گوناگون

راسموسن: ناتو نمی تواند به روسیه اعتماد کند

رئیس سازمان پیمان آتلانتیک شمالی گفت پس از الحاق کریمه به روسیه متحدان ناتو “دیگر نمی توانند به تضمین‌های مسکو درباره رعایت تمامیت ارضی کشورهای منطقه اعتماد کنند. “

به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری فرانسه ،”آندرس فوگ راسموسن ” رئیس سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) روز جمعه در بخارست پایتخت رومانی اعلام کرد پس از الحاق کریمه به روسیه متحدان ناتو « دیگر نمی توانند به تضمین های مسکو درباره رعایت تمامیت ارضی کشورهای منطقه اعتماد کنند. »

راسموسن در کنفرانس خبری در بخارست گفت : «‌ پس از آنچه ما در اوکراین دیدیم، هیچ کس دیگر نمی تواند به ادعاهای مسکو برای تضمین حاکمیت و تمامیت ارضی دیگر کشورها اعتماد کند. »

دبیر کل ناتو به اظهارات روسیه اشاره کرد که وعده داده بود به شرط آنکه مولداوی بی طرفی خود را حفظ کند و جایگاهی ویژه به منطقه جدایی طلب ترانسدنیستری بدهد، تمامیت ارضی مولداوی را حفظ می کند.

مولداوی قرار است 27 ژوئن توافقنامه همکاری را با اتحادیه اروپا امضا کند. این اقدام سبب خشم مسکو و ترانسدنیستری ( که اکثر ساکنان آن روس زبان هستند) شده است.

راسموسن یادآور شد روسیه سال 1994 متعهد شده بود تمامیت و حاکمیت اوکراین را تضمین کند «‌ اما آنچه ما اخیرا دیده ایم مالکیت ارضی با اعمال زور و الحاق غیرقانونی کریمه به روسیه است.»

وی هشدار داد :‌ «‌ هر کشوری حق دارد درباره پیوستن به ائتلافی تصمیم گیری کند. »

راسموسن از روسیه خواست ” تعهدات بین المللی خود را رعایت کند و برای بی ثبات کردن اوضاع در مولداوی یا اوکراین تلاش نکند. “

وی همچنین با اشاره به سخنان “آرسنی یاتسنیوک” نخست وزیر اوکراین که ماه گذشته اعلام کرده بود خطر آن وجود دارد روسیه سومین جنگ جهانی را به راه اندازد گفت ناتو برای دفاع جمعی از اعضای خود تدابیری را به کار گرفته است و چنانچه لازم باشد تدابیر بیشتری نیز اتخاذ خواهد کرد.

در حالی که راسموسن از کشورهای عضو خواست در بخش دفاعی هزینه بیشتری کنند، بخارست از تصمیم خود برای افزایش بودجه دفاعی به میزان دو درصد تا سال 2017 خبر داد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا