گوناگون

اقتصاد تك محصولي و متكي به فروش نفت موفق نيست/با كارآفريني مي توان از ركود خارج شد

به گزارش خبرنگار مهر، جاسم جادري بعد از ظهر چهارشنبه در آئين تجليل از واحدهاي نمونه صنعتي و معدني استان هرمزگان با تبريك روز صنعت و معدن به فعالان اين عرصه، عنوان كرد: قدمت صنعت در استان هرمزگان به دوران قديم باز مي گردد كه در آن دوران مردم با صنعت لنج سازي، اقتصاد اين منطقه را به دنيا معرفي كردند.

وي در ادامه با بيان اينكه تمامي صنايع بزرگ استان هرمزگان به جز كارخانه سيمان بندرخمير در شهرستان بندرعباس متمركز شده است، افزود: در بندرعباس صنايع مهمي همچون فولاد، آلومينيوم، كشتي سازي و پالايشگاه ايجاد شده اما ديگر مناطق هرمزگان از نبود صنايع رنج مي برند.

استاندار هرمزگان همچنين معادن موجود در شهرستان حاجي آباد استان هرمزگان را بي نظير دانست و تصريح كرد: صنايع و معادن در هرمزگان از چند جنبه صنعت دريايي، گردشگري و معادن مهم داراي اهميت است.

جادري در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به اهميت اقتصاد مقاومتي، اظهار داشت: اقتصاد مقاومتي به معناي رياضت و يا دولتي كردن اقتصاد نيست و براي تحقق اقتصاد مقاومتي بايد به سمت توليد و حمايت از سرمايه گذاري و بخش خصوصي گام برداريم.

وي ادامه داد: در اين راستا نخستين جلسه شوراي گفتگوي دولت و بخش خصوصي نيز در استان هرمزگان تشكيل شد و ما مصمم هستيم تا مشكلات اين بخش را رفع كنيم.

نماينده عالي دولت در استان هرمزگان با بيان اينكه دولت براي رفع مشكلات سود و بهره تسهيلات بانكي نيز تدابيري انديشيده است، عنوان كرد: يكي از مشكلات ما اين است كه عده اي تحت عنوان توليد كننده و صنعتگر طرح هايي ارائه داده و تسهيلاتي را دريافت كرده و استفاده كرده اند كه اين تسهيلات هيچ حاصلي در زمينه توليد و اشتغال به همراه نداشته است و يكي از راههاي رفع مشكلات صنعت، معدن و كشاورزي اين است كه مطالبات بانكي ساماندهي شده و بتوانيم سرمايه در گردش را تامين كنيم.

جادري، دولت را پشتيبان، ناظر و سياست گذار در بخش اقتصاد دانست و بيان داشت: اقتصاد تك محصولي و متكي به فروش نفت موفق نيست و بر اثر مشكلات ناشي از تحريم ها به اين نتيجه رسيده ايم كه بايد با تكيه بر ظرفيت هاي مردمي كشور را اداره كرد و در اين راستا بخش خصوصي و سرمايه گذاران بايد با ابتكار و خلاقيت كارآفريني داشته باشند نه اينكه تنها منتظر باشند تا تمامي امكانات در اختيار آنها قرار گيرد و خلاقيتي نداشته باشند.

وي با بيان اينكه با بهره وري و كارآفريني مي توان از ركود اقتصادي خارج شد، تصريح كرد: از جمله مصوبات سفر رئيس جمهوري به هرمزگان ايجاد ظرفيت توليد 10 ميليون تن فولاد در اين استان بود اما براي رسيدن به اين ظرفيت با مشكلاتي همچون نداشتن معدن توليد خوراك كارخانجات، تامين سرمايه و تكنولوژي هاي جديد مواجه هستيم كه بايد بتوانيم با مشاركت بخش خصوصي اين مشكلات را حل كنيم.

استاندار هرمزگان با تاكيد بر اينكه بايد به سوي كاهش قيمت تمام شده كالا و توليد و ارائه محصولات رقابتي در دنيا گام برداريم، گفت: عزم ملي به اين معناست كه دولت و مردم به كمك يكديگر بيايند و اميدواريم بتوانيم با مجاهدت گروهي مشكلات را حل كنيم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا