گوناگون

باشگاه توسعه دراستان قزوین راه اندازی شود

به گزارش خبرنگار مهر، علی آقا محمدی عصر پنجشنبه در نشست با گروه اقتصادی استان که در استانداری قزوین برگزار شد اظهارداشت: توسعه باید متکی به مردم باشد تا رشد واقعی محقق شود و در این مسیر استفاده ازراه و روش های اصولی کارساز است.

رئیس گروه اقتصادی  دفتر مقام معظم رهبری افزود: باید بررسی شود که چرا تاکنون فعالیت های اقتصادی در استان قزوین نتوانسته در زندگی مردم موثر باشد و در حالی که خدمات افزایش یافته اما عکس العمل مناسبی را از سوی مردم شاهد نیستیم.

آقا محمدی بیان کرد: مبلمان جاده را باید در استان قزوین جدی بگیرید و به گونه ای نباشد که فقط مقابل عوارضی و بدون ساماندهی با دست فروشی محصولاتی را ارائه کنیم که سوغات استان در آن نمود خوبی برای مشتری نداشته باشد.

وی افزود: باید بررسی کنید در حالی که استان قزوین صنعتی است اما آیا توانسته اید نیازهای صنعتی خود را در بخشهای مختلف پاسخگو باشید و با مسائل پژوهشی دانشجویان ارتباط منطقی برقرار شده است که بتواند به بهره وری کمک کند تا سرمایه گذار را راضی کند.

این مسئول تصریح کرد: قزوین ظرفیت های زیادی دارد که می تواند برای سرمایه گذار جذابیت داشته باشد اما باید این قابلیت ها را شناسایی کنید و با ارائه ایده های جدید مانند ساخت واحدهای مسکونی مدرن و هوشمند، باغ ویلا، راه اندازی فرودگاه آموزشی برای پرواز پاراگلایدر، زمینه حضور سرمایه گذاران شاخص کشور و مدیران واحدهای بزرگ برای اقامت در قزوین را هم مهیا کنید.

ضرورت راه اندازی باشگاه توسعه در استان قزوین

آقامحمدی بیان کرد: با ارائه خدمات متفاوت و جذاب و آرایش مسیر جاده ها باید بتوانیم با بسترسازی و شکل گیری محیطی متفاوت به جذب سرمایه گذار همت کرد و صنایعی را مجوز حضور داد که نیاز استان باشد.

وی اظهارداشت: با راه اندازی باشگاه توسعه در استان می توانید با دعوت گروهی از سرمایه گذاران بخش های مختلف از صحبتهای آنها استفاده کنید و با رفع دغدفه آنها ایده های خوب را شناسایی و اجرایی کنید.

این مسئول افزود: با توجه به ظرفیت های موجود باشگاه توسعه می تواند با خلاقیت به توسعه منطقی استان کمک کند و اتاق بازرگانی هم ظرفیت خوبی برای ساماندهی امور دارد و سرمایه گذاری در نیروی انسانی ضروری است.

آقامحمدی بیان کرد: در اقتصاد مقاومتی باید در توسعه آینده رشته هایی را انتخاب کنید که با استفاده از ظرفیت داخل استان بتوانید در اجرای برخی پروژه ها از نیروهای محلی استفاده و سهم خود را برداشت کنید.

عضو مجمع تشخیص مصلخت نظام بیان کرد: در تولید، انتقال شبکه نفتی بیش از 40 میلیارد دلار پرت و هدر رفت داریم که می توانید با تعریف پروژه هایی برای حل آن اقدام کنید و سهم خود را بخوبی تامین کنید.

وی افزود: استان قزوین می تواند به عنوان پایلوت در کاهش برخی مصارف بالا و هدر رفت انرژی و آب پیشگام باشد و با وجود بیش از دو میلیون موتورخانه در کشور بازار کار خوبی برای کاهش طرح مصرف انرژی فراهم شده است.

آقا محمدی اظهارداشت: طراحی و ساخت کنتور هوشمند و ساخت نیروگاههای کوچک و حتی هسته ای بسیار سود آور است و می تواند برای طراحان و ایده پردازان مفید باشد.

راه اندازی مجموعه آبگرم قزوین پیگیری شود

این مسئول بیان کرد: مجموعه آبگرم در استان قزوین می تواند با غار علیصدر دیده شود و با هماهنگی با استان همدان ساماندهی شود تا با رونق آن با تورهای یکروزه این ظرفیت به بهره برداری برسد که رونق اقتصادی منطقه را در پی خواهد داشت اما باید روی محورهای حروجی استان کار کنید و محورهای منطقه مورد توجه قرار گیرد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام یادآورشد: اگر برنامه ها به صورت صادرات محور باشد می توانید بارانداز ملی و تفکیک بازار را هم مورد توجه قرار دهید تا کاروانسراهای بزرگ هم با محور بازار شکل بگیرد که در این صورت قادر خواهید بود تامین بازار تهران را هم بر عهده بگیرید و دو خطه کردن راه آهن قزوین به تهران را هم پیگیری کنید.

وی افزود: لازم است از بازاریان استان دعوت کنید تا خودشان طرح های اقتصادی را مطرح و اجرایی کنند و حتی زمین مورد نظر را انتخاب کنند و با شناسایی زمینهای غیر کشاورزی آنها را برای اجرای طرح های باراندازی و اقتصادی واگذار کنید تا هم استان توسعه پیدا کند و هم از زمنیهای بلا استفاده بهره برداری بهینه شود.

آقامحمدی توجه به روستاهای با قابلیت گردشگری را ضروری دانست و یادآورشد: با دادن مجوز ساخت و ساز با هدف اقامت گردشگران در روستاهای منطقه نمونه گردشگری می توان هم به اقتصاد روستا کمک کرد و هم زمینه حضور گردشگران بیشتری در مناطق دیدنی را فراهم کرد.

اقتصاد دانش بنیان جدی گرفته شود

رئیس گروه اقتصادی دفتر مقام معظم رهبری گفت: اگر اقتصاد دانش بنیان جدی گرفته شود می توانید صنایع روز که قابلیت سرمایه گذاری دارند را شناسایی و برای استقرار آن اقدام کنید که در حال حاضر میکرو الکترونیک از صنایع سودآوری است که تا 60 هزار میلیارد تومان ظرفیت دارد که این بازار می تواند صادرات قابل توجهی را تامین کند.

وی افزود: کشاورزی برای اقتصادی شدن باید ارگانیک باشد و اگر بتوانید این نوع محصول را تولید کنید براحتی بازار فروش خوبی در تهران خواهد داشت و در شرایطی که از کمبود آب رنج می بریم این محصول مقرون به صرفه است.

وی اظهارداشت: هوای قزوین را پاک نگهدارید زیرا در سالهای آینده این استان می تواند محل مناسبی برای تهرانیهایی باشد که از هوای آلوده به مناطق دیگر پناه خواهند برد لذا از استقرار صنایع آلاینده بشدت جلوگیری کنید.

آقامحمدی گفت: زنجیره توزیع را در استان شکل دهید تا بازار تقویت شود و با شناسایی بازاریان مطمئن و متعهد ساماندهی بازار را آغاز کنید تا فروشگاههای بزرگ در استان شکل بگیرد و با تامن نظام مالی برای تولید در اقتصاد مقاومتی می توان برنامه ریزی کرد.

وی افزایش اختیارات بانکها برای پرداخت تسهیلات اعتباری بالا را مهم دانست و یادآورشد: باید بتوانیم به غیر از بانک هم منابع مالی مورد نیاز را تامین کنیم که شناسایی زمین های وقفی و راه اندازی صندوق وقف و فروش اوراق وقفی یکی از راههای تامین منابع مالی برای اجرای طرح های توسعه است.

این مسئول گفت: اکتشاف در استان را در اولویت برنامه های خود قرار دهید زیرا در این زمینه نیز تاکنون کاری نشده است و به نظر می رسد این استان ظرفیت های ناشناخته زیادی دارد که می تواند زمینه سرمایه گذاری مناسبی را فراهم کند.

وی در خصوص اهمیت فرهنگ سازی هم بیان کرد: ساخت فیلم مستند از افراد تاثیرگذار و معرفی قایلیت های استان می تواند در جذب سرمایه گذار هم موثر باشد که ویوسازی مهم است.

آقامحمدی تصریح کرد: در روز قزوین یا مناسبت های دیگر از افراد شاخص و تاثیرگذار استان در سراسر کشور دعوت کنید و ایده ها و نظرات آنها را بشنوید و اگر طرح اجرایی داده شد استفاده کنید که در این راستا بهره گیری از نظر نخبگان نیز مهم است.

وی گفت: باید سرمایه های ملی در استان تشویق شوند و با جذب سرمایه گذاران قوی بتوانید پیمانکاری های بزرگ را قبول کنید و در شهر اجرا کنید که این کار به توسعه استان کمک می کند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام بیان کرد: بیش از 800 هزار نفر در استان سهام عدالت دارند که بیش از 320 هزار میلیارد تومان سرمایه ارزشمند و بزرگی است که اگر به کار گرفته شود می تواند طرحهای بزرگی را عملیاتی کرده و سود مناسبی به مردم قزوین ارائه کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا