گوناگون

برخورداری بیش از 58 هزار ایثارگر از خدمات مسکن وزارت راه

81220403 5794206

به گزارش ایرنا از بنیاد شهید، «محمدرضا حامی دیندار» افزود: تعمیم و تسری دیدار مسوولان با خانواده شهدا علاوه بر حفظ قداست و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت، تأثیرات روحی بسیار مثبتی برای این خانواده ها دارد، هر چند این دیدارها می تواند به رفع بسیاری از مشکلات ایثارگران از طریق گفت وگو و کسب آگاهی های بیشتر منجر شود.

وی با بیان اینکه در گذشته فقط رهبر معظم انقلاب با خانواده های معظم شاهد و ایثارگر دیدار داشتند، ادامه داد: این حرکت خوب و ارزشمند در حوزه های مختلف وزارت راه و شهرسازی نیز انجام می شود و مؤید آن است که یک وزیر، علیرغم تمام دغدغه های کاری و فکری به ایثارگران مجموعه خود، وضع معیشتی، اشتغال و سایر مسایل و مشکلات آن ها توجه و رسیدگی دارد.

حامی دیندار ادامه داد: انتخاب یک فرد در هر وزارتخانه و دستگاه به عنوان مشاور امور ایثارگران نشانگر این است که رسیدگی به امور ایثارگران نیز یکی از موضوعات اصلی مورد توجه در سازمان ها است که این نگاه در دولت جدید با تدبیر و درایت رییس جمهوری و رییس بنیاد شهید بیش از پیش مورد توجه و بازنگری قرار گرفته است.

** حفظ و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت

این جانباز 70 درصد دفاع مقدس در خصوص راه های ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه، گفت: حفظ قداست ها و دستاوردهای 36 ساله انقلاب اسلامی در تمام حوزه های فرهنگی، سیاسی و اجتماعی می تواند به حفظ و ترویج این فرهنگ والا در جامعه کمک شایانی داشته باشد.

وی ابراز امیدواری کرد در سالی که توسط رهبر معظم انقلاب به نام «اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی» نامگذاری شده، بتوان این فرهنگ را با استفاده از ظرفیت های عظیم خانواده های معظم شهدا و ایثارگران در میان تمام اقشار جامعه نشر داده و پررنگ تر کرد.

مشاور وزیر و مسوول رسیدگی به امور ایثارگران وزارت راه و شهرسازی درمورد عملکرد این وزارتخانه در امور مرتبط با ایثارگران، خاطر نشان کرد: تأمین مسکن و هزینه های درمانی ایثارگران و خانواده های آنها، بکارگیری و جذب نیروهای ایثارگر در وزارت راه و شهرسازی و برخوردار کردن ایثارگران از مزایای وضع شده در قانون ازجمله تکالیفی است که این وزارتخانه مکلف و متعهد به انجام آنها است.

به گفته وی، بند «ل» ماده 44 قانون برنامه پنجم توسعه با صراحت تمام، تأمین مسکن ایثارگران را به وزارت راه و شهرسازی محول کرده که این وزارت خانه تاکنون در این راستا بسیار موفق عمل کرده است.

** اجرای کامل قانون تخصیص 25 درصد از سهمیه استخدام در وزارت راه

حامی دیندار با اشاره به تعداد بالای ایثارگران وزارت راه و شهرسازی نسبت به بسیاری از دستگاه ها و سازمان ها گفت: قانون تخصیص 25 درصد از سهمیه استخدام سازمان ها و دستگاه های دولتی به خانواده های شهدا و ایثارگران تاکنون در این وزارتخانه به شکل کامل و 100 درصدی اجرا شده است.

وی افزود: تأمین مسکن عموم خانواده ها و قشر ایثارگر از جمله مهمترین موضوعات و خواسته ها است که در صورت رسیدگی ناکافی، مشکلات اجتماعی بسیاری در پی خواهد داشت.

به گفته حامی دیندار، وزارت راه و شهرسازی بر آن است تا علاوه بر اینکه در تمامی زمینه ها به تکالیف قانونی خود عمل می کند، در حوزه های مرتبط با ایثارگران نیز به نحو احسن و شایسته شأن آنها تأثیرگذار باشد.

مشاور وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: تا قبل از تصویب قانون برنامه پنجم توسعه، کمتر از 30 هزار نفر از خانواده های معظم شهدا و ایثارگر از خدمات مسکن این وزارتخانه استفاده کرده بودند، لیکن همزمان با تصویب این قانون، مقرر شد فرزندان شهدا و جانبازان بالای 70 درصد نیز به شمار تعهدات تأمین مسکن این وزارتخانه اضافه شوند.

وی تصریح کرد، اضافه شدن 190 هزار نفر از فرزندان شاهد و ایثارگر به تعهدات دستگاه در حالی انجام شد که برنامه ریزی مناسبی برای دریافت مسکن از طریق سایر بخش ها صورت نگرفته بود.

** برخورداری 58 هزار و 801 نفر از ایثارگران از خدمات مسکن

حامی دیندار با اشاره به اینکه در سال گذشته در مجموع 58 هزار و 801 نفر از ایثارگران از خدمات مسکن وزارت راه و شهرسازی استفاده کرده اند، افزود: بنا بر آنچه در قانون برنامه پنجم تصریح شده، در سال 1392 بیش از 55 هزار نفر از خانواده های معظم شهدا و ایثارگران از تسهیلات نقدی مسکن استفاده کرده اند و سه هزار و 82 نفر از جامعه ایثارگری نیز بصورت مستقیم از خدمات زمین و مسکن برخوردار شده اند.

وی یادآور شد: در همان سال بیش از 43 هزار میلیارد و 600 میلیون تومان، یارانه و مابه التفاوت سود نقدی برای تسهیلات مسکن ایثارگران توسط این دستگاه به نمایندگی از دولت پرداخت شده که این مهم نیز در راستای بند «ل» ماده 44 و تأمین مسکن ایثارگران است.

** بررسی پیش نویس تهیه لایحه حقوق شهروندی

مشاور وزیر راه و شهرسازی با اشاره به بحث مناسب سازی شهری و اعلام رضایت از اقدامات انجام شده در این زمینه، گفت: کمیسیون اجتماعی دولت، چندین جلسه با موضوع اصلاح لایحه حقوق معلولان که جانبازان نیز شامل برخورداری از مزایای این طرح هستند تشکیل داده که نتایج بسیار ارزشمندی در زمینه احقاق حقوق معلولان و جانبازان در پی داشته است.

وی افزود: پیش نویس تهیه لایحه حقوق شهروندی که در راستای رعایت حقوق معلولان و جانبازان و با حضور نمایندگان دستگاه های مختلف مانند وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، وزارت کشور، وزارت ورزش و جوانان و بنیاد شهید و امور ایثارگران در حال بررسی است، موجب رفع ابهامات موجود در این حوزه شده است.

به گفته حامی دیندار، در همین راستا نیز شهرداری از صدور مجوز برای ساختمان هایی که اصول لایحه حقوق شهروندی را رعایت نکرده اند، خودداری خواهد کرد.

اجتمام ** 1880 ** 1071

انتهای پیام /*

: ارتباط با سردبير
mail32 newsroom@irna.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا