره به اینکه زولبیا و بامیه سرشار از چربی و قند هستند اظهار کرد: می توان از جایگزین های بسیار مناسب و انرژی زای دیگری به جای این شیرینی ها از جمله خرما و کشمش استفاده و زمینه بروز بیماری در خود را از بین برد.

وی اضافه کرد: در دین مبین اسلام، سفارش بسیاری بر کم خوری و استفاده از غذاهای سالم شده است که ما باید با بهره گیری از فرصت به دست آمده از ماه مبارک رمضان، این فرهنگ را بیش از پیش در زندگی خود پیاده کنیم تا شاهد مشکلات زیاد در سلامتی خود نباشیم.

کارشناس مسئول بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی یکی از مهمترین مشکلات استفاده از زولبیا و بامیه به ویژه از نوع غیربهداشتی آن را استفاده از رنگ های مصنوعی عنوان کرد و ادامه داد: این رنگ ها می توانند زمینه ساز بروز بیماری های مزمن در درازمدت شده و سلامتی انسان را به خطر بیندازند.

آرمیون در ادامه با اشاره به برنامه ریزی های انجام شده در دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی برای جلوگیری از فروش و عرضه غیرمجاز و غیربهداشتی شیرینی های ویژه ماه مبارک رمضان گفت: طبق این برنامه ریزی ها در نظر داریم بازرسی هایی از مراکز تولید و عرضه این مواد داشته باشیم و در صورت مشاهده تخلفات، بدون اغماض با عرضه کنندگان برخورد می شود.

وی افزود: مردم نیز می توانند در این خصوص کمک کار دانشگاه علوم پزشکی باشند و ضمن خرید از مراکز مجاز و قنادی های معتبر، در صورت مشاهده تخلفات در خصوص فروش زولبیا و بامیه به جز در محل قنادی ها و شیرینی فروشی ها، این موارد را به معاونت بهداشتی دانشگاه از طریق شماره تلفن 1490 اطلاع دهند.

وی اضافه کرد: به دلیل اینکه این گونه موارد به صورت مستقیم با جان مردم و سلامتی شهروندان در ارتباط است، هیچگونه اغماضی در برخوردها نداریم و به شدت با خاطیان برخورد می کنیم.

بازار زولبیا و بامیه در ماه مبارک رمضان بسیار داغ شده و این شیرینی که حدود 100 سال از پیدایش آن در کشور می گذرد، به دلیل شیرینی بسیار، طرفداران زیادی در بین مردم به ویژه کودکان و نوجوانان در ایام ماه مبارک رمضان دارد.

8136/581/ 1495

انتهای پیام /*

: ارتباط با سردبير
mail32 newsroom@irna.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا