گوناگون

بروکراسی اداری روند احیا و مرمت باغچه جوق تنها کاخ موزه شمالغرب را کند کرد

به گزارش خبرنگار مهر، جلیل جباری بعد از ظهر پنجشنبه در جلسه مشترك شورای فنی اداره کل میراث فرهنگی آذربایجان غربی با سازمان منطقه آزاد تجاری صنعتی ماکو اظهار امیدواری کرد با برگزاری جلسات فنی و کارشناسی در خصوص احیا و مرمت هر چه سریعتر کاخ موزه باغچه جوق، به یک جمع بندی کلی رسیده و به مراحل اجرایی و عملیاتی برسیم.

وی با اشاره به ظرفیت های بالای تاریخی و طبیعی شهرستان ماکو گفت: وجود آثار فاخری چون کاخ موزه باغچه جوق به عنوان منحصر به فردترین کاخ موزه شمال غرب کشور و طبیعت بکر این منطقه، ضرورت رسیدگی به امر حفاظت از آثار تاریخی و توسعه سرمایه گذاری در  بخش گردشگری ماکو را دوچندان می کند.

کارشناس و پیشکسوت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی نیز در این جلسه اظهارداشت: باید برای جذب گردشگر و توسعه این صنعت در استان تلاش بیشتری صورت گیرد و در این راستا باید حلقه هایی از جاذبه های تاریخی و طبیعی در سطح استان برای گردشگران پدید آورد و نباید برگزاری تورهای گردشگری صرف بازدید از یک اثر تاریخی خاص باشد.

عبدالرحمن وهاب زاده با تاکید براین موضوع که با کلیت موضوع سرمایه گذاری در ماکو موافق هستیم، گفت: حفاظت، مرمت و احیا آثار تاریخی امری مهم و حساس بوده و  باید با حضور مشاورین امر اجرایی شود.

وی ادامه داد: مردم به منظور بازدید از آثار تاریخی فاخری چون کاخ موزه باغچه جوق با استان سفر می کنند، در این راستا ضرورت توجه به حفاظت و نگهداری از این آثار باید در اولویت قرار داشته باشند.

وهاب زاده در ادامه با اشاره به اهمیت تاریخی قلعه و گور دخمه باستانی فرهاد در روستای سنگر گفت: پژوهشهای انجام یافته در این حوزه توسط کارشناسان منطقه آزاد تجاری ماکو نیز جهت بررسی بیشتر و بهره بردارای های لازم به اداره مل میراث فرهنگی استان ارائه شود.

سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان نیز در این جلسه گفت: اداره کل میراث فرهنگی با کلیات طرح احیا موافق است، اما طرح های ارائه شده توسط کارشناسان سازمان منطقه آزاد تجاری ماکو با نمونه های مشابه داخلی و خارجی مقایسه شده و آیتم های مختلفی از برنامه های مرمتی ارائه شود تا با هماهنگی مشاوران و کارشناسان میراث فرهنگی اقدامات اجرایی مرمتی طی شود.

محمد فتحی با بیان اینکه حفاظت بنای تاریخی کاخ موزه باغچه جوق مقدم بر احیا و برنامه های مرمتی است وارتباط مشاورین متخصص امر، روند همکاری ها را تسریع می بخشد افزود: با کلیات احیای باغ کاخ موزه باغچه جوق نیز موافقیم اما در این خصوص نیز باید طرح های مختلفی به منظور انتخاب بهتر ارائه شود.

مدیر امور گردشگری سازمان منطقه آزاد تجاری ماکو نیز در این جلسه با تاکید بر زمان بر بودن طرح های مرمتی گفت: در اجرای مرمت یک اثر تاریخی بایستی مرحله به مرحله پیش رفت.

علی بیننده در ادامه گفت: آماده هرگونه همکاری و برگزاری جلسات کارشناسی به منظور بررسی طرح های ارائه شده در این زمینه می باشیم.

در اولین جلسه مشترك شورای فنی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی با سازمان منطقه آزاد تجاری صنعتی ماکو با  کلیات طرح احیای كاخ موزه باغچه جوق و گور دخمه فرهاد ماکو موافقت شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا