گوناگون

افزایش 160 برابری حضور گردشگر خارجی در استان اصفهان

معاون عمرانی استاندار اصفهان، پتانسیل‌های اقلیمی و طبیعی در استان اصفهان را برای جذب توریست بسیار مناسب دانست و گفت: بخش گردشگری می‌تواند پاسخگوی بحث توسعه در کشور باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه اصفهان، محمد علی طرفه در آیین تودیع و معارفه مدیر کل اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان که روز گذشته(پنجشنبه) برگزار شد، با بیان اینکه استان اصفهان در سه عرصه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری پیشرو است، اظهارکرد: بخش قابل توجهی از صنایع دستی کشور در استان اصفهان وجود دارد. حدود 53 درصد از رشته‌های صنایع دستی کشور سهم استان است و از این تعداد حدود 102 اثر صنایع دستی معادل 40 درصد آن در اصفهان تولید می شود.

وی به بحث میراث فرهنگی استان اصفهان اشاره کرد و افزود: در بخش میراث فرهنگی اقداماتی در جهت حفظ آثار تاریخی انجام شده است. در استان اصفهان پنج میراث معنوی ثبت جهانی و بیش از 1800 اثر با ثبت ملی وجود دارد. در بخش قدمت نیز آثاری در منطقه وجود دارد که هفت هزار سال قدمت دارند و حفاظت و نگهداری آن بر عهده ما است.

قائم مقام کارگروه صنایع دستی و گردشگری و ستاد خدمات سفر استان اصفهان با اشاره به نظام هایی که در سال های پیش نوشته شده و به عنوان آثار با ارزش در اختیار ما قرار دارد، اضافه کرد: در بخش آب، نظام‌های بهره برداری وجود دارد مانند طومارهایی که برای رودخانه‌های ایزدخواست، مرغاب و مهم تر از همه طومار شیخ بهایی برای حوضه زاینده رود که برای مدیریت و بهره برداری و راهنمایی می توانند مورد استفاده قرار گیرند.

وی به همایش بین المللی میراث ناملموس که قرار است در هفته آینده برگزار شود اشاره و تاکید کرد: این میراث جزو سرمایه‌های استان به شمار می آید و لازم است برای حفظ این آثار تعهد جدی داشته باشیم.

طرفه، پتانسیل‌های اقلیمی و طبیعی در استان اصفهان را برای جذب توریست بسیار مناسب دانست و گفت: با رویکرد مناسب دولت جدید، بحث حفظ میراث فرهنگی و توسعه گردشگری و صنایع دستی در اولویت‌های دولت قرار گرفته است. همچنین بخش گردشگری می تواند پاسخگوی بحث توسعه در کشور باشد.

وی خاطرنشان کرد: در شش ماهه نخست سال جاری با توجه به فضای سیاسی کشور و تبعات آن در خارج از کشور، افزایش حضور گردشگر خارجی به خصوص در استان اصفهان را شاهد بودیم که طی این مدت حضور گردشگر خارجی در استان حدود 160 برابر افزایش یافته است. پنج و نیم میلیون نفر گردشگر داخلی نیز در شش ماهه نخست سال 1393 در استان اصفهان تردد داشته‌اند که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 15 درصد افزایش یافته است.

معاون عمرانی استاندار اصفهان با بیان اینکه برای تبدیل سرمایه گذاری انجام شده به امکانات قابل بهره برداری باید اقدامات لازم انجام گیرد، ادامه داد: یکی از این اقدامات هماهنگی نهادها و ارگان‌های داخل استان با سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است که خوشبختانه این هماهنگی وجود دارد و اقدام دیگری که لازم است در استان اصفهان و همچنین در کشور انجام شود، تامین منابع مالی و تسهیلات است چراکه بسیاری از پروژه ها برای تکمیل شدن نیاز به شارژ نقدینگی دارند.

طرفه خاطرنشان کرد: زاینده رود به عنوان شاهرگ حیاتی و اساسی فلات مرکزی ایران منافع فراوانی را برای کشور دارد و در داخل کشور هر زمان که بحث گردشگری مطرح است، گریزی به این رودخانه و خشکی آن می شود و متاسفانه در 15 سال اخیر با وضعیت نامطلوبی مواجه شده ایم.

وی با بیان اینکه تا یک ماه آینده جریان آب در زاینده رود برقرار خواهد شد، ادامه داد: زاینده رود به یک رودخانه فصلی تبدیل شده اما در دولت جدید اقدامات مناسبی برای زاینده انجام شده است و حل بحران زاینده رود به یک عزم ملی نیاز دارد.

قائم مقام کارگروه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و ستاد خدمات سفر استان اصفهان اضافه کرد: تشکل‌های غیر دولتی در بحث صنایع دستی، گردشگری و میراث فرهنگی جزو تشکل های قدیمی هستند و وجود این تشکل ها در پیشبرد اهداف سازمان به عنوان یک سرمایه محسوب می شود.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا