گوناگون

بالاترین حسرت در قیامت برای عالم بی عمل/ روز قیامت فقط رابطه ولایی باقی می ماند

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام سید احمد میرعمادی ظهر پنج شنبه در جلسه تفسیر قرآن با تفسیر آیه 22 سوره مبارکه ابراهیم اظهار داشت: یکی از موجوداتی که در قرآن نامش آمده شیطان است که دو مصداق دارد.

وی با بیان اینکه یک مصداق شیطان “عام” بوده و به هر موجود طغیان گر و سرکش گفته می شود افزود: یک مصداق دیگر نیز خاص بوده و منظور “ابلیس” همان ملائکه رانده شده از درگاه خداوند متعال است.

نماینده ولی فقیه در استان لرستان و امام جمعه خرم آباد عنوان کرد: در روز قیامت گناهکاران دست و پا می زنند و دنبال این هستند که گناه خود را توجیه کنند و به گردن دوستانشان و یا رهبران گمراهشان بیندازند و گاهی هم گناه را به گردن شیطان می اندازند و می گویند ما را فریب داد.

حجت الاسلام میرعمادی افزود: خداوند می فرماید هیچ کدام از این توجیه ها پذیرفته نیست و هرکس مسئول اعمال خودش است.

IMG11445437

وی به نکات این آیه اشاره کرد و گفت: وعده های الهی همیشه حق و مطابق واقعیت است و شیطان نیز به آن در قیامت اعتراف می کند.

نماینده ولی فقیه در استان لرستان و امام جمعه خرم آباد افزود: شیطان در روز قیامت می گوید که من بر شما سلطه ای نداشتم و من فقط شما را دعوت کردم و شما هم اجابت کردید.

حجت الاسلام میرعمادی به دیگر نکات تفسیر آیه 22 سوره مبارکه ابراهیم اشاره و عنوان کرد: گاهی انسان غرق در گناه و معصیت می شود و امکان بازگشت وجود ندارد و دیگر نمی تواند توبه کند.

وی با اشاره به پاسخ دندان شکن شیطان به پیروانش که گفت چرا اوامر خدا را اجرا نکردید و شما قدرت اختیار داشتید گفت: ملامت شیطان به این دلیل است که انسان صاحب اختیار است.

این مفسر قران افزود: بالاترین مجازات روحی در قیامت برای دوزخیان سرزنش شیطان است و بالاترین حسرت در قیامت برای عالم بی عمل است.

نماینده ولی فقیه در استان لرستان و امام جمعه خرم آباد عنوان کرد: در قیامت تمام رابطه ها قطع می شود و فقط یک رابطه می ماند آن هم رابطه ولایی است. کسانی که رابطه ولایی داشتند آنجا اهل بیت به دادشان می رسند و شیطان می گوید نه من به درد شما می خورم و نه شما به درد من می خورید.

حجت الاسلام میرعمادی افزود: در قیامت کار به جایی می رسد که شیطان از عمل پیروان خودش بیزاری می جوید و می گوید من بیزارم از آنچه شما شریک خدا قرار دادید و شما ظالم هستید.

وی با طرح این سوال که چرا شیطان پیروانش را سرزنش می کند؟ یادآور شد: چون این افراد به حرف خداوند متعال عمل نکرده و در اختیار شیطان بودند و از خود اختیار نداشتند. پیروان شیطان توجه نداشتند که شیطان جز دروغ وعده نمی دهد و دچار شرک در اطاعت شدند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا