گوناگون

افزایش مبالغ دارویی، دغدغه بیماران ام اس خراسان شمالی

کارشناس بیماران خاص معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت: 50 درصد هزینه‌های درمانی بیماران نیازمند ام اس استان را دانشگاه علوم پزشکی پرداخت می‌کند.

مهری فرشاد در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه خراسان شمالی، افزود: با توجه به این که بیماران مبتلا به ام اس تنها 10 درصد هزینه‌های درمانی را خودشان پرداخت می‌کنند اما همین مقدار هم ماهی هشت میلیون ریال است.

وی با بیان این که بیماران ام اس بیماران سرپائی محسوب می‌شوند و تنها 10 درصد فرانشیز دارو به عهده خودشان است، که به صورت تقریبی ماهی هشت میلیون ریال تا 10میلیون ریال جهت هزینه دارو پرداخت می‌کنند، ادامه داد: دانشگاه علوم پزشکی استان برای حمایت از بیماران نیازمند و بی‌بضاعت 50 درصد همین 10 درصد را پرداخت می‌کند.

فرشاد گفت: MRI، کورتون درمانی و فیزیوتراپی در مراکز درمانی دولتی وابسته به دانشگاه به صورت رایگان انجام می‌شود.

وی با بیان این که سه قلم دارو ایرانی بیماران ام اس رایگان است، ادامه داد: دانشگاه علوم پزشکی استان برای حمایت از بیماران نیازمند و بی‌بضاعت ام اس 50 درصد هزینه فرانشیز داروی اینترفرون خارجی را پس از تائید کارشناس غذا و دارو پرداخت می‌نماید.

این مسوول با ابراز ناراحتی از این که تعداد بیماران ام اس رو به افزایش است، گفت: تغذیه نقش مهمی برای بیماران ام اس دارد این در حالیست که اکثر بیماران از قشر ضعیف جامعه هستند.

وی افزود: یکی از دغدغه‌های اصلی بیماران ام اس افزایش مبالغ دارویی است که بیماران را با مشکلات بسیار عدیده‌ای مواجه کرده است.

فرشاد اضافه کرد: اکثر بیماران ام اس استان، جوان و تحصیل‌کرده هستند اما از مشکلات مالی و بیکاری رنج می‌برند.

وی افزود: بیماری ام.اس یا مولتیپل اسکلروز یک اختلال مادام‌العمر در سیستم ایمنی خودکار بدن است که می‌تواند منجر به فلج شدید شود، البته پیشرفت بیماری در اثر مصرف دارو تا حدودی کندتر می‌شود.

وی تغذیه خوب و سالم، خواب کافی و منظم، ورزش روزانه، برنامه‌های مفرح دوره‌ای و در کل زندگی به دور از هرگونه فشارهای عصبی غیرمعمول را به بیماران ام اس توصیه می‌کند.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا