گوناگون

القاعده، خارجی بودن اکثريت جنگجويان خود را در يمن تکذيب کرد

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل ازخبرگزاری رویترز؛  نیروهای یمن در ماه آوریل حملات گسترده ای را در مناطق جنوبی این کشور از جمله استان های “ابیان”
و “شبوا” آغاز کردند. هدف از این عملیات، ریشه کن کردن جنگجویان القاعده بود.
 هادی طی سخنرانی خود در ماه آوریل اعلام کرد حدود 70 درصد از اعضای القاعده در یمن، اتباع کشورهای خارجی هستند. مقامات ارتش یمن نیز در پی این اظهارات هادی اعلام کردند در جریان حملات ارتش به جنگجویان القاعده حدود 500 تن از این جنگجویان کشته شدند، که بسیاری از آنها اتباع خارجی هستند.
در بیانیه القاعده در این باره آمده است: «ما بر نادرست بودن این اتهامات تاکید می کنیم، زیرا اکثریت جنگجویان، فرزندان این کشور مسلمان هستند که در برادری و دین با یکدیگر مشترک هستند و در قبایل خود ریشه دارند.»
البته این بیانیه مربوط به تاریخ سی ام ماه آوریل و یک روز پس از سخنرانی هادی است، اما بیانیه مذکور روز شنبه توسط پایگاه های اینترنتی اسلامگرایان منتشر شد.
القاعده در شبه جزیره عربی و شاخه های فرعی آن یعنی «انصار الشریعه» تلاش های دولت یمن را با هدف بازگردان ثبات به این کشور پس از قیام مردم در سال 2011، ناکام گذاشته است.
بر اثر بمب گذاری ها، حملات انتحاری و سایر حملات گروه های جنگجو علیه تاسیسات نظامی و دولتی یمن و همچنین اتباع خارجی ساکن در این کشور، صدها تن کشته شده اند.
یک مقام ارشد ارتش یمن روز شنبه به ضرب گلوله جنگجویان مقابل منزل مسکونی خود در صنعا کشته شد.
پس از آنکه القاعده در شبه جزیره عربی تلاش کرد حملات خود را به آن سوی مرزهای یمن گسترش دهد، ثبات در یمن به یک نگرانی برای جامعه بین المللی تبدیل شد. از جمله این تلاشهای جنگجویان می توان به طرح ریزی بمب گذاری یک هواپیما که به مقصد آمریکا در پرواز بود اشاره کرد.
مهمترین پایگاه القاعده در شبه جزیره عربی از سال 2012 تا کنون، کوهستان های استان ابیان و منطقه “المهفد” بوده است.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا