گوناگون

افزایش 15 درصدی سطح زیر کشت سیب‌زمینی در چهارمحال و بختیاری

رئیس سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال‌وبختیاری از افزایش 15 درصدی سطح زیر کشت سیب‌زمینی در استان خبر داد.

رستم غیبی در گفت‌وگو با خبرنگارخبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه چهارمحال و بختیاری، اظهار کرد: سطح زیر کشت سیب‌زمینی در استان 4800 هکتار است که نسبت به سال گذشته که حدود 4200 هکتار بوده، حدود 15 درصد افزایش یافته است.

وی با مطلوب ارزیابی کردن مزارع سیب‌زمینی استان، افزود: استان ما نسبت به سایر استان‎ها از نظر بیماری‌ها و آفات ایزوله و از نظرتولید سیب‌زمینی بذری یک استان منبع است.

غیبی گفت: محصول سیب‌زمینی استان علاوه بر مصرف خوراکی به عنوان سیب‌زمینی بذری به استان‌های همدان، اردبیل، آذربایجان و اصفهان صادر می‎شود.

وی اظهار کرد: پیش‌بینی می‎شود با توجه به برداشت 35 تن سیب‌زمینی از هر هکتار در سال زراعی جاری حدود 165 هزار تن سیب زمینی در استان برداشت شود.

غیبی نیاز خوراکی استان را حدود 40 هزار تن دانست و افزود: 20 هزار تن از این محصول به عنوان بذر برای سال آتی مورد استفاده قرار می‎گیرد و مابقی آن به عنوان خوراکی و بذری به سایر استان‏‌ها صادر می‌شود.

وی گفت: کاشت سیب‌زمینی در استان از 20 اردیبهشت ماه شروع می‎شود و تا 25 خرداد ماه ادامه دارد و برداشت آن از 15 مهر ماه شروع و تا اواخر آبان ماه ادامه دارد.

رئیس جهادکشاورزی چهارمحال‌وبختیاری خاطرنشان کرد: چهارمحال‌وبختیاری از نظر سطح زیر کشت رتبه 10 را در کشور به خود اختصاص داده است.

غیبی با بیان اینکه بیشترین سطح زیر کشت سیب‌زمینی در شهرستان بروجن و شهرکرد است، افزود: شهرستان‌های کیار، بن، کوهرنگ، فارسان و اردل به ترتیب بعد از شهرستان بروجن و شهرکرد دارای بیشترین سطح زیر کشت سیب‌زمینی هستند.

به گفته وی، در سال زراعی جاری 11 نفر از کشاورزان با هماهنگی وزارتخانه و اتحادیه سیب‌زمینی کاران به عنوان وارد کننده غدد سیب‌زمینی از خارج کشور معرفی شدند.

وی با بیان اینکه مقدار این غدد وارداتی حدود 400 تن است، تصریح کرد: هدف از وارد کردن غدد سیب‌زمینی از کشورهای هلند و آلمان سالم‌سازی سیب‌زمینی استان است.

غیبی خاطرنشان کرد: هزینه تولید سیب‌زمینی در مزرعه برای کشاورزان 800 تومان است که با 20 درصد سود تا 1000 تومان منطقی خواهد بود.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا