گوناگون

اقدامات پیشگیرانه از شیوع ایدز کافی نیست

2440686 939به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران، ابوالفضل باب‌الحوائجی ظهر امروز در کمیته کاهش آسیب ایدز استان همدان با انتقاد از بی‌اهمیتی برخی از دستگاه‌های متولی برای حضور در این کمیته، اظهار کرد: نوک پیکان و خط اول مقابله با بیماری ایدز کمیته کاهش آسیب ایدز استان است که دستگاه‌های مرتبط به دور هم جمع می‌شوند.

وی با تأکید بر اینکه تزریق مواد مخدر رتبه اول انتقال ویروس ایدز را داراست، افزود: سه مرکز گذری ترک اعتیاد که دو مرکز آقایان و بانوان در همدان و یک مرکز در ملایر، وجود دارد که مرکز ملایر به تازگی کار خود را آغاز کرده است.

معاون پیشگیری اداره‌کل بهزیستی استان همدان با بیان اینکه در این مراکز خدماتی چون یک وعده غذای گرم، امکان اسکان، حمام کردن، ارائه بسته بهداشتی و آموزش ارائه می‌شود، تصریح کرد: در سال گذشته 403 نفر به این مراکز مراجعه کردند که 316 نفر از آن را آقایان و 87 نفر را بانوان تشکیل دادند.

وی با اشاره به اینکه 15 فرد مبتلا به اچ.ای.وی در سال گذشته به مراکز گذری مراجعه و خدمات دریافت کردند، خاطرنشان کرد: در این مرکز به افراد متقاضی سرنگ و سایر وسائل مورد نیاز برای پیشگیری از بیماری‌های مختلف ارائه می‌شود.

باب‌الحوائجی با تأکید بر اینکه در سال گذشته در مراکز گذری یک هزار و 687 سرنگ و سوزن بین معتادان توزیع شده، گفت: استعمال مشامی و استشمامی مواد مخدر محرک بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه افراد پس از مصرف مواد مخدر محرک کنترلی بر روی رفتار و حرکات خود ندارند، ادامه داد: 925 سرنگ از تعداد سرنگ‌های توزیع شده جمع آوری و 2 هزار و 407 بسته بهداشتی نیز توزیع شده است.

معاون پیشگیری اداره‌کل بهزیستی استان همدان با بیان اینکه تیم‌های سیار برای شناسایی پاتوق‌های معتادان تشکیل شده، افزود: تیم‌های سیار به مراکز گذری وابسته هستند و با ورود به پاتوق معتادان آ‌نان را به مراکز راهنمایی می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه 87 زن و 206 مرد توسط تیم‌های سیار در سال گذشته پوشش داده شده، تصریح کرد: 4 هزار و 190 سرنگ و یک هزار و 681 بسته بهداشتی بین این افراد توزیع و 675 سرنگ جمع‌آوری شده است.

باب‌الحوائجی در تشریح خدمات مرز سرپناه ویژه بانوان نیز گفت: این مرکز با ظرفیت 20 نفر در حال فعالیت است و به مراجعه کنندگان یک وعده غذای گرم، لباس زیر و ارائه مشاوره انجام می‌شود تا افراد با خطرات بیماری اچ.آی.وی آشنا شوند.

وی با تأکید بر اینکه به طور میانگین 18 نفر به این مرکز مراجعه می‌کنند، متذکر شد: روزهایی بوده که بیش از 20 نفر نیز به این مرکز مراجعه می‌کنند و فضا و تخت اضافی برای ساماندهی این افراد وجود دارد.

معاون پیشگیری اداره‌کل بهزیستی استان همدان با اشاره به اینکه زنان مراجعه کنندگان به این مرکز به صورت‌های مختلف مانند داوطلبانه، از طریق نیروی انتظامی و یا با راهنمایی افراد خیر است، یادآور شد: به گزارش پزشکی قانونی در دو سال گذشته هیچ زن کارتن خوابی در خیابان جان خود را از دست نداده است.

انتهای پیام/م

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا