گوناگون

اعتبارات احیای دریاچه ارومیه بزودی نهایی می‌شود

به گزارش خبرنگار مهر، معصومه ابتکار ظهر پنجشنبه در جمع اعضای تشکل های زیست محیطی آذربایجان غربی در روستای رشکان و نیز بازدید از دریاچه ارومیه اظهارداشت: هم اکنون برنامه‌های مصوب دریاچه ارومیه در دستور کار دولت قرار دارد و بزودی اعتبارات آن نیز نهایی می‌شود.

وی ادامه داد: مشکل خاصی در تامین اعتبارات نداریم و مسئله اصلی تغییر نگرش هاست و خرسندیم که مسئله تغییر نگرش در نزد دولت تدبیر و امید روی داده است.

ابتکار با بیان اینکه بحران خشک شدن دریاچه ارومیه زنگ هشدار خشکسالی را در کشور به صدا درآورد گفت: بحران دریاچه ارومیه هشداری برای تمام کشور بود زیرا جایگاه و حق طبیعت را نادیده گرفته بودیم.

وی با بیان اینکه پدیده خشکسالی و بحران دریاچه ارومیه باعث شد یک یادآوری اساسی نسبت به مسئله بحران در کشور رخ دهد عنوان کرد: به نظر می رسد دریاچه ارومیه خود را فدا می کند تا بیدار باشی برای تمام کشور ایران داده باشد.

ابتکار با عنوان اینکه اتفاقات و مباحث مربوط به خشک شدن دریاچه ارومیه، اتفاقاتی بسیار تکان دهنده و آشکار بود یادآور شد: بحران در دریاچه ارومیه موجب شد در بسیاری از معادلات توسعه کشور بازنگری اتفاق افتد و این دریاچه نقش کلیدی در معادلات یاد شده ایجاد کند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور با اشاره به نگاه دولت یازدهم به احیای دریاچه ارومیه افزود: دولت نسبت به موضوع بحران دریاچه ارومیه حساسیت ویژه ای داشته و تشکیل کارگروه نجات دریاچه و حضور مسئولان در این منطقه در نخستین روزهای کار بیانگرعزم دولت یازدهم در این زمینه است.

ابتکار در ادامه  با اشاره به وضعیت کنونی دریاچه ارومیه، ادامه داد: با بارندگی‌های اخیر شاهد وضعیت امیدبخش در دریاچه ارومیه هستیم که امید است با تداوم این بارندگی‌ها شاهد احیای کامل دریاچه ارومیه باشیم.

بازنگری طرح‌های بالادست رودخانه‌های ورودی دریاچه ارومیه

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور در ادامه با تاکید بر اینکه طرح‌های بالا دست رودخانه‌های ورودی دریاچه ارومیه مورد بازنگری مجدد قرار می‌گیرد گفت: اگر قدر نعمات خداوند را بدانیم از خیلی از مواهب طبیعت سرشار خواهیم شد و بازدهی طبیعت موجب استمرار حیات خواهد شد.

ابتکار بارندگی اخیر را در راستای احیای دریاچه ارومیه موثر دانست و افزود: باید برنامه‌ ریزی جدی برای اجرای الزامات از جمله طرح اصلاح الگوی کشت و مصرف آب که مهمترین مسئله در استان است اقدامات لازم انجام گیرد.

وی گفت: ایران جزو کشورهایی است که در این کشور بهره‌ وری آب با شاخص‌های جهانی هماهنگی ندارد و با وجود تنش‌های آب و محدودیت منابع آبی فرهنگ استفاده صحیح از منابع آب به درستی نهادینه سازی نشده است.

ابتکار با بیان اینکه طرح‌های بالا دست رودخانه‌های ورودی دریاچه ارومیه مورد بازنگری مجدد قرار می‌گیرد اظهارداشت: اقداماتی که برای نجات میانگذر دریاچه ارومیه در نظر گرفته شده بود باید پیاده شود و مسیر حرکت آب بین شمال و جنوب دریاچه برقرار شود.

وی با بیان اینکه ارزیابی راهبردی از وضعیت منطقه باید صورت گیرد خاطرنشان کرد: بحث حق ‌آبه دریاچه ارومیه، پارک ملی دریاچه ارومیه و حفاظت از این دریاچه در دستور کار قرار دارد.

بازدید از اقدامات صورت گرفته در زمینه طرح توسعه کشاورزی پایدار که در راستای احیای دریاچه ارومیه صورت می گیرد از اهداف سفر ابتکار به آذربایجان غربی است.

بررسی و بازدید از طرح آموزش جوامع زنان روستایی و کلیه اقدامات و طرح هایی که محیط زیست آذربایجان غربی در رابطه با احیای دریاچه ارومیه انجام داده و یا در حال انجام است از سایر برنامه های این سفر است.

بازدید از طرح های انجام شده در زمینه احیاء و حفاظت از تالابهای استان به خصوص در زمینه احداث سطح آبگیر و افتتاح خطوط انتقال آب شیرین از رشکان به جزیره اشک به طول 19 کیلومتر از دیگر برنامه های سفر رئیس سازمان محیط زیست به این استان است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا